Tänään käyty lähellä "hurmosta" ku laitoin nuo 152 mm kammet ja vaihteitakin on noin 8
Tuo saattaa toimiakin ku saan vaihtet säädettyä kohilleen nyt pientä rutinaa.
Petri
Tänään käyty lähellä "hurmosta" ku laitoin nuo 152 mm kammet ja vaihteitakin on noin 8
Tuo saattaa toimiakin ku saan vaihtet säädettyä kohilleen nyt pientä rutinaa.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
152mm kampia pyöritetty nyt noin 400 km, enkä anna pois jos ei lyhyempiä/parempia löydy.
Näissä kammissa on sekin hyvä puoli, ett polkimet on edellisiä kampia kauempana toisistaan, ei paljon mutt sen huomas heti, eikä sekään tunnu pahalta. Siis pyörätohtorilta saa nyt 52 hampaisella rattaalla tätä pituutta.
Petri
Petri
Olen 175cm pitkä ja käytän yleensä 170mm kampia. Kadenssi on hieman alle 90. Sain uuden Furain mukana vahingossa 175mm kammet ja koska ne tuntuivat hieman pitkiltä, ajattelin vaihtaa ne 170mm:siin. Nettifoorumien innoittamana päätin kuitenkin repäistä ja hankinkin pyörään 165mm kammet. Heti vaihdon jälkeen tuntui, että voimaa jäi uupumaan. Kiihdytykset ja ylämäet eivät sujuneet entiseen malliin. Sopeuduin kuitenkin pikkuhiljaa lyhkäsempiin kampiin, mutta tietty voiman puute vaivasi koko ajan ja keskinopeudet (en mittaa niitä mitenkään aktiivisesti) tuntuivat pudonneen. Viime viikolla minulle tuli 2000km täyteen lyhkäsillä kammilla ja hetken mielijohteestä päätin vaihtaa vanhat pyörän mukana tulleet 175mm kammet takaisin. Voi veljet! Tuntuu kuin olisin vetäissyt koko hiihtomaajoukkueen dopingit kerralla naamaan. Voimaa löytyy entiseen tapaan ja pyörä kulkee kuin itsestään. Pyörittäminen ei tietenkään suju aivan yhtä jouhevasti, kuin lyhkäsemmillä kammilla, mutta se ei menoa paljon haittaa. Tuntuu uskomattomalta, että näin pieni kammen pituusero (10mm) voi olla niin merkittävä, mutta uskottava on, kun sen itse kokee. Nyt ainakin tiedän, että lyhyet kammet eivät ole minua varten. Vielä pitäisi testata miltä tuntuu palata 170mm kampiin 175mm jälkeen.
TS kirjoitti:Olen 175cm pitkä ja käytän yleensä 170mm kampia. Kadenssi on hieman alle 90. Sain uuden Furain mukana vahingossa 175mm kammet ja koska ne tuntuivat hieman pitkiltä, ajattelin vaihtaa ne 170mm:siin.
...snip...
Viime viikolla minulle tuli 2000km täyteen lyhkäsillä kammilla ja hetken mielijohteestä päätin vaihtaa vanhat pyörän mukana tulleet 175mm kammet takaisin. Voi veljet! Tuntuu kuin olisin vetäissyt koko hiihtomaajoukkueen dopingit kerralla naamaan. Voimaa löytyy entiseen tapaan ja pyörä kulkee kuin itsestään. Pyörittäminen ei tietenkään suju aivan yhtä jouhevasti, kuin lyhkäsemmillä kammilla, mutta se ei menoa paljon haittaa. Tuntuu uskomattomalta, että näin pieni kammen pituusero (10mm) voi olla niin merkittävä, mutta uskottava on, kun sen itse kokee. Nyt ainakin tiedän, että lyhyet kammet eivät ole minua varten. Vielä pitäisi testata miltä tuntuu palata 170mm kampiin 175mm jälkeen.
Samat fiilikset minulla... olen 180cm "persjalkanen" ja kun sain oikeeseen kisapystäriin 172.5mm:n kammet normikampien jälkeen tuntuivat ne heti oikeilta.
Heitin tietysti sitten samat kammet nojakkiin ja siellä ei muuta havaintoa kuin pudonneet kampikierrokset jotka sain takaisin 10% ovaaleilla ketjurattailla.
Mutta 10mm per kampi on 20mm ulottuvuudessa ja en sanoisi sitä vähäksi....
Jos saat käsiisi niin kokeile vielä puolivälistä eli tätä 172.5 kampisarjaa.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
mhelander kirjoitti:Samat fiilikset minulla... olen 180cm "persjalkanen" ja kun sain oikeeseen kisapystäriin 172.5mm:n kammet normikampien jälkeen tuntuivat ne heti oikeilta.
Heitin tietysti sitten samat kammet nojakkiin ja siellä ei muuta havaintoa kuin pudonneet kampikierrokset jotka sain takaisin 10% ovaaleilla ketjurattailla.Mutta 10mm per kampi on 20mm ulottuvuudessa ja en sanoisi sitä vähäksi....
Jos saat käsiisi niin kokeile vielä puolivälistä eli tätä 172.5 kampisarjaa.
Joku taas väitti ettei huomannut 175->152 millisiin siirtymisessä mitään eroa. Oli sitten lyhentänyt aina 100 millisiin asti sitten tais olla jo liian kierroskone.. Mistä tämä johtuu? Pyöritystyylistä, lukkopolkimista, lonkkakulmasta, vai kaikista noista + tietysti kuskin pituus?
Mulla on nyt 175 milliset kaikissa pyörissä, ehkä vähän lyhyemmät vois olla mutta noilla nyt on mennyt hyvin.
Edit: täällähän oli tosiaan laajemminkin jo selvitelty asiaa
TS kirjoitti:Olen 175cm pitkä ja käytän yleensä 170mm kampia. Kadenssi on hieman alle 90. Sain uuden Furain mukana vahingossa 175mm kammet ja koska ne tuntuivat hieman pitkiltä, ajattelin vaihtaa ne 170mm:siin. Nettifoorumien innoittamana päätin kuitenkin repäistä ja hankinkin pyörään 165mm kammet. Heti vaihdon jälkeen tuntui, että voimaa jäi uupumaan. Kiihdytykset ja ylämäet eivät sujuneet entiseen malliin. Sopeuduin kuitenkin pikkuhiljaa lyhkäsempiin kampiin, mutta tietty voiman puute vaivasi koko ajan ja keskinopeudet (en mittaa niitä mitenkään aktiivisesti) tuntuivat pudonneen. Viime viikolla minulle tuli 2000km täyteen lyhkäsillä kammilla ja hetken mielijohteestä päätin vaihtaa vanhat pyörän mukana tulleet 175mm kammet takaisin. Voi veljet! Tuntuu kuin olisin vetäissyt koko hiihtomaajoukkueen dopingit kerralla naamaan. Voimaa löytyy entiseen tapaan ja pyörä kulkee kuin itsestään. Pyörittäminen ei tietenkään suju aivan yhtä jouhevasti, kuin lyhkäsemmillä kammilla, mutta se ei menoa paljon haittaa. Tuntuu uskomattomalta, että näin pieni kammen pituusero (10mm) voi olla niin merkittävä, mutta uskottava on, kun sen itse kokee. Nyt ainakin tiedän, että lyhyet kammet eivät ole minua varten. Vielä pitäisi testata miltä tuntuu palata 170mm kampiin 175mm jälkeen.
Eli harjotus kausi lyhkäsillä kammilla ja Nokialle 175 milliset
Petri
Petri
Syväri kirjoitti:Joku taas väitti ettei huomannut 175->152 millisiin siirtymisessä mitään eroa.
Mule kävi näin kun rakensin tämän pyörän: http://www.kotinet.com/ninajukk/24swb.htm
Uusi pyörä jossa kaikki muukin erilaista niin eipä tuollaisia pikku muutoksia huomaa Tuli siis rakentaessa laitettua 155mm kammet ja vasta kun purin pyörän niin huomasin että ovat normaalia lyhyemmät.
Syväri kirjoitti:Oli sitten lyhentänyt aina 100 millisiin asti
Tämä ei ole enää jatkoa tuolle mun tarinalle.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
PW kirjoitti:Eli harjotus kausi lyhkäsillä kammilla ja Nokialle 175 milliset
Jos tuo tehon nousi pitäisi paikkaansa, niin 200 metrille ja tunnin ajoon ehkä, mutta 12h ehdottomasti lyhyillä jos niihin on tottunut.
12h on kestävyskisa, eikä niitä huipputehoja tarvita. Päinvastoin, pitää pyrkiä ratkaisuihin joilla kuski pysyy ehjänö ja voimat riittävät.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
jviirret kirjoitti:Syväri kirjoitti:Joku taas väitti ettei huomannut 175->152 millisiin siirtymisessä mitään eroa.
Mule kävi näin kun rakensin tämän pyörän: http://www.kotinet.com/ninajukk/24swb.htm
Uusi pyörä jossa kaikki muukin erilaista niin eipä tuollaisia pikku muutoksia huomaaTuli siis rakentaessa laitettua 155mm kammet ja vasta kun purin pyörän niin huomasin että ovat normaalia lyhyemmät.
Joku taas väitti ettei huomannut 175->152 millisiin siirtymisessä mitään eroa.
Syväri kirjoitti:Oli sitten lyhentänyt aina 100 millisiin asti
Jukka
Sopis mun omatekeleeseen ehkä lyhyemmät kammet, kun ei ole tuo puomi tukevimmista päästä niin en usko että vääntöön hirveästi vaikuttaisi.
Nyt muistankin, en linkkiä löytänyt mutta se oli juttu siitä miten paljon kammen pituus vaikutti voimantuottoon. Sen mukaan 125 millisiin asti teho pysyi samana (totuttelun jälkeen, tasaisella) ja 100 millisillä teho oli tasaisella sama mutta huippunopeudet kärsi. En ehkä ihan noin radikaaleihin lyhennyksiin usko ennenkuin itse kokeilen