Rupesin aprikoimaan että josko fuegon yläohjausta saisi jotenkin rauhallisemmaksi. Vaikka alamäessä painaa kyynärät kylkiin ja meno ei enää varsinaisesti pelota, ei silti haittaisi jos ohjauksessa olisi jotain vastusta. Tai sitten olen vain niin noviisi. Reipasta haipakkaahan tuo mankeli menee kyllä kuin juna kunhan tavallaan unohtaa koko ohjauksen mutta silti on tunne että kiskot voi hävitä alta turhan herkästi.
Väsäsin tuommoisen virityksen. Taittuvan stemmin jatkeeksi tehtyyn varteen kiinnittyy muovipäällysteinen vaijerilenkki, joka kiertyy etuhaarukan kaulan takaa runkoputken ali. Ideana on säätää stemmin asennolla ohjausherkkyyttä "livenä ". Ohjaustankoa alas painamalla vaijeri kiristyy ja ohjaus jäykkenee. Vaijeri ei tapaa suoraan runkoon vaan väliin on viritetty joustava kitkapinta kumilenkistä. Kumi antaa tarvittavan myötäämisen ja toisaalta eliminoi lepokitkan, jolloin ohjauksessa säilyy tunto jäykkänäkin. Ohjaustankoa ylös nostamalla vaijerilenkki löystyy ja irtoaa kumipinnasta, jolloin sen vaikutuskin katoaa. Olen kruisaillut tämän kanssa nyt ehkä nafti parisataa kilometriä ja väittäisin että idea toimii melko lailla suunnitellusti vaikka toteutus on melko "hatusta". Sitä olisi varaa kehittää mutta tuommoisenakin ajaa tarkoituksensa, joka oli nimenomaan levollisempi mieli alamäessä. Kovassa kyydissä tulee muutenkin puristettua tankoa rystyt valkoisina jolloin sitä alitajuisestikin painaa alas. Hiljaa taiteillessa taas tulee tankoa (ja asentoa) helposti nostettua pystymmäksi. Periaatteessa vaijerilenkissä olisi hyvä olla pituuden hienosäätöruuvi mutta taittuvan stemmin alarajoitusruuvilla saa ohjauksen maksimijäykkyyttä passattua ihan hyvin lennossakin, kunhan vaijerin pituus on about kohdallaan. Ohjaustangon ylä/ala-liikealue, jolla jäykkystuntuma muuttuu merkittävästi, on oikeasti maksimissaan senttejä ja on mielestäni hyvinkin luontevan oloinen käyttää. Että tämmönen. Toisaalta aion kyllä vakavissani asentaa koko ohjauksen persiin alle, jolloin tämä keksintö jäänee tarpeettomaksi. Yläohjaus on mielestäni vähän vikuri alaversioon verrattuna, tosin alohjauskokemukseni on vielä vähäistä. Ajatuksena tuo on nyt jäänyt kuitenkin häiritsevästi pyörimään mieleen. Kiinnostaisi kokeilla irrottaa vaimennusmekanismi jostain hyvästä videokameran nestepäästä ja kokeilla soveltaa sitä. Niissä on jotain paksua liisteriä sisällä jolla saadaan pehmeä ja elegantti vaimennus niveleen.
Toivottavasti kuvat uppautuvat ok.
jussi