Polkimet siis kääntyvät cruzbike tyyliin? Muutaman kilometrin kerkesin kokeilla ennen kuin prototyypin napa hajosi. Käytännössä kuitenkin jalka ohjaus, vaatii siis opettelua eikä silti pääse käsillä ohjauksen nopeuteen ja tarkkuuteen. Polkiessa ei voi kääntää(paitsi jos säätää polkimet liian lähelle suoraa-ajon kannalta), eikä muutenkaan kovin tiukkoja käännöksiä, kun jalat ei vain sivuttain taitu tuosta ohjausnivelen kohdalta,. Mitä lähemmäs ohjausniveltä penkin saa, niin sitä tiukempi käännös jalat polkimilla onnistuu. Pyörässä yhdistyy siis pythonin ja suurirenkaisen swb:n huonot puolet
Kahtele youtubesta cruzbike videoita, niin saat jonkunlaisen käsityksen pyörän käsiteltävyydestä. Poikkeuksetta tiukkoihin käännöksiin kykenevät kuljettajat polkevat suoraa ajaessaan jalat koukussa.
Polkimet siis kääntyvät cruzbike tyyliin? Muutaman kilometrin kerkesin kokeilla ennen kuin prototyypin napa hajosi. Käytännössä kuitenkin jalka ohjaus, vaatii siis opettelua eikä silti pääse käsillä ohjauksen nopeuteen ja tarkkuuteen. Polkiessa ei voi kääntää(paitsi jos säätää polkimet liian lähelle suoraa-ajon kannalta), eikä muutenkaan kovin tiukkoja käännöksiä, kun jalat ei vain sivuttain taitu tuosta ohjausnivelen kohdalta,. Mitä lähemmäs ohjausniveltä penkin saa, niin sitä tiukempi käännös jalat polkimilla onnistuu. Pyörässä yhdistyy siis pythonin ja suurirenkaisen swb:n huonot puolet
Kahtele youtubesta cruzbike videoita, niin saat jonkunlaisen käsityksen pyörän käsiteltävyydestä. Poikkeuksetta tiukkoihin käännöksiin kykenevät kuljettajat polkevat suoraa ajaessaan jalat koukussa.
Jukka
Kiitos Jukka!
On se hyvä, kun voi näin tarkistaa suunnitelmaa, eikä lähde tekemään sutta. Taitaa nuo cruzbiket olla sopivia vain lyhyisiin hupi ajeluihin kuten chopperitkin. Ajoasento on useimmissa youtuben videoissa aika epämukava, jonka kai rakennetyyppi vaatii. Unohdanpa koko jutun.
Matti Salohan teki tällaisen viime talvena:
Kuva napattu eskon sivuilta ilman lupaa. Matti kertoi LEV-listalla pyörätyypistä ihan positiiviseen sävyyn, joten mielipide erojakin on.
Matti Salohan teki tällaisen viime talvena:
Kuva napattu eskon sivuilta ilman lupaa. Matti kertoi LEV-listalla pyörätyypistä ihan positiiviseen sävyyn, joten mielipide erojakin on.
Jukka
Niinhän se on, että mihin tottuu, se tuntuu hyvältä.
Hankalaa on saada riittävästi etäisyyttä etupyörän ja polkimien väliin. Tässäkin kantapäät saattavat osua kääntyvään etupyörään.
Matkatavarasäkit on sijoitettu pyörien väliin istuimen alle. Kun Snake 5:ssa sijoitin ne takapyörän kohdalle ja vähän taaemmaksi ja osan aika korkealle, tuli nojakista hutera ajettava.
Hankalaa on saada riittävästi etäisyyttä etupyörän ja polkimien väliin. Tässäkin kantapäät saattavat osua kääntyvään etupyörään.
No se ei oo niin vaarallista. Harvoin tarvii swb:ssä niin tiukkaan kääntää, ja jos tarvii niin kannat kyllä väistää. Kunhan nyt ei puolta kampikierrosta ole se törmäysvaara.
Tuon jousituksen toimivuutta taas epäilen, kun rengas joustaa enempi taakse kuin ylöspäin...
Tuon jousituksen toimivuutta taas epäilen, kun rengas joustaa enempi taakse kuin ylöspäin...
Jos kysymys on kuopista ja muista töyssyistä, törmäyshän tulee edestä, jolloin jousto taka yläviistoon on ihan oikea suunta.
Ainoastaan hyppyristä alas tulossa jouston pitäisi olla suoraan ylös. Tai niin minä ainakin kuvittelen, Jori kertonee miten asia on oikeasti
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Jostakin syystä kuitenkin autojen, mopojen, moottori- ja maastopyörien joustoliike on mahdollisimman lähellä pystysuoraa, tai eturenkaassa hieman takaviistoon. Tuossa kuvassa ei tosin käy ilmi mikä tilanne on kun pyörän päällä on kuormaa...
Jukka
Viimeksi muokannut jviirret, 03 Helmi 2008, 11:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jostakin syystä kuitenkin autojen, mopojen, moottori- ja maastopyörien joustoliike on mahdollisimman lähellä pystysuoraa, tai eturenkaassa hieman takaviistoon. Tuossa kuvassa ei tosin käy ilmi mikä tilanne on kun pyörän päällä on kuormaa...
,_,/ukka
Suuremmalla kuormalla jouston suunta on enempi pystysuunnassa. Takahaarukan kiinnityskohdan voisi tehdä siirrettäväksi, jolloin haarukan kallistusta voisi säätää. Tarkoitus on tehdä myös jousen voimakkuus säädettäväksi.
Jostakin syystä kuitenkin autojen, mopojen, moottori- ja maastopyörien joustoliike on mahdollisimman lähellä pystysuoraa, tai eturenkaassa hieman takaviistoon. Tuossa kuvassa ei tosin käy ilmi mikä tilanne on kun pyörän päällä on kuormaa...
Jukka
Eihän se itse asiassa ole kovinkaan lähellä pystyliikettä. Tavallisesti mm. moottoripyörissä ja muissa takapyöräketjuvetoisissa takahaarukan nivelpiste on lähellä vetävää ketjua, siis vaakasuoraan pyörän navasta eteenpäin. Tässä joustoliike ei suinkaan ole pystysuora, vaan 20-40 astetta takaviistoon. Haarukka tietysti joustaa ylös-alas, mutta renkaan se kohta, joka kiveä väistää, liikkuu vinosti taakse ylös.
Tuo suosiolla takaviistoon joustavan haarukan idea (varsinainen joustoliike on tosiaan melko lailla taakse) on lainattu Citroen Berlingon tai Peugeot Partnerin takapäästä. Niissä tuolla idealla saadaan korkea auto olemaan nyökkäämättä jarrutuksessa.
Eihän se itse asiassa ole kovinkaan lähellä pystyliikettä. Tavallisesti mm. moottoripyörissä ja muissa takapyöräketjuvetoisissa takahaarukan nivelpiste on lähellä vetävää ketjua, siis vaakasuoraan pyörän navasta eteenpäin. Tässä joustoliike ei suinkaan ole pystysuora, vaan 20-40 astetta takaviistoon. Haarukka tietysti joustaa ylös-alas, mutta renkaan se kohta, joka kiveä väistää, liikkuu vinosti taakse ylös.
Nii, no, noin ajateltuna tuossa tiirassa takapyörä joustaa n.70 astetta takaviistoon...
Eihän se itse asiassa ole kovinkaan lähellä pystyliikettä. Tavallisesti mm. moottoripyörissä ja muissa takapyöräketjuvetoisissa takahaarukan nivelpiste on lähellä vetävää ketjua, siis vaakasuoraan pyörän navasta eteenpäin. Tässä joustoliike ei suinkaan ole pystysuora, vaan 20-40 astetta takaviistoon. Haarukka tietysti joustaa ylös-alas, mutta renkaan se kohta, joka kiveä väistää, liikkuu vinosti taakse ylös.
Palataampa vielä tähän. Jos kiveä väistävä osa renkaasta siis liikkuu taakse ylös, niin eikö tämä tarkoita sitä että etu ja takarenkaan välinen etäisyys kasvaa? Mutta kun haarukka on vaakasuorassa, niin mitenkäs se on mahdollista kun akseliväli pysyy kuitenkin samana? Joku tässä nyt ei mene minulla oikeen jakeluun.
Tuossa pystyssä olevassa haarukassa ainakin akseli väli kasvaa joustoliikkeessä ja tämä vaikuttanee myös karreajo-ominaisuuksiin. 10cm:n joustoliike tarkoittaa 10cm:n akselivälin kasvua. Hitaassa vauhdissa tuskin haittaa, mutta entäpä isommassa kaartavassa alamäessä?
Etuvetoinen cruzpyörän tyylillä voidaan tehdä matalammaksi ja sillä pystyy jopa ajamaan.
Todiste:
Mutta itse tykkään enemmän Zox-Toxy-Jive mallista, ketju joustakoon!
Etuvetoinen cruzpyörän tyylillä voidaan tehdä matalammaksi ja sillä pystyy jopa ajamaan.
Todiste:
Joo, ohjaustanko ja jalat pahasti näkökentässä, polkimet yli 30cm penkkiä ylempänä ja kääntymisen vuoksi pitää polkea jalat koukussa...
Tässähän on sama "idea":