Hiiliteräs

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Hiiliteräs

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Hakusessa olisi hiiliteräs levyn paloja 300•300 ja vahvuus 2.5mm tai 3.0 . Tarkoitus olisi valmistaa levyjarrun levyt . Tierän että Rautaruukki valmistaa kyseistä levyä. Mutta Jyväskylässä ei ole löytynyt paikkaa joka myisi paloja levystä.
Miksikö teen levyt itse. Minulla on GT levyjarrunavay ja näihin ei ole löytynyt levyjä. Jako on 4•70 mm . Eli ei mikään yleikoko. Ja kyllä nuo sahailee kun vain raakametallia löytyy. :?

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hiiliteräs

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Laitoinpa kyselyn nykyiselle GT alamäkipyörien maahan tuojalle , jospa tuo tuottaisi tulosta. Tässä netti osoite jos jotain kiinostaisi asia info@kauppaveljet.fi. :oops:
Näitä GT:n napoja on aika edullisesti saatavana Pyörätohtorilta ja jos jollakin on kiinostusta , niin tämä 20mm akseli koko on hyvä monessa erikois ratkaisussa. Varsinkin jos haluaa johonkin vain tois puoleisen akseli tuennan. Mielikuvitus on vain rajana. :roll:

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Hiiliteräs

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nojanalle kirjoitti:

Minulla on GT levyjarrunavay ja näihin ei ole löytynyt levyjä. Jako on 4•70 mm . Eli ei mikään yleikoko.

Onkos tuo kenties se jako mitä Rohloff käyttää? Niihin on joku oma jarrulevy.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hiiliteräs

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

:roll: Suuret kiitokset taas TAVASTILLE :roll: Laitoin menemään viestiä Rohloffin maahantuojalle. Sähköposti on muuten sinne shop@bikestation.fi ja nyt jään odottamaan , josko näillä kahdella valmistajalla olisi saman jakoinen kiinitys ja ennenkaikkea tuo sisäreikä olisi sama. Näin pääsemme tieron valtaväylällä eteenpäi. Sen jälkeen täytyy ostaa useampi napa tuolta Pyörätohtorilta kuljeksimasta pois. Sillä harvoin sen laatusia alamäkipyörien napoja saa 15€, Tosin nuo levyt olivat aika kalliita , kun niitä siikasin 60-80€ välimaille sijoittuivat. Mutta ei niitä tarvitse alvariinsa olla ostamassa ja varsinkin jos nämä käyvät keskenään. :mrgreen:

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Hiiliteräs

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nojanalle kirjoitti:

:roll: Suuret kiitokset taas TAVASTILLE :roll: Laitoin menemään viestiä Rohloffin maahantuojalle.

Äläs ny vielä kiittele, ellei tullut jo varmistettua että mitta on oikea:
'The Rohloff SPEEDHUB 500/14 uses a disc mount with a central diameter of 52mm and a stable four bolt mounting system which in turn has a diameter of 65mm. '

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Hiiliteräs

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

tavasti kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

:roll: Suuret kiitokset taas TAVASTILLE :roll: Laitoin menemään viestiä Rohloffin maahantuojalle.

Äläs ny vielä kiittele, ellei tullut jo varmistettua että mitta on oikea:
'The Rohloff SPEEDHUB 500/14 uses a disc mount with a central diameter of 52mm and a stable four bolt mounting system which in turn has a diameter of 65mm. '

Tuo 65mm on BCD, eli tarkoittanee pulttien keskikohtien kautta piirretyn renkaan halkaisijaa. Onko tuo toinen tapa (4 x 70 mm) mitattu samalla tavalla?
Tuolta saa 30 eurolla rohloffin roottoreita:
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=62110

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hiiliteräs

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Eiköhän tässä nyt eretä kun napa saapu tänään postissa. Että tässä jonkinlaisia mittoja.
Vastakkaiset reijät pulteille samalla säteellä on tuon 70mmSekä vierekkäiset reijät samalla kehällä on 50mm, näitä on neljä. Pienin aukko jonka navan laakeristosta salli olla on halkasijaltaan 50mm ja mahdollinen suuri aukko olis 60mm. Tämä siksi että levy ei tule kannatukselle kuin pulteistaan , eikä tavalliseentapaan nojaudu sisäreijästään navan runkoon. 8)
Nyt alkaa saalistus että löytyykö olenkaa mistään kyseistä levyä. Yksi mahdollisuus on että jako on mikä on , tekee adapterin johonkin suurijakoiselle levylle. :roll:
Sanovat että Joensussa on joku Hope kauppias jolla vois olla. Tieto oli kyllä epämääräinen . Mutta jos joku sielläpäin vois auttaa. Toinen jos joku vois mitata ne Rohloffin pultin jaot , kellä nyt sellainenpyörästään löytyy. :roll:

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Hiiliteräs

Viesti Kirjoittaja terppa »

Hopella on myös 4 pulttisia levyjä, http://www.hopetech.com/page.aspx?itemID=SPG314 sivulla on listaa mitä on mutta äkkiseltään en mistään mittoja löytänyt mutta mallinimenä 4 pulttisissa oli code, formula ja rohloff. Chainreaktiosta ainakin code-mallia saa http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... delID=3486

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Hiiliteräs

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Mutta Jyväskylässä ei ole löytynyt paikkaa joka myisi paloja levystä.

Paljoko koko arkki maksaisi, ilmeisesti 1250x2000 on pienin koko, vai pitäisikö ostaa 2000x3000palanen?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hiiliteräs

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Myyvät täällä joka paikassa koko levynä ja kun hyllyssä ei ole niin pitäis ottaa joku hirvittävä nippu , en muista montako levyä siinä oli. Mutta koko suku sillä olisi pärjänyt . Kun minulle riittäisi pari 300 kertaa 300 palaa. Se on tätä jos ei tierä kuka on lähin paja sitä käyttää niin pitää vaan tyytyä ja romupaikassa sitä ei kyllä enään tunnista. Muiden peltien joukosta. :mrgreen:
Hopen sivu oli varmaan hyvä mutta kun nuo jaot puuttuu. Nyt täytyy löytää joku kauppias joka niitä kauppaa. :roll: Kun tuo oma kielitaito ei ihan riitä selvitäkseni näistä ongelmista englanniksi. :oops:

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hiiliteräs

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tulipa mieleen aivan materiaaliksi valinnaltaan ehkä epäsopiva aihio. Pojalla on noita vanhoja käsisirkelin teriä. Saisi aika makeen levyn , paitsi näistäjoissa on nämä kovapalat. Ne saisi suosiolla hylätä. Nämä Kiinanpojan terät eivät kauhean kovaa ainetta ole ja nuortuvat muutenkin nopeasti pehmeäksi. :oops:
Huomenna ajattelin pikipäin hakea kuleksimasta ja testaam raaka-aineen työstettävyyden. :)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Hiiliteräs

Viesti Kirjoittaja jori »

Juu, sirkkelin terät ovat hyviä aihioita. Saahan ne kovapalatkin sorvattua pois sieltä otsapinnan suunnasta.

Onkos nuo jarrulevyt jotain erikoista materiaalia noin yleensäkään. Minä sorvasin kesällä skootterin jarrulevyn suoraksi. Se tuntui olevan ihan pehmeää terästä. Ei kai tuossa mitään erioisvaatimuksia jarrulevyltä vaadita. Autoissakin ovat ns. harmaata valurautaa, Senkun vaan haet romikselta paloja mustaa peltiä ja sorvaat levyt. Minusta se hiiliteräs vaatimus on vähän hassu, kun ne jarrulevyt jarrutetaan vähän väliä punahehkuisiksi ja sitten ajetaan vesilammikkoon. Käyräksihän ne menevät, jos ovat kovasti karkenevia laatuja.-No, polkupyörissä niitä ei kuitenkaan kai ihan punahehkuisiksi saa. Melkein menisin arvaamaan, että ovat polku- ja moottoripyörissä ferriittistä tai duplex ruostumatonta terästä, kun pysyvät kohtalaisen hyvin kirkkaina. Austeniittista (magneetti ei ota kiinni) ei kannata käyttää, koska sen lämmönjohtavuus on huono ja lämpölaajenemiskerroin suuri.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hiiliteräs

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Suoritin yksinkertaisen kovuustestin automaatti pistepuikolla ja nämä Shimanon jarrulevyt olivat huomattavasti kovempaa ainetta . Kuin sitä vertasi tavalliseen mustaan peltiin. Sirkelinterän kovuudesta ei käsitystä viellä , mutta se ratkee viikonlopun aikana. Mitä tulee tuohon sorvaamiseen niin itse en sorviin näin ohutta kiini laita. Vaan hion pinnan oikeaksi lasilevyn päällä. Jos jotain kiinostaa miten tälläinen vanhanajan hionta tapahtuu voin tehdä siittä kyllä joskus erillisen jutun. :P

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Hiiliteräs

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

jori kirjoitti:

No, polkupyörissä niitä ei kuitenkaan kai ihan punahehkuisiksi saa. Melkein menisin arvaamaan, että ovat polku- ja moottoripyörissä ferriittistä tai duplex ruostumatonta terästä, kun pysyvät kohtalaisen hyvin kirkkaina.

Eikös teräs vaihda väriään sinertäväksi kolmensadan asteen korvilla? Sain omat levyni sinistymään aikoinaan 11km pitkän ja 1000m korkean laskun yhteydessä. Jos olisivat menneet siitä vielä kuumemmiksi, niin jarrutusteho olisi alkanut hiipua. Kaverin nääs piti pysähdellä jäähdyttelemään jarrujaan pariin kertaan. :)
Fillarien jarrulevyt ovat yleensä (ellei peräti aina?) ruostumattomia. En oo vielä kertaakaan nähnyt ruosteessa olevia pyörän jarrulevyjä. Siis edes niiden jäähdyttelyjyrsintöjen sisältäkään.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2059
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Hiiliteräs

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Taitaisi tavallinen pelti kulua puhki turhan nopeasti. Siksi Käyttävät laikoissa kovia karkaistavia ruostumattomia teräksiä, Jori mainitsikin duplexin, esim EN 1.4462. Martensiittisia teräksiä kuten AISI 420 eli EN 1.4021 "puukkoteräs" käytetään myös. Tuolla myydään pieniäkin eriä: http://www.terasrenki.com

Vastaa Viestiin