Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Hyvä Sakari , nyt on sit Vaajakosken tie valaistu. Kerro sit kuinka hyvin se pimiällä valaisee. Laitan sit ostolistalle. Nazcassa on minulla hyvät ja riittävät . Tähän uuteen tarvitaa tositehokkaat ja takavalot jo hommasin . Istuvan takapoksiin tuollasen peräkärryyn tarkoitetun takavalon , joka on LED toiminen . Saan samalla jarruvalot taakse ja kaiken kukkuraksi rekisterinilvellekin . Johon präntään tuon Stern 3 tekstin . :oops:
Saapa kylä puheen aihetta.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Hopea kirjoitti:

"Not compliant with German road law."

Onneksi Suomessa pyörän valoilla ei ole vaatimuksia/normia. Tieliikennelain vaatimus siitä, että vastaantulijaa ei saa sokaista on asennuksella hoidettavissa. Muuten tuossa näyttäisi valoa riittävän.

Sen takia jätin ostamatta sen isovelimallin josta lähtee yli tuplasti tuon tuottama valomäärä ja jos toi tuntuu häikäisevän liikaa ihmisiä niin sitten vaan pieni lippa niin eiköhän se hoidu sillä kuntoon viimeistään.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä

Viesti Kirjoittaja irakas »

Näin hurja häikäisysuojasta tuli sijoitettuna SH 9:ään. Suojan päällä olevalla läpyskällä voi säätää ylöspäin suuntautuvaa valoa.

Sakari

Liitteet
20112011 valaisin 1.jpg
20112011 valaisin 2.jpg

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Nyt kun oon muutaman päivän ajellut dynamo valojen kanssa ei oo mitään suurempaa valittamista imentynyt. Etuvalossa riittää teho jotta näkee kunnolla ajella eikä vastaantulijat ole vielä valitelleet. Ainoa ongelma valojen kanssa on että saa pitkän tovin ajella ennen kun takavalo jää pidemmäksi aikaa päälle kun pysähty, mutta tästä etuvalon valmistaja varoitteli jos ei käytä heidän takavaloa jossa ei ole omaa konkkaa ollenkaan.
Etuvalo: Supernova E3 Pro Iris
Takavalo: B&M tarakka malli jossa sensori ja oma konkka
Dynamo: Shimano Deore XT DH-T785

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä

Viesti Kirjoittaja Premnas »

jarkko kirjoitti:
Hopea kirjoitti:

Ei niinkään ole kommentoitu, mutta selvästi tulee reilusti tietä kevyenliikenteenväylällä kun minulla on tadpole trikessä aika hyvät ledivalot puolen metrin korkeudella molempien etupyörien tuntumassa. Pimeässä vastaantulijat eivät tajua muuta kuin että joku aika leveä tulee pyörätiellä vastaan.

Päädyin samankaltaiseen ratkaisuun, kun tuli kanssapyöräilijöiden kanssa muutama läheltä piti-tilanne trikellä. Pidin ennen vain lamppua kypärän päällä ja tarakan päässä, ja muutama henkilö meinasi ajaa eturenkaaseen, kun ei triken leveyttä pimeydessä havainnut. Hankin pinnoihin kiinnitettävät kohtuu tehokkaat oranssit led-lamput kaikkiin vanteisiin. Ei ole enää pelkoa, ettei pyörä näkyisi... Mitään kommentteja näistä ei ole toistaiseksi tullut.

Mulla oli ensin vain triken etuvaihtajan tolpassa valo mutta mies rakensi trikeen molempiin lokareihin pyöreät ledituikut jotta juuri leveys hahmottuisi. Toimii paremmin mutta välillä tulee silti tilanteita joissa ihmiset lähestyy liian läheltä. Ehkä ne kuvittelee että vastaan tulee 2 pyöräilijää rinnakkain, ja luulevat että pyöräilijät asettuvat peräkkäin lähestyessä. No eihän se triken kanssa niin mene. Toisaalta ihmettelen että kuka voisi ajaa tavan pystypyörällä kaksi rinnakkain tismalleen samaa vauhtia ja vielä heilumatta? Olen miettinyt pitäisikö kypärään kiinnittää vielä ledilamppu, olis valot korkeammalla. Lisäksi viirin päähän voisi laittaa yksittäisen ledituikun, "majakan"..en kyllä tiedä saako Suomen lain mukaan niin tehdä. Taaksekin on projektina rakentaa semmoseen valmiiseen lediheijastinlamppuyhdistelmään niin et siin on vähän enempi ledejä kuin se yksi, ja heijastin samassa...

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Viranomaiset näyttävät jossakin oikein julkisesti joustavan lain kirjaimellisesta noudattamisesta: http://www.savonsanomat.fi/uutiset/koti ... vin/719893
Ei lain mukaan ole mitkään lisävalot kielletty. Muistaakseni värien pitäisi olla kuitenkin niin ettei keula ja perä sekotu. Esim. oranssi tuikku olisi näin sallittu?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Pahasti ohi aiheen mutta laitan tänne:
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/118133- ... e%E2%80%9D

Tunnustan heti alkuun että en osaa noita väistämissääntöjä täysin, en pyörällä enkä autolla, ei ne muistu mieleen eri tilanteissa. On niin helvetin sekavat.

Tässä on sitä jotain, meinaan lainsäätäjien aivopieruja pahimmillaan.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä

Viesti Kirjoittaja jori »

Tämä sekava väistöjärjestysongelma rakennettiin tahallaan 90-luvun alussa muuttamalla polkupyörän väistämisvelvollisuus. Siihen saakka oli täysin selvää, että kevyen liikenteen väylää tulevaa liikennettä väistetään aina, oli se mitä tahansa. Selkeä sääntö, joka toimii kaikissa tilanteissa, myös nojapyörien, invapyörien potkulautojen, rullasuksien, -luistimien ja alle ja yli 12-vuotiaiden pyöräilijöiden kyseessä ollen. Ainoa muutos, joka tuohon sääntöön pitäisi tehdä, on liikennöintinopeuden rajoittaminen suojatiellä kävelyvauhdiksi, jotta autoilijan väistämisvelvollisuus ei olisi liian vaikea kovin kaukaa tulevan pyöräilijän havaitsemisessa. Olen ehdottanut tätäa ennenkin: Jalkakäytävällä pyöräileville 10 km/h nopeusrajoitus (näinhän jo tehdään) Yhdistetyn kevyen liikenteen väylän nopeusrajoitus 25 km/h ja pelkällä pyörätiellä jalankulku (koirankusetus) kielto. Yli 25 km/h nopeudella liikkuvat pyöräilijät voivat vapaasti valita myös tien pientareen, vaikka kevyväylä paikalla onkin. Näillä säännöillä homma toimisi luonnostaan ilman ainaista riitelyä molnimutkaisista säännöistä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Itse olen sitä ieltä että kaiken liikenteen selkiyttämiseksi, pyöräilijän kulkiessa kevyenkulkuväylää ja saapuessaan risteykseen . Niin ajoväylän pitäisi aina päättyä kolmioon. Kun kuitenkaan autoilijat harvoin väistää polkupyörää. Kun ei ole mitään etuajo-oikeuksia , niin säänöt selkiytyy. :twisted:

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Voi kun arvoisa liikenneministerimme lukisi esim. Fillarifoorumia niin ehkä silmät aukeais.

Mutta kun on tärkeämpää leikkiä tukikikkailujen ja satelliittimaksujen kanssa :D

Enpä tiedä, hyvin liikenne sujuu pyöräilijöiden ja autoilijoiden välillä ainakin täällä, molemmat tietävät että toinen voi ajaa päälle.. ei kauheasti ole onnettomuuksia ollut. Jokainen on tietysti liikaa.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jori kirjoitti:

Olen ehdottanut tätäa ennenkin: Jalkakäytävällä pyöräileville 10 km/h nopeusrajoitus (näinhän jo tehdään) Yhdistetyn kevyen liikenteen väylän nopeusrajoitus 25 km/h ja pelkällä pyörätiellä jalankulku (koirankusetus) kielto. Yli 25 km/h nopeudella liikkuvat pyöräilijät voivat vapaasti valita myös tien pientareen, vaikka kevyväylä paikalla onkin. Näillä säännöillä homma toimisi luonnostaan ilman ainaista riitelyä molnimutkaisista säännöistä.

Onko suomessa ainoatakaan pätkää pelkkää pyörätietä?

Ja sitten tuo 25 km/h rajoitus. Kun minä ajelen, niin kyllä tasaisella ja alamäessä menee yli tuon, mutta vähänkin ylämäkeä, niin mennää alle 20 km/h. Eli minä olisin sitten ajelemassa siellä autoliikenteen seassa 10 km/h?

Ei sinne kevyenliikenteen väylille minusta nopeusrajoituksia tarvita, vaan selkeää tiedostusta siitä että jalankulkijat kulkevat LAIDASSA, ja tuota pitäisi edes joku määrä valvoa. Fillaroiva poliisi jakamaan sakkoja koiran kusettajille ja muille keskellä väylää hortoileville.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

tavasti kirjoitti:
jori kirjoitti:

Olen ehdottanut tätäa ennenkin: Jalkakäytävällä pyöräileville 10 km/h nopeusrajoitus (näinhän jo tehdään) Yhdistetyn kevyen liikenteen väylän nopeusrajoitus 25 km/h ja pelkällä pyörätiellä jalankulku (koirankusetus) kielto. Yli 25 km/h nopeudella liikkuvat pyöräilijät voivat vapaasti valita myös tien pientareen, vaikka kevyväylä paikalla onkin. Näillä säännöillä homma toimisi luonnostaan ilman ainaista riitelyä molnimutkaisista säännöistä.

Onko suomessa ainoatakaan pätkää pelkkää pyörätietä?

Kyllä mun työmatka reitiltä löytyy melkein puoli kilometriä, mutta aika vähän niitä yleensä näkee. Tästä löytyy.
Tärkeintä olis poistaa pyörätien käyttö pakko koska se ei tosiaan ole yli 20km/h vauhdeissa yleensä turvallista ja muutenkin erittäin epämukavaa niissä vauhdeissa.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Mä haluan tälläiset:

Tuossa video joka selvittää toimintaperiaatteen hienosti.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Kyytsis kirjoitti:

Mä haluan tälläiset:

Eikä ole yhtään arassa paikassa, eikä meee valot kuraisiksi.

Mitään yleiskäyttöistä & toimivaa tuosta tuskin tulee koskaan, mutta vinkeä hilavitkutin toki jos joskus valmistuu.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Valot / kommentit kanssapyöräilijöiltä

Viesti Kirjoittaja terppa »

Kyytsis kirjoitti:

Mä haluan tälläiset:

Tuossa video joka selvittää toimintaperiaatteen hienosti.

Kyllähän tuo huomioarvoa lisää :) Dealextremessä oli kans jotain vannevaloja, kiinnitys taitaa olla venttiiliin:

http://www.dealextreme.com/p/motion-act ... cars-23490

http://www.dealextreme.com/p/motion-act ... cars-23492

http://www.dealextreme.com/p/motion-act ... pack-73346

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Vastaa Viestiin