Kolmipyörä

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Voisi kuvitella että jalkojen välissä lentokonetyyliin oleva ohjaussauva häiritsee polkemista. Tämä purjelentokokemuksella; kun puuskaisessa tuulessa seuraa hinauskonetta niin siinä melkein tuntee polkevansa konetta... ja sauva kyllä on koko ajan reisissä kiinni.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kyytsis kirjoitti:

Voisi kuvitella että jalkojen välissä lentokonetyyliin oleva ohjaussauva häiritsee polkemista. Tämä purjelentokokemuksella; kun puuskaisessa tuulessa seuraa hinauskonetta niin siinä melkein tuntee polkevansa konetta... ja sauva kyllä on koko ajan reisissä kiinni.

Kyllä sivulle kääntyvä ohjaussauva valintakahvoineen varmasti hankaloittaa polkemista. Eteen taakse kääntyvä häiritsisi vähemmän.

Tai sitten voisi laittaa eteenpäin pois tieltä kääntyvän tangon, jossa olisi lyhyt ohjaustanko eli = oravaohjaus. :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Toimisko tuo vaijeriohjaus yhellä tangolla ?

Mun kinnerissä ei oikein hyvin toiminut. Vaijerilinjan pituushan muuttuu kun sauvoja kääntää, koska vaijerin kiinnityspisteen korkeus muuttuu samalla. Tämän vuoksi vaijeri piti jättää hieman löysälle ja laittaa sen rinnalle jousi joka piti vaijerin kireällä. Koska vaijerilla työntäminen ei onnistu, niin oikealla kahvalla vasemmalle kääntäminen tuosta jousesta johtuen oli vähän epämääräistä ja päinvastoin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Tänään siivoilin nurkkia ja sattumalta löysin vanhan käsiporan josta vois rakentaa rattiohjauksen kuten kuhmoisten kinnerissä. No vaihtoehtoja on siis useampia.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Tänään siivoilin nurkkia ja sattumalta löysin vanhan käsiporan josta vois rakentaa rattiohjauksen kuten kuhmoisten kinnerissä. No vaihtoehtoja on siis useampia.

Meinaatko siihenkin kilometrin pituisia vaijereita ja kahvoja rattiin vai kahvat sivuille ja ratti vain kääntämistä varten?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Tänään siivoilin nurkkia ja sattumalta löysin vanhan käsiporan josta vois rakentaa rattiohjauksen kuten kuhmoisten kinnerissä. No vaihtoehtoja on siis useampia.

Meinaatko siihenkin kilometrin pituisia vaijereita ja kahvoja rattiin vai kahvat sivuille ja ratti vain kääntämistä varten?

Jukka

Meinasin vaihdevivun laittaa sivulle ratilla vaan ohjataan, toistaseks jalkajarrut, ans kattoo ny millepäälle askartelupäivänä sattuu. Ainahan sen voi vaihtaa jos ei miellytä.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Meinasin vaihdevivun laittaa sivulle ratilla vaan ohjataan, toistaseks jalkajarrut, ans kattoo ny millepäälle askartelupäivänä sattuu. Ainahan sen voi vaihtaa jos ei miellytä.

Toisaalta, ajetaanhan sitä autoakin monesti yhdellä kädellä. Miksei se toimisi kinnerissäkin, kunhan ohjaus on sopivan herkkä ja välyksetön. Toiselle kädelle sauva jossa vaihdevivut ja sauvaa vetämällä/työntämällä toimis etujarru. Tai samaan sauvaan käsijarrukahva.
Käsijarrun saisi myös varmaan askarreltua rattiin, eli rattia työntämällä jarruttaisi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Toimisko tuo vaijeriohjaus yhellä tangolla ?

Mun kinnerissä ei oikein hyvin toiminut. Vaijerilinjan pituushan muuttuu kun sauvoja kääntää, koska vaijerin kiinnityspisteen korkeus muuttuu samalla. Tämän vuoksi vaijeri piti jättää hieman löysälle ja laittaa sen rinnalle jousi joka piti vaijerin kireällä. Koska vaijerilla työntäminen ei onnistu, niin oikealla kahvalla vasemmalle kääntäminen tuosta jousesta johtuen oli vähän epämääräistä ja päinvastoin.

Jukka

Kokeilin vartavasten SH18:n ohjailua vain toisesta vivusta ja kyllä se siinä toimii ihan hyvin. Olen säätänyt ohjauksen aika nopeaksi, eikä sauvojen tarvitse kovin paljon kääntyä ja kiristää vaijeria. Minulla ei ole jousta vaijerissa.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2059
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:

Meinaatko siihenkin kilometrin pituisia vaijereita ja kahvoja rattiin vai kahvat sivuille ja ratti vain kääntämistä varten?
Jukka

Juuri näin meinasin laittaa polkuautoon, jarrut (vain taka-) yhteen kahvaan sivulle jonne tulee myös vaihdekahva. Ratti ei välttämättä tule olemaan perinteinen pyöreä, täytyy kokeilla mikä parhaiten käteen sopii. Harmi että on tullut hävitettyä aikoinaan Corollassa ollut 12" Formuling, se olis aika passeli tähän :roll:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Tän ketjun vois varmaan siirtää tuonne velomobiili rakennus osioon, jos tätä joskus tulevaisuudessa voi velomobiiliks kutsua tai ainaskin kinneriksi.

Petri

Siirretty, Mustasudenkorento

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Kaivoin tämän tekeleen hangesta esiin ja tein tuon toisen polkimen valmiiksi nyt siinä on kaks jonkinlaista joilla voi polkee. Kun tulee kokemusta niin parannellaan.
Ohjauksen tein kans eli tuon ratti systeemin mutt kun en ajatellu nii siitä tuli vähän erikoinen :D ku käänsin rattia oikeelle pyöräkäänty vasemmalle :oops:
Sen verran tuolla ajoin ett epäilen ett ei tule kestämään nuo hammassysteemit. Parempi vissiin tehdä tuo vaijeriohjaus. Tuli vaan tehtyä runko niin kapee ett ei meinaa kädet mahtua sivulle.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Virittelin vaijeriohjauksen ja pieni koeajo, toimii. Välitykset aika jäykät en oo varma onko pienin vihe käytössä, 7-nexus navassa. Nuo kammet 140 mm vaikuttaa ett joutuu ehkä ettii pienempää eturatasta. Pitää koe ajaa vähän pitempi matka jos löytys vikoja :wink:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Näpsäsin kuvan ei mitään suuria muutoksia ulkonäössä aikasempiin kuviin mutt tuosta voi alkaa koppia suunnittelemaan ja mahollisia muutoksia

P1011053.JPG
P1011053.JPG (76.84 KiB) Katsottu 2510 kertaa

Keulassa olis varaa laskea muutama sentti esim. haarukkaa lyhentämällä. Takana on 26" kiekot, epäilyksiä on ollu ett kestääkö trikessä isot kiekot, vai pitäskö suosiolla laittaa 20"set.
Nuo isotkiekot roiskuttaa aika paljon kuraa nyt ja vaikka ne jää ilmeisesti kopan ulkopuolelle pitää ne jollainlailla koteloida tai ainaskin laittaa lokarit. Pienet kiekot olis helpompi koteloida. Pitää varmaan kokeilla niitäkin ja noitahan voi vaihtaa myöhemminkin miten halluu.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Paino aika takana. Toimiiko ohjaus ihan OK, vaikka keula on noin kevyt. Viittitkö punnita pyöräkuormat.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

pw_korjattu.jpg
pw_korjattu.jpg (158.25 KiB) Katsottu 2480 kertaa

Vähän vaalensin kuvaa kun on niin tumma ettei meinaa mitään nähä.

Vastaa Viestiin