Palataanpas aiheeseen; aina vaan pyörii päässä nojakkien rakentelu ja myynti. Vauhtia on saanut sukulaisten ja muiden puolivakavista kommenteista: "sun pitäs ruveta valmistamaan näitä".
Tällaisen esimerkin sain kasaan:
Malli: 20" kasaantaittuva etuveto
Varusteet: tarakka, säädettävä penkki ja puomi, levyjarru edessä, lokasuojat
Suunnattu: retki- ja kaupunkipyöräksi
Markkinointi: Yksinkertainen ja edullinen nojakki moneen tarkoitukseen
Esimerkki osakokoonpanosta ja rungon painosta. low-low-end kamaa. 1x7 Vaihteista tulisi 80e lisää ja 1kg lisää painoa.
Kiekot pitääs kasata itte.
Rungon paino on ehkä vähän alakanttiin. Putkien pituudet ei ole ihan justiin laskettu.. Osissa on ehkä muutama gramma ylimäärästä.
Levyjarruja sais halvemmallakin mutta miten luotettavuuden kanssa?
Osien hinta on chainreactioncyclesistä. Rungon hinnassa rauta 20e, pultit ym 30e, maalaus 50e
Näin päästiin siis alle 700e valmistushintaan yhden nojakin sarjassa, no, ainakin paperilla.. Siitäkin alas on hyvät mahdollisuudet päästä, jos osat maksaa tässäkin kahden markettipyörän verran. Pakkohan se on
Investoinnit:
20 nojakin sarja 20*700 eli 14000euroa.
Hitsauskoneet ja -tarvikkeet (mig, tikki on kalliimpi) 2000e
Ohutputkien käsittelyyn tarvittavat koneet ml. saha 1000e
Juoksevat kulut
Tilojen vuokraus (??) ööh jotain 500e kuukaudessa. Ei tarvis olla iso tila, ja täälläpäin on paljon tyhjiä hallinnurkkia joita kaupataan.
Sitten tietysti tuntematon lainan lyhennys, esim. finnveran lainoituksesta mulla ei ole tietoa
Rahoitus
Kun tietääski, näillä näkymin siis 17000+3000 käyttörahaa pitäis olla rahoitusta että vois tehdä järkevän sarjan
Kysymys kuuluukin paljonko pitää ottaa katetta?
JOS pyöriä menisi 10 kuukaudessa, karvalakkimalleja siis, ja juoksevat kulut 1000e kuukaudessa + poisluetaan yrittäjän muonitus:
20% katteella (840e) jäisi 400e,
30% katteella (910e) jäisi 1100e
10kpl kerkiäisin tehdä kuukaudessa nykyisen palkkatyön puitteissa, kun tuotantoprosessi kehittyisi.
Lisätään valtion ryöstämä osuus eli ALV, saadaan pyörän hinta ainakin paperilla
8400,23=~1033e
9100,23=~1120e
Ison muutoksen tekis jos osat sais esim. tukusta 20% halvemmalla, mutta kun mä en noista tiedä. Vaihtaisin varmaan sillä hinnalla osia parempiin.
Olikohan mun laskuissa mitään järkeä?