Ajoin läpi viime talven lowracerilla. Renkaina Durano edessä ja jonkinmoisella kuviolla oleva takana. Alkusyksyn kaatuilu opetti ajamaan, lopputalvi ja etenkin kevät sujui jo aika hyvin.
Samaa ajattelin jatkaa tänä talvena. Syksyn kelit olivat sitten eri lailla surkeat, 2010 pääsi marraskuun alussa ajelemaan lumikeleillä ja pakkasia piisasi lähes läpi talven. Nyt alkoi sateet ja nolla/sohjokelit jo lokakuun puolella, oikeasti ajamaan pääsi vasta joulun alla.
Kävin ekoilla lumilla kokeilemassa lowracerilla ihan kesäkunnossa ja yllättäen sillä pysyi hyvin pystyssä lumella ja jäällä, yksi tiukempi ylämäki piti taluttaa.
Lowraceriin on vaihdettu eteen Duranon sijaan Maxxis DTH 28mm:n BMX-gummi:

Sillä ajaminen on kuin "kiskoilla", ilmeisesti tasapaino on kevään ja koko viime vuoden ajoilla parantunut huomattavasti.
Kopioin MetaPhysic:n hiilikuitupenkin lowraceria varten, tein sen pintakerroksen hiilikuitu+aramidi kankaalla jotta kestää paremmin talven kaatuilut. Tätä penkkiä siirrän sitten pyörien välillä jotta alkuperäinen hiilikuitupenkki pysyy ehjänä kesää varten.
MP:ssä on Schwalbe Milano edessä ja Schwalbe Delta Cruise takana, täällä kuvat niistä. Pyörä pysyy tosi hyvin hyppysissä kaikilla tähän asti ajetuilla keleillä. Vain kylmempi pakkaskeli ja lumi on kokeilematta, silloin yleensä kumi kuin kumi pitää hyvin. Ajaminen lumisemmalla tiellä on tietysti raskaampaa mutta ei mahdotonta, vaikeinta se on pyöräteillä joita ei ole aurattu joissa on ollut paljon jalankulkua.
Kummankin pyörän SRAM Double Tap -ohjatut vaihteistot toimivat aivan erinomaisesti ! MP:llä olen ajanut pahimmilla keleillä eli lumisohjossa ja nollakelillä lumisateessa. Vielä ei ole vaihteisto juonitellut pätkääkään vaikka ketjussa on teflon "kuiva" öljyt molemmissa.
Kun hallintalaitteet on hyvin käsillä ja penkki & niskatuki sopivat on ajaminen eri lailla helppoa talven liukkailla. Tietysti tervettä ennakointia tarvitaan vähän enemmän kuin kesällä. Lumien ennakointia helpottaa että ajaa pimeään aikaan ja hankkii hyvän ajovalon. Päivällä kun ei tahdo lumikertymiä nähdä yhtä hyvin, ja harvemmin ehtii valosan aikaan ajelemaan edes viikonloppuisin.
Mutu-fiilis on että lauhalla ja huonommilla keleillä ajelen MP:llä. Kun on selvästi enemmän pakkasta niin otan alle lowracerin.