Valokuvausvinkki talvikuviin

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viesti:

Valokuvausvinkki talvikuviin

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Syväri kirjoitti:

Armeijaan lähdön.. kunniaksi laitetaan pyörän lisäksi kuski kuvaan :)
Kuva

Perusinfoa talvella valokuvaamiseen.

1. Kameran valotusmittari olettaa että kohde on aina keskiharmaa.
  2. Lumi ei ole harmaata
  3. Kaikissa kameroissa on histogrammi = tarkista valotus siitä
  4. Perusvinkki talvikuviin = laita kameran valotuksen korjaukseen + 1 aukko (jää vielä valkoiseen pelivaraa)

Ohessa demokuva. Syvärin kuva vasemmalla - oikealla valotusta korjattu +1 aukko.

plus_1.jpg
mhelander

Re: Valokuvausvinkki talvikuviin

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Olipas hyödyllinen vinkki !

Itse just hokasin että pitäis ottaa rakkineista ajan tasaiset kuvat kun loppukesästä on aika lailla muutettu tsydeemejä. Mutta kun ulkona ei aurinko juuri paistele, paremminkin on pilvistä ja lunta satelee.

Itse olin ensimmäisissä "oikeissa" töissä tekemässä filminkehitysrobotteja ja siellä oli kolleega todellinen valokuvausguru. Jotakin tarttui muttei näköjään tarpeeksi, ja niistäkin vähistä on osa jo unohtunut digiajan pyörteissä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Pastori
Viesti:

Re: Valokuvausvinkki talvikuviin

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Filmiajoilta jäänyt nyrkkisääntö valottamiseen oli se että mittaa valotuksen suoraan valkoisesta hangesta ja siihen +2 aukkoa ja valotus on oikea. Syvärin kuvan valotusta pitäisi hiukan vaaleammaksi vielä säädellä ja toki vähän värejäkin, mutta tämä vinkki olikin aiheesta valottaminen kuvatessa.

Nykyään tuo histogrammi on hyvä työkalu, suurin osa jengistä ei taida sitä katsoa. Esim. Canon pokkareissakin on kätsysti saatavilla etsimeen "live" histogrammi jolloin voi tsekata siitä valotuksen kohdalleen reaaliajassa. Ai miksei siitä etsimen kuvasta - siksei että sen valotus voi olla säädetty miten sattuu ja ulkona ympärillä oleva valaistus yhdessä silmä/aivot osaston korjaukseen tekee siitä epäluotettavan.

Ja joo. Mä opetan työkseni näitä asioita, ja teen itse käytännön hommiakin. Saa siis kysyä jos on jotain sydämellä.

Siis jotain oikeeta asiaa :) Semmoista juttua kuin, "mikä kamera olis paras" osastoa en huomioi, malleja tulee ja menee - niistä voi lukea harrastajien sivuilta ja vaikka dpreviewistä > http://www.dpreview.com/

Vastaa Viestiin