Renkaina edessä täysin sliksit Swalbe Duranot(201.1) ja takarengas Swalbe Kojak(201.35)
....
Nastaa alle tai sittenkin taitaa kinneri olla kesäajokki.
Noiden tilalle kun laitat nastat niin loppuu vauhdin hurma. Tilalle tulee jyrinä ja rapina. Sitten kun sataa lumi maahan, niin äänet ja vauhti hiljenee.
Eli kalliiden nastarenkaiden sijaan suosittelisin ensin kokeilemaan vain taakse jotakin nappulakumia. Voi pakkaslumella kokeilla ensin miltä lumisella tiellä talviajo tuntuu. Ensilumella vielä ehkä menee, mutta kun alusta polkeutuu epätasaiseksi...
Noiden tilalle kun laitat nastat niin loppuu vauhdin hurma. Tilalle tulee jyrinä ja rapina. Sitten kun sataa lumi maahan, niin äänet ja vauhti hiljenee.
Eli kalliiden nastarenkaiden sijaan suosittelisin ensin kokeilemaan vain taakse jotakin nappulakumia. Voi pakkaslumella kokeilla ensin miltä lumisella tiellä talviajo tuntuu. Ensilumella vielä ehkä menee, mutta kun alusta polkeutuu epätasaiseksi...
Vähän samat on fiilikset. Otin lowracerin käyttöön vuosi sitten slikseillä ja eihän siitä mitään tullut. Löysin 90-luvun käyttämättömät venäläiset nappulakuviolla olevat tuubirenkaat joista toisen heitin taakse. Ja avot, johan alko pääseen mäet ylös ja paremmin pysymään pystyssä.
Ehdin 90-luvulla ajella maastopyörällä Nokian nastarenkailla ja tosiaan ne on vauhdin surma. Toki silloin noin 1994 muuttu kelit niin ettei triathon-fillarilla slikseillä enää pysyny pystyssä joten ei paljoa jääny vaihtoehtoja...
Tänään yritin ajaa parikilometriä tuossa muutaman sentin lumessa/sohjossa kilometrin jälkeen paluurissaan oli kertynyt sohjoa sen verran ketjun alle ett ketju ei kestänt paikoillaan. Ei oo helppoo, kaiken muun liukkauden ym lisäksi. Takas päin yritin ajella autotien urassa mutt sekin osottautu niin liukkaaks ett pyörä hävis alta siinä "kourussa" . Tosin alla vielä nuo kesäkumit
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tänään yritin ajaa parikilometriä tuossa muutaman sentin lumessa/sohjossa kilometrin jälkeen paluurissaan oli kertynyt sohjoa sen verran ketjun alle ett ketju ei kestänt paikoillaan. Ei oo helppoo, kaiken muun liukkauden ym lisäksi. Takas päin yritin ajella autotien urassa mutt sekin osottautu niin liukkaaks ett pyörä hävis alta siinä "kourussa" . Tosin alla vielä nuo kesäkumit
Tästä syystä käyn itse talvikeleillä lenkillä vain kun pakkasta on -5 tai enemmän, tai lauhemmalla pitää olla kuivaa. Tarkoittaa käytännössä että joudun toisinaan odottelemaan ajokelejä...
Mä taidan kanssa odottaa että toi sohjo jäätyy tai se aurataan kunnolla pois. Eilen jouduin työmatkalla tosissani ähräämään että ees eteenpäin pääsi. Pyörätietä ei ollut aurattu, siinä jotain 3-4cm raskas, vetinen suojalumi ja pisteeksi iin päälle ajoradan paskat osan matkasta tehokkaasti aurattu just pyörätielle...isoja lohkareita, korkeita loskavalleja ja muuta kivaa. Matka, johon yleensä menee 45min niin eilen meni 2h ja 45min. Ei meinannu päästä eteenpäin. Mulla on nastat jo alla mutta täytyy laskee rengaspaineita ja tosiaan, odotella et noi tiet aurattas KUNNOLLA. Koska se päivä tulee. Sitäkin ihmettelen miksei ne voi vetää niitä pyöräteitä kunnolla puhtaaks niin kuin ajoradatkin, vaan vähän käydään esteettisesti silottamassa pintasohjot niin ettei ihan muhkuraista oo..silti siihen uppoo rengas, vaikka olis just aurattu.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Sitäkin ihmettelen miksei ne voi vetää niitä pyöräteitä kunnolla puhtaaks niin kuin ajoradatkin, vaan vähän käydään esteettisesti silottamassa pintasohjot niin ettei ihan muhkuraista oo..silti siihen uppoo rengas, vaikka olis just aurattu.
Täällä sitä perustellaan sillä, ettei ole liukas. Tuollainen muutama sentti lunta kun ei häiritse kovin paljon muita kuin pienipyöräisellä trikellä ajajia ja heitä ei täällä ole. Jos aurataan ihan peilijäälle niin pitäisi hiekottaa ja jos vedetään kampaterällä urille niin ei kaksipyöräisillä pyöräilevät pysy pystyssä.
Huomatkaa Jyväskylässäon aamupuhteina ensinmäisenä aurattu pääpyörätiet. Jotain hyvin ansiokasta minun mielestä. En tiedä onko sillä suunalla missä Sakari majaansa pitää. Mutta ainakin tämä keskusta-alue. Valitettavasti samalla levittävät tuota kuuluisaa TAPPAJASEPELIÄsiittä en oikein välitä.
Pari päivää sitten asensin Schwalben 300 nastan renkaat maasturiini. Jo oli aikakin, liukkaalla hieno pito, mutta auraamattomassa 10 cm sohjossa ajo on haastavaa. Vuosi sitten jätin työmatkapöyräilyn sikseen ja ajelen muuten vaan. Meillä päin jopa pyörätiet on aurattu? Mutta pyörällä ajetaan myös ajoratoja, joiden auraus saa odottaa! Tätä huvia saattaa kestää 3-4 kuukautta, minkä jälkeen voikin asettua nojaamaan!
Nazca Explorer 2007-2010, Nazca Fuego 2010-, Radon ZR maasturi, Dahon Uno taittopyörä 2016-
Huomatkaa Jyväskylässäon aamupuhteina ensinmäisenä aurattu pääpyörätiet. Jotain hyvin ansiokasta minun mielestä. En tiedä onko sillä suunalla missä Sakari majaansa pitää. Mutta ainakin tämä keskusta-alue. Valitettavasti samalla levittävät tuota kuuluisaa TAPPAJASEPELIÄsiittä en oikein välitä.
Kyllä kumma kyllä täällä Vaajakoskellakin oli tänä aamuna ennen viittä pyörätie 4-tien varressa melko puhtaaksi ajeltu jollaista en ole ennen havainnut.
Aikaisemmin kaikki moska vaan lensi päätieltä pyörätielle ja jäi siihen pitkäksi aikaa.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Aamulla oli mukava polkea vaikka aurat eivät olleet ehtineet joka paikkaan kun oli satanut pulverilunta 5-8cm kerros. Ongelmia tuli vain kun sattui pätkä jossa aurat eivät olleet käyneet silottelemassa pohjaa jolloin oli pakko taluttaa, onneksi vain 300m. Kelivara lähtöajassakin tuli hyödynnettyä, jäi vain 2 sekuntia ylimääräistä. Pitää alkaa harkita jotain oikein nappulaista takarengasta jos sais paremmin pitoa pehmeässä lumessa kun noi mw:t ei oikein toimi pehmeässä.
Aseena marathon wintereissä omia nastoja ja sepeliä vastaan mulla on marathon racerit sisällä. Painoa on mutta pienillä pyörillä sekin pysyy vielä kohtuudessa ja voin kehuskella ettei kahteen viikkoon ole menny puhki vaikka kaikki keskimmäisten nastarivien nastoista on tullu jo sisään mw:stä.
Joo, kävin eilen polkemassa päiväseltään 45 km:a muistelemassa 90-luvulla eniten talvella ajamaani reittiä. Pakkasta oli 3-5 ja pientä pakkas hiutuvaa putoili taivaalta. Aluksi näytti siltä että pyöräteitä olis aurattu mutta pieleen meni sekin toivo. Yli puolet matkasta oli käytännössä täysin auraamatonta jonka jalankulkijat olivat tampanneet kuin mukulakivikaduksi jossa päällä pakkas utulunta.
Mennessä vielä kulki suht koht suoraan mutta paluumatkalla alko jo vähän tökkiä. Pari kertaa tuli kirvattua aika reippaasti kun meinas penkka kutsua. Yllättävän tasanen kuitenkin on tuo MP ajaa, samoilla reflekseillä sujuu ajaminen kuin 90-luvulla kisapystärillä.
Sais joko heittää satamasta ja pakastaa muutaman asteen lisää, tai sitten saa sataa reippaasti ja lopettaa jolloin auraavat tiet kunnolla jotta niillä voi ajaa. Kun tykkää ajaa kapeemmilla lähes slikseillä renkailla, tahtoo pitää keskarit yli kahden kympin. Eilen 21.3 km/h joten tiukkaa meinas jo tehdä.
Talven viemää: toissa sunnuntaina ajelin lumen peittämällä jäällä sillä seurauksella, että kaaduin kyljelleni ennen kuin tajusin. Se oli etukatteen tarinan loppu, meni yläkaari poikki ja itse muovi murtui korjauskelvottomaksi. Elokuusta asti katteen kera ajaneena voin todeta, että se vaikuttaa näkyvyyteen ratkaisevasti. Varsinkin pimeällä ollut vaikeuksia nähdä tarpeeksi lähelle kunnolla. Pari metriä keulan edessä on pimennossa kun muovin kupruilu vääristää näkökentän. Toinen asia, jonka huomasin talviajossa on se, että keula painaa enemmän. Painopiste on edempänä ja aina kun pyörä heilahtaa sivusuunnassa, kate tuo heilaukseen lisää massaa. Katteen irti revittyäni en ole kaatunut moneen viikkoon kertaakaan, vaikka haastavia oloja on piisannut. Toisin sanoen kate sopii valoisaan kesäkeliin ja trikeihin. Tämä siis yhden kokemuksen perusteella muodostettu mielipide...onneksi en maksanut katteesta kuin satasen, ei harmita niin paljoa
Kolmatta talvea Azubilla ajaessa välillä pahimmissa hangissa kaipailee Pugsleytä tai vastaavaa, mutta keskimäärin mainio talvipyörä.
Mennessä vielä kulki suht koht suoraan mutta paluumatkalla alko jo vähän tökkiä. Pari kertaa tuli kirvattua aika reippaasti kun meinas penkka kutsua. Yllättävän tasanen kuitenkin on tuo MP ajaa, samoilla reflekseillä sujuu ajaminen kuin 90-luvulla kisapystärillä.
Sais joko heittää satamasta ja pakastaa muutaman asteen lisää, tai sitten saa sataa reippaasti ja lopettaa jolloin auraavat tiet kunnolla jotta niillä voi ajaa. Kun tykkää ajaa kapeemmilla lähes slikseillä renkailla, tahtoo pitää keskarit yli kahden kympin. Eilen 21.3 km/h joten tiukkaa meinas jo tehdä.
No tänne sen verran päivitystä että kun tuo möykkyinen ajoalusta ei tuntunu mukavalta niin se ongelma on nyt osittain ratkaistu penkin jousella.
Ja toivotut talvikelit tuli, ja vähän liiankin reippaasti ja aikaisemmin : parin viikon ajan on ollu pakkasia -13 .. -20 välillä ja luntakin on tullut jopa 10 cm viikossa vähittäin ilman pyöräteiden aurailua. Lowracerilla ei tahdo pysyä pystyssä ja MP:llä ajo oli liian tärisevää.
Nyt pitäisi molemmat ongelmat olla ratkottu. Kumma kyllä eilinenkään -16 pakkasissa ja puuskittaisessa sivutuulessa ajettu 20 km:n lenkki ei aiheuttanut isompia kylmittymisiä joten homma toiminee näillä lääkkeillä.
Eka kerta polven turpoomisen jälkeen pyörällä, eli viikko lepoa. Jonkinlainen polvituki tuossa oli, eikä vielä ainakan tunnu.
Jotain suojuksia pitää viritellä, tuulilasia tai visiiriä kun käy naamalle aikamoinen viima. Pelkät ajolasit ei riitä. Jalat on se toinen kylmettyvä kohta jonne pitäs kans viritellä suojia.
Muuten nuo lyhkäset matkat menee kivasti tämmösessäkin kelissä -20C ja auringon paistaessa. Pyörätietkin hyvässä kunnossa.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Eka kerta polven turpoomisen jälkeen pyörällä, eli viikko lepoa. Jonkinlainen polvituki tuossa oli, eikä vielä ainakan tunnu.
Jotain suojuksia pitää viritellä, tuulilasia tai visiiriä kun käy naamalle aikamoinen viima. Pelkät ajolasit ei riitä. Jalat on se toinen kylmettyvä kohta jonne pitäs kans viritellä suojia.
Muuten nuo lyhkäset matkat menee kivasti tämmösessäkin kelissä -20C ja auringon paistaessa. Pyörätietkin hyvässä kunnossa.
Petri
Pitkä visiirilippa kypärään (kuva), terppa-tyyppinen ohjaustankokate ja polkimien alle ilmanohjaimet.
Liitteet
Kuvakaappaus-2.png (223.01 KiB) Katsottu 2570 kertaa
Viimeksi muokannut jori, 01 Helmi 2012, 17:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma