Iltaisin kun kyynelehdin itseäni uneen ja pohdin mitä minusta tulee isona. Olen myös sivujuonteena hetken pohtinut runkoputken päähän tulevan toisen putken liittämistä.
Iso putki voisi olla vaikka se 2 tuumainen 1.5mm seinämäinen putki - siihen tulee sitten pienempi putki kiinni.
Onko rakenteen keston kannalta merkitystä tekeekö sen:
liittämällä pienempi putki isomman pintaan - niin että se on sovitettu kaaren muotoon (tai neliöputkessa ihan suorana vaan)
poraamalla isoon putkeen pienemmälle reikä ja kolvaamalla se kiinni sekä sisä että ulkopuolelta
Ohessa selkeyttävä kuva.
putken_liittaminen.png (7.58 KiB) Katsottu 4384 kertaa
Onko rakenteen keston kannalta merkitystä tekeekö sen:
liittämällä pienempi putki isomman pintaan - niin että se on sovitettu kaaren muotoon (tai neliöputkessa ihan suorana vaan)
poraamalla isoon putkeen pienemmälle reikkä ja kolvaamalla se kiinni sekä sisä että ulkopuolelta
Jos hitsaus/juotostekniikka on tekijällä hallussa niin 1 vaihtoehto on kaiken jären mukaan kestävämpi. Ei voi mitenkään kestävyyttä parantaa se, että toiseen putkeen porataan iso reikä kylkeen.
Kun hitsaustekniikka on hallussa tunkeutuu sauma kyllä riittävästi ja hitsauksen pinta-ala on suuri, ei tarvita saumaa kahdelle puolelle.
Poraa kuitenkin pieni reikä sen ison reiän sijaan, jotta jos hitsattavan putken toinen pää on (jo) ummessa niin kaasut ei laajene putken sisällä ja vaikeuta hitsausta.
En täysin ymmärtänyt, mihin suuntaan pikkuputkea kuormitetaan, mutta Sakarin kolmipyörän takahaarukkaan liittyvässä tarkastelussa pintaan hitsattu putki oli lähes yhtä jäykkä, kuin kokonaan paksumman putken läpi menevä ja molemmin puolin hitsattu, varsinkin, jos liitos ei ole aivan paksun putken päässä, tai paksun putken pää on tulpattu.
Jos tarkoitat liitosta, johon tulee takahaaurkka kiinni, eli pikku putkessa on heti liitoksen jälkeen noin 90 asteen mutka ja liitos ottaa vastaan enimmäkseen leikkausvoimia ison putken kyljen suunnassa, on arvio vieläkin varmemmalla puolella. Jukan ohje on siis täysin oikea.
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
En täysin ymmärtänyt, mihin suuntaan pikkuputkea kuormitetaan, mutta Sakarin kolmipyörän takahaarukkaan liittyvässä tarkastelussa pintaan hitsattu putki oli lähes yhtä jäykkä, kuin kokonaan paksumman putken läpi menevä ja molemmin puolin hitsattu, varsinkin, jos liitos ei ole aivan paksun putken päässä, tai paksun putken pää on tulpattu.
Ymmärsin vielä että tässä tapauksessa ei olisi tarkoitus viedä ohuempaa putkea kokonaan paksumman läpi vaan ainoastaan toisesta sen seinämästä. Liekö kyse pyörän rungosta ollenkaan, kun eihän tuollaisen 50mm putken sisään mahdu hitsaamaan kunnolla mitään
Ei tää putken liittäminen niin yksinkertainen asia ole. Mikä on käyttökohta ja mistä materiaalista nää putket on. Juottamalla kyllä onnistuu sisäpuoleltakin , toisin täytyy sit hallita se aika hyvin . Hitsaaminen vaatii kyllä fakiirin . Jos aikoo sen sisäpuolelta hitsta.
En täysin ymmärtänyt, mihin suuntaan pikkuputkea kuormitetaan, mutta Sakarin kolmipyörän takahaarukkaan liittyvässä tarkastelussa pintaan hitsattu putki oli lähes yhtä jäykkä, kuin kokonaan paksumman putken läpi menevä ja molemmin puolin hitsattu, varsinkin, jos liitos ei ole aivan paksun putken päässä, tai paksun putken pää on tulpattu.
Ymmärsin vielä että tässä tapauksessa ei olisi tarkoitus viedä ohuempaa putkea kokonaan paksumman läpi vaan ainoastaan toisesta sen seinämästä. Liekö kyse pyörän rungosta ollenkaan, kun eihän tuollaisen 50mm putken sisään mahdu hitsaamaan kunnolla mitään
Jukka
Kutakuinkin näin. Takahaarukka on tekeillä.
Tässä tarkennukset:
Kyse on siis pyöreästä 2 tuumaisesta runkoputkesta johon mulla on irralliset etuhaarukan palaset (ei siis yhtenäistä palikkaa, vaan 2 identtistä kurvia) - joista siis tarkoitus tehdä takahaarukka.
Materiaali terästä ja liitostapa on kovajuotos - teoriassa siis tuosta avoimen putken päästä on mahdollista se juottaminen - eritoten jos irtopalikat on lähempänä putken päätä.
Epäilen kyllä tuon liitoksen kestämistä . Vaikka messinkillä juotettaessa siittä tulee sitkeä . Johtuu paljon viellä tuleeko haarukalle muita tuentoja .
Aa, siis juottamalla, ei hitsaamalla. Silti minusta tuntuu että liitos on yhtä luja putken kylkeen tehtynä kuin läpi vietynäkin. Eikös haarukkaputkien seinämävahvuus ole 2mm, eli juotokselle tulee sitä kauttaa enempi pinta-alaa?
kai tuohon sekänojan tuet tulee, jolloin taakse muodostuu kolmiorakennetta ja liitoksen ei tarvi ihan yksin kantaa kuormaa?
Tilanne muuttuu kun rakenne on kolmio. Poraa siihen isompaan putkeen kaasureikä . Juotos sovitus pitää olla todella tarkka. Käytäkö hopeaa, vai messinkiä juottamiseen. Yksi vaihtoehto on fosvorikupari. Siihen saadaan sellaista sitkeyttä liää saumaan, ja juotos lämpötila olisi vähän alhaisempi.
Olin mä sen ensin aatellu tolleen tuolta putkesta tukea. Tai kuten tuossa toisessa ketjussa kyselin, mutta kuorma lienee silloin liian kova tuolle liitoskohdalle.
Messinkiä mulla on varastossa jo juotosmateriaaliksi.