Ihan hyvä keskustelu on käyty. Monta ihmetyksen aihetta on löytynyt ja jokunen tiukempikin mielipide/näkemys.
Itselle tämä valojen käyttö on ihan järjen käyttöä. Alkutalven ajelin Led Lenser tuikulla joka oli pyöräpidikkeessä. Se ei täytä (Saksalaisen/EU:n) lain määritelmää fokusoidusta valosta saati sitten levitä hajavaloa sivulle. No ei sillä häävisti nähnyt lumisella pyörätiellä ajaakaan joten lippoja tuli tämänkin takia. Takavalona oli koko talven samoilla AAA-pattereilla tuo SuperFlash kypärässä.
Foorumeita seuraillessa käytiin niissäkin valokeskustelua talven mittaan. Jopa jenkit olivat sitä mieltä että fokusoitu valo pitäisi olla ainoa sallittu. Lukuisia merkkejä malleja vilahteli etuineen ja haittoineen, itse päädyin kun kerran käyttämistäni verkkokaupoistakin löytyi, hankkimaan tuon Ixon IQ:n. Ja en ole katunut pätkääkään, nyt näkee, näyn myös muille paremmin ja akut kestää hyvin myös -5..-15 pakkasissakin. Ja kun varaus laskee niin lamppu pudottaa "puoliteholle" jolloin ei tarvitse loppu lenkkiä pimeässä ajella.
Siellä kuten täälläkin on keskusteltu dynamonavoista, itselle sellainen ei tule kyseeseen, koska:
etupyöränä on 55 mm levyinen mono-napa jossa 15 mm akseli, menisi dynamonapa vähän vaativammaksi projektiksi mutta voisi onnistua tekemällä sellainen tadpole-tyyppisiin tarkoitetusta navasta
takanavat tuli jo ostettua, sinnekin olisi ehkä dynamon saanut mutta vaihtoehtoja olisi ollut sitten vain pari
en edes reissun päällä tykkää että joku laahaa. Otan mielummin vara-akkuja lisäpainoksi.
Joskus ei auta mikää. Pyörässni on sähkönen äänimerkki ja siittä lähtee 110 db. Ei auta näihin jotka työntävät nää nappikuulokkeet korviin ja syventyy " omaan" olemiseen liikenteessä. Harvasen päivä näitä itsetuhoisia kulkioita riittää.
Mummut kyllä kiittää kun hyvissä ajoin ilmottaa että täältä tullaan. Osaavat varoa. Kolmas ryhmä pyöräteillä on nämä mamiskut lastenrattaidensa kansa heihin ei äänimerkit auta. Parhaillaa kolmet vaunut rinnakkain kulkevat , ei mitään reaktiota tapahdu. Paitsi jos pyytää " voisiko rouvat antaa vähän tietä" , no saa siittä tilaa ja pienen marmstuksen kun ei ymmärretä heitä yhtään.
pitäskö asentaa pienois mekafooni ja ruveta kailottaan näille korvatulpa kuulioille ihan vierestä???
Saattaisi olla että liian ylhäällä oleva valo sekoittuisi tievalaistukseen. Ehkä liian matalalla oleva valo voisi tulla tulkituksi yksittäiseksi sumuvaloksi. Enpä ole lukenut noiden säädösten perusteluista, mitä siellä on. Enkä viitsi nyt alkaa penkomaan. Korkeusvaatimukset ovat yhtä oudot kuin kaikki muukin pyörien määräyksissä, kun niitä yrittää soveltaa nojapyöriin.
Toi valojen korkeus vaikuttaa kummalliselta kun tarkastellaan vain pyöriä(erityisesti nojapyöriä), mutta jos laajentaa tarkastelun myös muihin ajoneuvoihin niin huomaa että niissä kaikissa on valot suurinpiirtein samalla korkeudella. Selvästi poikkeava valojen korkeus voisi aiheuttaa sekaannuksia.
Taitaa nuo raja-arvot olla kyllä vedytty hatusta.
Sumu valon täytyy muuten olla vähintään 25 cm:n ja enintään ajovalojen korekeudell. Melko sankari saa olla että sekoittaa 5cm liian alhaalla olevan pyörän valon sumuvaloon
Tunnistusteht... eiku kokemuksia visiirikypärästä. Kivasti suojaa otsaa ja naamamaskin kanssa aika kattava suojaus suoralle viimalle. Visiiri huurtuu herkemmin kuin pyörässä oleva tuulilasi mutta helppo nypätä pois silmiltä, nopeasti huurre yläasennossa häviääkin. Toisaalta osa ongelmaa saattaa olla pyörässä oleva tuulilasi eli kun ajelen leppoisasti pää niskatuella niin huurtumisongelma on pienempi ja tällöin ilma pääsee paremmin kiertämään. Pystärillä pitää käydä kokeilemassa onko asia noin.
Positiivinen juttu on myös kypärässä oleva kirkas takavalo (4 lediä) ja magneetilla kiinni pysyvät sadesuojat tuuletusrei'ille.
Tällähetkellä parhaalta tuntuisi kate + matala muotoiltu tuulilasi + visiirikypärä eli katse menisi tuulilasin yli ja tällöin myös kypärävaloa voisi käyttää apu/varavalona kun sen heijastukset ei haittaisi. Matalaan pyörään tuulilasia/kateta kannata viritellä niin silloin visiiriversio on yleispätevä ratkaisu.
terv. nimim.
herkät silmät
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Huurtumisongelman aiheuttukin tuo naamamaski eli kun se kostuu ja estää vapautuneen hönkäilyn eteenpäin niin rupeaa sitten huurruttamaan visiiriä, ilman maskia ei ollut mitään on huurtumisongelmaa visiirin kanssa eli siinä ilmankierto toimii, tuulilasin kanssa kylläkin hitaassa kotimäessä...
Maski on kyllä kiva mutta joku ratkaisu pitää keksiä miten kokonaisuuden saa toimimaan... jos näette jossain päin Päijät-Hämettä nojapyöräiliän ajamassa ja se hengittelee snorkkelin läpi niin ei hätää, kyllä Muumilaakson* ovet lukitaan yöksi, Terppa vaan on ajelulla
*Paikallinen psykiatrinen sairaala
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Tunnistusteht... eiku kokemuksia visiirikypärästä. Kivasti suojaa otsaa ja naamamaskin kanssa aika kattava suojaus suoralle viimalle. Visiiri huurtuu herkemmin kuin pyörässä oleva tuulilasi mutta helppo nypätä pois silmiltä, nopeasti huurre yläasennossa häviääkin. Toisaalta osa ongelmaa saattaa olla pyörässä oleva tuulilasi eli kun ajelen leppoisasti pää niskatuella niin huurtumisongelma on pienempi ja tällöin ilma pääsee paremmin kiertämään. Pystärillä pitää käydä kokeilemassa onko asia noin.
Positiivinen juttu on myös kypärässä oleva kirkas takavalo (4 lediä) ja magneetilla kiinni pysyvät sadesuojat tuuletusrei'ille.
Tällähetkellä parhaalta tuntuisi kate + matala muotoiltu tuulilasi + visiirikypärä eli katse menisi tuulilasin yli ja tällöin myös kypärävaloa voisi käyttää apu/varavalona kun sen heijastukset ei haittaisi. Matalaan pyörään tuulilasia/kateta kannata viritellä niin silloin visiiriversio on yleispätevä ratkaisu.
terv. nimim.
herkät silmät
Ei kyllä tuollainen naaman eteen kääntyvä visiiri ole kovin hyvä sateella ajoon. Eihän sen läpi näe sateessa kohta ollenkaan. Minulla on vuosia ollut käytössä tällainen visiiri, joka suojaa varsinkin silmälaseja sateella ja on tummennettuna myös aurinkosuoja. Visiiriin voi hyvin kiinnittää taustapeilin:
Pakkasella käytän tällaista viimasuojaa:
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Ei kyllä tuollainen naaman eteen kääntyvä visiiri ole kovin hyvä sateella ajoon. Eihän sen läpi näe sateessa kohta ollenkaan.
Sakari
Kyllä aikanaan pappatunturilla ajellessa visiirikypärä toimi... vauhtia tunturi ei tarjonnut nojapyörää enempää. Jos kaupassa kävelee vastaan viis sateessa litkuja niin niitä voisin kokeilla sekä pyörän tuulilasiin, että visiiriin. Tarpeeksi kosteaan räntään ei kyllä auta mikään...
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"