irakas kirjoitti:Piirsin kuvankäsittelyohjelmalla 26" kiekot SH19:ään edellisessä viestissä esitetyn mukaisesti. Takapyörän sijoittaminen onnistuisi hyvin. Etupyörää pitäisi laskea alemmaksi ja etuhaarukassa pitäisi v-jarrun tappeja siirtää alemmaksi.
Kovin tiukasti tulkitset tuon etupyörän ja kampien verhokäyrän törmäämättömyyttä. Ei välttämättä tarvitse väistää alas.
Heti kun pyörälläsi ajaa joku sinua pidempi, tai sinä itse käytät lyhyempiä kampia, tai vaikka vain huomioit, että etukiekko ja kammen pää eivät ole samassa tasossa, vaan ottaakseen kiinni kampeen täytyy etupyörän olla vinossa noin 15 asteen kulmassa, jossa ulottuma ei ole enää tuo siluetin mukainen,vaan noin kymmenen millimetriä vähemmän. Tämän kymmenen milliä voit siis mainiosti siirtää isopyöräisen keskiökohtaa edemmäksi, enemmänkin, jos huomioit lyhytkampisuuden ja pitkäjalkaisuuden.
Pienipyöräisen keskiön kohta voi olla paikoillaan. Isopyöräisessä offsettikin pitää olla suurempi, eli samassa linjassa nuo pyörät eivät voi olla ohjausakselin suhteen muutenkaan. Tuossa kuvassa isopyöräisenä jättö on toista kymmentä senttiä. Siirtämällä etupyörää edemmäs jättö pienenee.
Tuplahaarukan 559 ja 406 dropouttien etäisyys toisistaan jarrupalan ja akselin linjan suunnassa on 76,5 mm. Jos haluat saman jätön, täytyy isopyöräiselle sovitella reilu tuuma lisää offsettiä ohjausakselin linjasta verrattuna 406 kiekkoon.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma