Arvelisin, että "potkupyörä" on suomennos "kickbike" nimisen tuotteen nimestä. (Suomalainen keksintö muuten) ja laki tarkoittanee siis tällaista suuremmalla etupyörällä ja myös kohtalaisen suurella takapyörällä varustettua välinettä, jolla pääsee varsin hyvää vauhtia.
Potkulaudaksi sen sijaan on sanottu iän kaiken pienipyöräistä potkutettavaa laitetta.
tällaista!
Tällainen sen sijaan on
rullalauta, joka siis ilman muuta on jalankulkija.
Lain laatija koko ajan noudattaa periaatetta, että jalankulkijaksi lasketaan ne välineet, joiden rakenteellinen nopeus on lähellä jalankulkijaa. Polkupyöriksi ja paria kastiin tuomitaan syrjittäväksi kaikki ne välineet, joilla pääsee tätä kovemmin. Tätä tehdään koko ajan unohtaen, että kaikilla pyörällisillä jalankulkuvälineillä pääsee haluttaessa liian lujaa jalkakäytävälle ja toisaalta nopeimmallakin polkupyörällä voi ajaa myös kävelyvauhtia.
Jaottelu vuohiin ja lampaisiin johtaa erittäin monimutkaisiin väistämissääntökiemuroihin, jossa vastapuolen luokka täytyy liikennetilanteessa tunnistaa, ennen kuin väistämissuhteet selviävät.
Toistan vieläkin tämän, jonka olette varmaan kuulleet kyllästymiseen asti: Minusta kevyen liikenteen liikennemerkkien merkitykset pitäisi muuttaa nopeusrajoituksiksi ja sallia kaikki liikenne jalkakäytävällä, kunhan nopeus on jalankulkunopeus: Jalkakäytävää liikkuva rajoitetaan liikkumaan jalankulkijan nopeutta. Tällöin ei tarvitse luokitella kevyen liikenteen välineitä, eikä väijyä auton ratissa, että onkos tuo jalkakäytävältä suojatielle ajava pyöräilijä yli vai alle 12 vuotias ja onkos tuo nyt invapyörä (jalankulkija) vai nojapyörä (pyöräilijä) ja onkos tuo nyt potkulauta vai potkupyörä, niettä, kumpihan tässä nyt väistää.