SH15:ssa ei tuo kaareva vetoliike tuntunut mitenkään epäluontevalta.
Mutta kaiken kaikkiaan, minulla into soudettavaan pyörään laimeni, kun tuli todettua, että sellainen sopii vain tasamaille. Vähänkin pitempi ja loivakin vastamäki on sille myrkkyä. Saattaa olla niin, että myös kaksipyöräisten soutupyörien vähäinen suosio johtuu samasta syystä.
Tietenkin voi olla, että lisäämällä välityksiä myös vastamäistä selviäisi, mutta jotenkin kai tuntuisi turhauttavalta, että soutaa pitää vimmatusti ja kuitenkin pyörä nousee vain hitaasti.
Ehkä on niin, että, jos saisi soutupyörän toimimaan niin, että myös työntövaihe olisi tehollinen, homma olisi aivan toinen. Juuri tuo vain vetovaiheeseen perustuva eteneminen tekee vastamäen nousun vaikeaksi.
Jos SH15 olisi ainoa nojakkini, olisin sen muuttanut tavalliseksi ehkä katetuksi tadpoleksi. En kuitenkaan ole hennonut sitä tehdä. Jääköön vaikka museoajoneuvoksi.
Sakari
Sakari