Olen suunnittellut jo pidemmän aikaa kakkosversiota hiilikuitulowraceristani ja nyt olen päässyt jo käsintehdyistä skisseistä pidemmälle. Vaikeinta on ollut saada suunnitelma miellyttämään omaa silmää. Tässä parin viikon 3d-mallintamisen tulos:
Mitäs tykkäätte? Pyörä on mallinnettu Solidworksillä ja renderöity Keyshotilla.
Kyseessä on nykyisen nojakin tapaan 28"/20" -konstruktio. Tämän pyörän olen ajatellut laminoida naarasmuotissa edellisestä poiketen. Aikataulu on erittäin avoin mutta kuvassa oleva hiilarietuhaarukka on jo hankittu Hollannista . Optima käyttää samaa haarukkaa Baron Elite pyörässään. Kelien lämmitessä alkaa teräksisen reilusti yksinkertaistetun version tekeminen jolla voisi vähän testata ohjauskulmia, rullausta, ajoasentoa ym. Olisi myös kiva jos keksisi jonkun paikan missä voisi jyrsityttää uretaanista 3d-mallin muotoisen lestin pyörästä.
Siellä se oli ainakin vielä 2010 Turussa paikka, jossa jyrsivät tuollaisia malleja. Muotoilutoimisto se oli, mutta en millään muista nyt nimeä. Tampereelta tullessa ensimmäisistä liikennevaloista oikealle alle kilometrin päässä. No, varmasti monetkin muotoiluyritykset jyrsivät muotoiluvaahtoa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Hienolta näyttää miun silmään, yksinkertanen on kaunista. Tuosta sais hyvin etuvetosenkin
Petri
Niinpäs muuten saisikin etuhaarukan vaihdolla. Ei huono ajatus yhtään.
kenotin kirjoitti:
Jos noita olisi myynnissä alkaisin jo säästämään tuohon kohteeseen. tuo on yksinkertaisesti tyylikäs.
täytyy itsekin alkaa säästämään jotta tämän saisi tehtyä.
jori kirjoitti:
Hieno on!
Oletko mallaillut ketjun kulkua?
Olen mallaillut ketjun kulkua jonkin verran. Vetopuolen taittopyörän tulee olla ainakin 15mm oikealla sisimmäisestä eturattaasta jotta ketju ei hinkkaa etuhaarukkaan. Sivulta katsottuna taittopyörä tulee suurinpiirtein eturattailta takapakalle matkan puoliväliin osittain rungon sisälle. Aion muuten tehdä tuon polkimiensiirtomekanismin sillä lailla että kampia pystyy siirtämään sivusuunnassakin pari milliä.
jori kirjoitti:
Siellä se oli ainakin vielä 2010 Turussa paikka, jossa jyrsivät tuollaisia malleja. Muotoilutoimisto se oli, mutta en millään muista nyt nimeä. Tampereelta tullessa ensimmäisistä liikennevaloista oikealle alle kilometrin päässä. No, varmasti monetkin muotoiluyritykset jyrsivät muotoiluvaahtoa.
Kiitti vinkistä! Oisko ollut ED-design kyseinen firma?
Niin se haarukka pitäää tosiaan olla levempi. Mutt tuo on niin kompakti paketti ett toimii varmaan sekä etu- ett takavetosena. Eli ehkä kannattaa tehdä molemmille vedoille rissanpaikat sun muut tarvittavat systeemit.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Hienolta näyttää miun silmään, yksinkertanen on kaunista.
Tähän näkemykseen on helppo yhtyä, viel tässä vaiheessa. Monesti vain tämä yksinkertaisuus häviää kun kuvaan laitetaan vaihtajat, vaijerit, jarrut, ketjut yms. Nämä tavallaan jätetään suunnitteluvaiheessa pois ja sitten vaan kasatessa lätkäistään paikoilleen. Niiden muodot kun saisi jotenkin "integroitua" tuohon samaan niin tulispa hieno, valmiinakin.
Tähän näkemykseen on helppo yhtyä, viel tässä vaiheessa. Monesti vain tämä yksinkertaisuus häviää kun kuvaan laitetaan vaihtajat, vaijerit, jarrut, ketjut yms. Nämä tavallaan jätetään suunnitteluvaiheessa pois ja sitten vaan kasatessa lätkäistään paikoilleen. Niiden muodot kun saisi jotenkin "integroitua" tuohon samaan niin tulispa hieno, valmiinakin.
Jukka
Hyvä pointti! Vaijerit suunnittelin vetää rungon sisälle kuten myös takajarrun mutta ketjuja on vaikeampi saada silmiltä piiloon. Paitsi tietenkin isolla takakatteella joka peittäisi myös takavaihtajan.
Löytyyköhän jostain muuten 10-lehtisen takapakan mittoja eli lähinnä suurimman ja pienimmän rattaan etäisyyttä navan keskeltä?
Mutt ei kai niitä ketjuja ym polkupyörässä tarvittavia vehkeitä tartte peittää, eihän ne oo rumia. Miusta ois vähän erikoinen polkupyörä jos ei näy miten se toimii, vähän niiku polkis tyhjää ilmaan
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Mutt ei kai niitä ketjuja ym polkupyörässä tarvittavia vehkeitä tartte peittää, eihän ne oo rumia. Miusta ois vähän erikoinen polkupyörä jos ei näy miten se toimii, vähän niiku polkis tyhjää ilmaan
Pointti oli lähinnä se, että kuinka paljon osien lisääminen muuttaa pyörän ulkonäköä. Heitetään nyt esimerkiksi Nocom, ensin kuva vasemmalta puolen jossa ei ketju näy:
ja sitten oikealta, ketjun puolelta:
Ensimmäinen näyttää siistiltä ja pelkistetyltä, toinen ei.
Kun en ole mikään muotoilun ammattilainen niin en osaa sanoa, että saisiko ketjua jollakin rungon muotoilullisella jutulla "häivytettyä" vähemmän hallitsevaksi. Ainakin suunnittelu vaiheessa voisi eri juttuja kokeilla, siis jos ulkonäkö on tosissaan tärkeää.
Menee makuasioiden kiistelyks mutt miusta nuo ketjut sopii ja kuuluu tuohon. Takavetoseks hieno toinen juttu toimiiks ne muutenku kisa käytössä loivissa käännöksissä. Varsinkin ku ne ei oo kurassa kauniin näköset ja oikeesti näkee ett noilla se pyörä kulkee
Mutt tosiaan makuasioista ei kauheesti kannata vääntää.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Aloinkin mallintamaan ketjuja Solidworksillä mutten ole vielä keksinyt miten saan niihin sivuttaissuuntaista taipumaa/vääntymää. Kyllä ketjut minustakin sopii tohon Nocomiin. Yksinkertainen ketjusysteemi on yleensä paremman näköinen kuin iso kasa ketjupyöriä ja puutarhaletkun pätkiä. Joissain etuvetoisissa ketju ja pylpyrät jopa näyttävät hyvältä.
Toinen juttu mitä olen miettinyt on se miten erilaiselta nojapyörä näyttää ajajan kanssa tai ilman.