Katteen materiaali?

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Katteen materiaali?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

terppa kirjoitti:

Kuva

199€ kustantaisi niin pistää vielä mietityttämään. Kuvan tädillä on myös ihan pätevän oloinen kokokate kankaasta pyöräänsä http://forum.bacchettabikes.com/forum2/ ... ey=&#40108

Hups... taitaa mennä aika paljon ohi alkuperäisen otsikon :oops:

Liekö sitä tutkittu muuten rekkojen polttoaineen kulutuksen osalta - onko katteen materiaaleilla merkitystä aerodynamiikan kannalta. Onko tuo kate parempi, huonompi vai yhtä hyvä kuin joku hiilikuituinen? Miksei näitä ole enemmän? Tuohan on halpakin? Mitähä?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Katteen materiaali?

Viesti Kirjoittaja jori »

Hemmetin Pastori, kysymys siirtyi alta pois, kun yritin vastata. Löysinpäs kuitenkin. :)

Takoitatko etu- vai takakatetta? Takakatteen pressurakenne on aerodynaamisempi, kuin kova rekoissa. Pressu muotoutuu etukulmien jälkeen vähän pullolleen ja siis pyöristää terävän etukulman ympäri kiertävän ilman reittiä. Samoin takasärmän kohdalla.

NOjapyörässä takakatteen materiaalilla voisi olla tällaisiakin ominaisuuksia -tai sitten ei. Ei tiedä, ennen kuin mitataan ja mittarin teko on optimistxilla vielä vähän kesken. :)

Etukatteessa saattaisi olla eduksi vähän ennen katteen takasärmää jonkinlainen turbulaattorivyöhyke, joka saa ilman kiertelemään kuskin vähemmän aerodynaamisia muotoja lähempää pintoja.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Katteen materiaali?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tarkoitin takakatetta, pääosinhan kaupalliset ovat kovia. Esim. Lowracereissa näkyvät tuntuvat kaikki olevan jotain kuitubokseja. Eikö tällä kuvan metodilla saavuteta sama aerodynaaminen etu? Rakenne on mahdollista tehdä simppelimmäksi ja keveämmäksi? Miksei näitä näy, onko tämä jotain semmoista että kovat kotelot ovat miehekkäämpiä, vai mitä?

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Katteen materiaali?

Viesti Kirjoittaja optimistx »

jori kirjoitti:

...
ja mittarin teko on optimistxilla vielä vähän kesken. :)
...

Kuulin, kun sanoit, vaikka aika hiljaisella äänellä ;). Joo, täytyy myöntää, että keskenpä on. Mutta melkein joka päivä jotain osaa potkitaan eteenpäin. Tänään onnistui siirrellä sensoridataa noin 5 megabittiä /s vauhdilla prosessorille työstettäväksi; ts. noin puoli miljoonaa mittausarvoa voisi ottaa käsittelyyn joka sekunti.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Katteen materiaali?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Tarkoitin takakatetta, pääosinhan kaupalliset ovat kovia. Esim. Lowracereissa näkyvät tuntuvat kaikki olevan jotain kuitubokseja. Eikö tällä kuvan metodilla saavuteta sama aerodynaaminen etu? Rakenne on mahdollista tehdä simppelimmäksi ja keveämmäksi? Miksei näitä näy, onko tämä jotain semmoista että kovat kotelot ovat miehekkäämpiä, vai mitä?

Taitaa olla aika turhaa väittelyä että kumpi on parempi. Aerodynaamisen edun ratkaisee kummassakin tapauksessa muoto, sillä eihän tuollainen kankaan pala ilman ainoatakaan ommelta/tukea toimi. Paljonko sinne pitää päästää ilmaa sisään että pullistuu sopivasti? Pitääkö tikut olla nurkissa vai keskempänä rakenteita? Kiinnitetäänkö kangas niihin vai ei?
Kova kate on taas aika kätevä tavaroiden kuljettamista varten, kankainen taas hiljaisempi. Jos yksi olisi merkittävästi toistaan parempi kaikissa käyttötarkoituksissa niin ei muita valmistettaisi...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Katteen materiaali?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Pastori kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Kuva

199€ kustantaisi niin pistää vielä mietityttämään. Kuvan tädillä on myös ihan pätevän oloinen kokokate kankaasta pyöräänsä http://forum.bacchettabikes.com/forum2/ ... ey=&#40108

Liekö sitä tutkittu muuten rekkojen polttoaineen kulutuksen osalta - onko katteen materiaaleilla merkitystä aerodynamiikan kannalta. Onko tuo kate parempi, huonompi vai yhtä hyvä kuin joku hiilikuituinen? Miksei näitä ole enemmän? Tuohan on halpakin? Mitähä?

Niitä ei ole enemmän koska se ei ole seksikkään näköinen. Takakatteesta on oikeasti apua kovakuntoisille, tosissaan kovaa ajajille. Muille se takakate on ulkonäkötuunausta, ja tuollaisen ulkonäkö ei ole niin 'urheiluautomainen' kuin lasikuitulaatikoilla.

Ja tietysti sekin, että tuosta ei ole tavaroiden kuljetukseen?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Katteen materiaali?

Viesti Kirjoittaja terppa »

Pastori kirjoitti:

Tarkoitin takakatetta, pääosinhan kaupalliset ovat kovia. Esim. Lowracereissa näkyvät tuntuvat kaikki olevan jotain kuitubokseja. Eikö tällä kuvan metodilla saavuteta sama aerodynaaminen etu? Rakenne on mahdollista tehdä simppelimmäksi ja keveämmäksi? Miksei näitä näy, onko tämä jotain semmoista että kovat kotelot ovat miehekkäämpiä, vai mitä?

Pari pointtia kovan katteen puolesta... se on yleensä poksin mallinen eli mahdollistaa tavarankuljetuksen matalassa pyörässä, ei kilpavehkeessä tärkein ominaisuus mutta ihan kiva jos varakumi, työkalut ja sadevaatteet kulkee kätevästi, toisaalta miksei nopea pyörä voisi olla myös arkiajossa hyödyllinen? Toisekseen kovia koteloita saa saa valmiina useammasta kaupasta ja ahkerasti kun surffailee niin omaan pyörään saattaa löytyä useampiakin vaihtoehtoja, kangaskatteen olen vain yhdessä kaupassa nähnyt ja se oli muistaaksen rapakontakainen nettikauppa. Jos mies on kätevä käsistään ja se ovaaleja rattaita myöten värkkää pyörän kasaan omassa kototallissaan niin villi veikkaus, että katetta halutessaan hän ei kaiva ompelukonetta esiin vaan menee talliin kuituhommiin, vähän stereotyyppistä ajattelua mutta... :D

Tuollaisen etukatteen varmaan jossainvaiheessa elämää hankin, ehkäpä ennen Nokiaa jos ei saa pyörää muuten kulkemaan haluttua nopeutta :wink: siitä kun ajatuksen antaa lentää tuleviin vuosiin niin varmaan mikään ei riitä ja kypärä kourassa nöyränä pitää Anin Soppiin lampsia, että saa kuvan kaltaisen kokokatteen, omat ompelutaidot riittää nippanappa sukkien parsimiseen ja nappien kiinnittämiseen :oops:

Kuva

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Katteen materiaali?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

terppa kirjoitti:

Toisekseen kovia koteloita saa saa valmiina useammasta kaupasta ja ahkerasti kun surffailee niin omaan pyörään saattaa löytyä useampiakin vaihtoehtoja, kangaskatteen olen vain yhdessä kaupassa nähnyt ja se oli muistaaksen rapakontakainen nettikauppa.

Niin, mutta onko tarjonta kiinni kysynnästä, vai takaboksi-kanta riippuu tarjonnasta?

terppa kirjoitti:

Jos mies on kätevä käsistään ja se ovaaleja rattaita myöten värkkää pyörän kasaan omassa kototallissaan niin villi veikkaus, että katetta halutessaan hän ei kaiva ompelukonetta esiin vaan menee talliin kuituhommiin, vähän stereotyyppistä ajattelua mutta... :D

Saattaapa päteä yleisesti. Itse olen polyesteriä haistellut yhden kesän, ja sitä laatua tavallaan on jo saatu, joten se ompelukone voisi olla paikallaan.

Lisäksi noissa kangas-virityksissä on etuna keveys.

terppa kirjoitti:

Tuollaisen etukatteen varmaan jossainvaiheessa elämää hankin, ehkäpä ennen Nokiaa jos ei saa pyörää muuten kulkemaan haluttua nopeutta

Itsellä etukate löytyisi, mutta arkiajoon siitä ei oikein ole, peittää liikaa näkyvyyttä. Vielä kun saisi systeemit ilmanvastuksen mittaamiseen, niin voisi tehdä analyysin olisiko siitä jotain iloa Nokialle. Ja samalla pitäisi sekin mitata, että pitääkö Nokialla ajaa takaboxin kanssa vai ilman. Epäilemättä tuollainen sukka ympärillä auttaisi ilmanvastukseen, mutta ihan niin paljoa en ehkä jaksa panostaa. Hmm, vai kuinkahan vaikea se olisi tehdä ja käyttää...

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Vastaa Viestiin