MM kirjoitti:Kerrotko tarkemmin mikä ei toiminut. Kerääntyikö ketjua jommalle kummalle puolen vetotankoa vai eikö ketju juossutkaan yhteen suuntaan? Eikö ketjunkiristimen toiminta-alue riittänyt? Olisiko rissojen pitänyt olla vetotangossa samalla korkeudella?
On se kummallinen juttu näitten kahden vain toiseen suuntaan pyörivien vapaarattaiden kanssa pähkäileminen. Siinä menee väkiselläkin pää pyörälle ja hermot!
Juttu on nimittäin niin, että tämän kuvan
mukaan tehty asennus aiheuttaa sen, että vetovarsi ei liiku minnekkään, vapaarattaat lukitsevat toisensa. Ja tämä oli varsinainen oikea vastaus kyselyyni. Minulla oli aikaisemmassa suunnitelmassa toinen vapaaratas asennettuna toisinpäin, mutta pähkäilyjen jälkeen (ja kun olisi ollut paljon helpompi se näin tehdä), muutin suunnitelmaa. Ketjukiristimen toiminta-alue ei riitä, kun tarve kaksinkertaistuu. Vaikka ketjut laittaisi miten päin, ei homma toimi.
Jori kirjoitti:
"Parit ovat liian kaukana toisistaan sivusuunnassa. Taittopyörä edessä pitää olla vinossa, mutta siitäkin huolimatta kiertoa tulee ehkä liikaa. "
Joo näin on, ketju hyppää väkiselläkin pois päältä vetotangon ollessa lähellä keulan taittopyörää.
Aioin palata alkuperäiseen vetotankoon, joka näkyy tässä kuvassa:
ja kääntää tangon ylösalaisin ja laittaa vapaarattaat vetotangossa olevaan hahloon peräkkäin saman suuntaisesti ilman tangon taittopyöriä. Ketjulinjan saisi silloin kulkemaan samassa tasossa vetotangon, rattaiden ja etutaittopyörän kanssa. Sen verran kokeilin, ettei toimi ollenkaan.
Tämä on nyt niin merkillinen juttu, kun mikään variaatio ei pelaa. Taidan nostaa toistaiseksi tämän osalta kädet ylös ja siirryn jatkamaan SH18:n ja SH19:n tekemistä.
Sakari