Auts! Toivottavasti tuli raapaleet vaan vaatteisiin eikä kuskiin.
Tarvii varmaan jossain vaiheessa kokeilla itsekin ruuvirenkaiden tekoa. Tähän mennessä on arveluttanut eniten ruuvien kuluminen (ei kovametallipäätä kuten oikeissa nastoissa) sekä suuri paino kaikkine lisäpistosuojineen.
Kirjoittelehan käyttökokemuksista, kunhan niitä kertyy.
Nyt kun ajatuksenkanssa luin niin eipä tässäkään ollut mitään uutta .
Ongelma noissa ruuveissa on että ne kuluu kohtalaisen nopeasti jos päädyt paljaalle asfaltille ajelemaan niillä.
Näin varmasti on mutta jossain jutussa joku kirjoitti että pari vuotta on mennyt samoilla ruuvirenkailla, no paljonko on sitten tullut kilometrejä ja millä alustalla en tiedä. Mutta kuluuhan esim. moottorisahan ketjukin ja siihen auttaa viila. Luulis ettei noi ruuvit ihan heti sileeksi mene. Työlästähän on viilata sahankin ketjua mutta on se halvempaa kuin ostaa uusi. Joku taas oli laittanut porakärkiset ruuvit ja meinasi ettei ne kulu niin nopeaan, mutta tavallinen ruuvi saa hetken kulua että se on yhtä tylppä kuin porakärki. En nyt löytänyt enää kuvaa kun taas joku karkaisi ruuvit ensin renkaaseen ruuvaamista. Karkaistun ruuvin kestosta ei tietoo mutta on kyllä entistäkin työläämpää.
Onhan ne halvat vaihtaa, mutta työlästä.
Vaihto prosessissa vähän helpottaa ettei tarvi enää porata reikiä ja ruuvin paikat luulis näkyvän paremmin ja kun on uudet ruuvit niin on taas julmettu pito.
Mutta pitoa ei noihin kapeisiin saa riittävästi
Pitovoidetta on kanssa lukemani mukaan kokeiltu .
Auts! Toivottavasti tuli raapaleet vaan vaatteisiin eikä kuskiin.
Juu ei henkilövahinkoja .
Tähän mennessä on arveluttanut eniten ruuvien kuluminen (ei kovametallipäätä kuten oikeissa nastoissa) sekä suuri paino kaikkine lisäpistosuojineen.
Hyvä linkki, kiitokset. Voisihan sen tosiaan noinkin tehdä. Ruostumattomat ruuvit vaan on yleensä pehmeämpiä (eli kuluvat nopeammin) kuin "tavalliset" ruuvit. Mutta toisaalta noitahan on helppo ruuvailla lisää, kun kuluvat (jos renkaassa riittää vapaita nappuloita). Alkoi ihan houkuttaa, pitäisköhän kokeilla retkinojakkiin...
Halpaa tai ei (riippuu kukkarosta, joopa joo ) eikä noita raaskisi laittaa toullaiseen vanhaan ja murtuneeseen renkaaseen, pitäisi ostaa se uusi rengaskin. Tässä kaverilla on renkaissaan yhteensä 1350 ruuvia (kertaa 0,95€... ja taitaa toi terävin malli 1700 olla moottori pyörään?). http://news.nationalpost.com/2011/02/11 ... ke-on-ice/
Nyt löysin kuva tosta ruuvien karkaisusta, juttua en kylläkään löytänyt mutta, oli muistaakseni jossain Fillari-lehden foorumin ruuvirengas keskustelussa. Saahan sitä vähän aikaa harrastaa kun kolme kiloo ruuveja karkaisee yksitellen (yksitellen kuvan mukaa, juttua en muista). http://good-times.webshots.com/photo/24 ... 1797AzvdrF
Itse jos rupeisin karkaisemaan ruuveja niin laittaisin ne kaikki kerralla ahjoon, sehän ei enää olisi kummoinenkaan homma. Se kylläkin menisi jo massatuotannoksi ja siinä ei enää pääsisi vaikuttamaan tarkkaan punahehkun sävyyn ja oikeaan kasto hetkeen . Ruuvin kulumisesta tuli mieleen ettei ne normaalit nastatkaan alkujaan kovin teräviä ole.
Kommentti noista "oikeista" nastoista ja nastarenkaista: rengasmuoteissa (joissa renkaat paistetaan eli vulkanoidaan) on nastatapit, joiden kärki on halkaisijaltaan isompi kuin varsiosa. Renkaan nastanreiässä on siis pohjalla "laajennus" nastan laippaa varten. Tämä auttaa nastojen kiinnipysymistä. Nyt kun tee-se-itse nastoittaja ottaa jonkun ei-nastarenkaan aihioksi ja poraa siihen reiät nastoille akkuporakoneella (kumiin on muuten aikast haastavaa porata haluamansa kokoinen ja syvyinen reikä), niin pp-nastojen pysyvyys voi olla heikohko ilman liimaa (riippuu toki myös rengasaihiosta). Kuviopalojen (nappuloiden) pitää olla myös riittävän kokoisia, etteivät ne jousta liikaa nastan yrittäessä raapia pitoa jäästä. Nastojen saaminen tasasyvyydelle on toinen haaste (riippuu tietysti siitä, kuinka tuo porailu on onnistunut). Nastan kannan ja runkokoordien (siis runkolankojen) väliin pitäisi jäädä jonkin verran kumia, ettei nasta painaudu turhan nopeasti rungosta läpi puhkomaan sisärengasta. Ruuvirenkaan tekeminen on siis tod.näk. jonkin verran helpompaa (arvaus, en ole kokeillut). Toki ruuvien kestoikä eli kulumiskestävyys on huono kovametallikärkisiin nastoihin verrrattuna.
Ei ole tarkoitus pelotella tai yrittää sanoa, ettei kannata. Aina kannattaa yrittää. Nuo yllämainitut asiat kun huomioi ja varaa riittävästi aikaa ja kärsivällisyyttä, niin on jo hyvät onnistumismahdollisuudet.
Kommentti noista "oikeista" nastoista ja nastarenkaista: rengasmuoteissa (joissa renkaat paistetaan eli vulkanoidaan) on nastatapit, joiden kärki on halkaisijaltaan isompi kuin varsiosa. Renkaan nastanreiässä on siis pohjalla "laajennus" nastan laippaa varten. Tämä auttaa nastojen kiinnipysymistä. Nyt kun tee-se-itse nastoittaja ottaa jonkun ei-nastarenkaan aihioksi ja poraa siihen reiät nastoille akkuporakoneella (kumiin on muuten aikast haastavaa porata haluamansa kokoinen ja syvyinen reikä), niin pp-nastojen pysyvyys voi olla heikohko ilman liimaa (riippuu toki myös rengasaihiosta). Kuviopalojen (nappuloiden) pitää olla myös riittävän kokoisia, etteivät ne jousta liikaa nastan yrittäessä raapia pitoa jäästä. Nastojen saaminen tasasyvyydelle on toinen haaste (riippuu tietysti siitä, kuinka tuo porailu on onnistunut). Nastan kannan ja runkokoordien (siis runkolankojen) väliin pitäisi jäädä jonkin verran kumia, ettei nasta painaudu turhan nopeasti rungosta läpi puhkomaan sisärengasta. Ruuvirenkaan tekeminen on siis tod.näk. jonkin verran helpompaa (arvaus, en ole kokeillut). Toki ruuvien kestoikä eli kulumiskestävyys on huono kovametallikärkisiin nastoihin verrrattuna.
Ei ole tarkoitus pelotella tai yrittää sanoa, ettei kannata. Aina kannattaa yrittää. Nuo yllämainitut asiat kun huomioi ja varaa riittävästi aikaa ja kärsivällisyyttä, niin on jo hyvät onnistumismahdollisuudet.
Maallikon valistunut arvaus on, että ilman sopivaa liimaa tee-se-itse nastarenkaassa nastojen pysyvyys on huono, Loctite 480 liimaa kehuivat mutta sekin näyttäisi maksavan reilut 20€ pikasurffauksella. Poraan pitää askarrella syvyydenrajoitin muuten voi olla melkein varma, että sutta tulee.
Tarjouksia seuraamalla ja ennakoimalla saa runsasnastaisemmankin renkaan halvemmalla valmiina (esim. schwalbe Ice Spiker 304 Spikes 2,1 http://www.bike-discount.de 33,90€) mutta jos ei leveä mahdu niin sitten itse tekeminen on ihan hyvä vaihtoehto.
Mulla on pari joutilasta maasturin rengasta johon huvittaisi kokeilla omaa nastoitusta, käsittäkseni Pioneeriin eteen saisin sen kumin mahtumaan ja pystärin 20v vanha Nokian nastakumi voisi joutaa jo vaihtoon, ensi syksynä pitää vaan käydä poliisihuutokaupassa huutelemassa pyöriä jossa levyjarrukiekot niin tulisi ehkä vekslattua renkaita kelin mukaan.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Tänään sain tehdyksi eturenkaalle piikkisuojan.
Muutaman sadan metrin testin perusteella vois sanoo että, rupes puntit pysymään ehjänä . Saman testin aikana totesti että saa nojapyörä odotella kevättä ja kovempi pintaista alustaa, senverran herkästi sutasee tyhjää jos on pikkasenkin lumipöheröö alla.
Maastopyörällä ja ruuvirenkailla on nyt tullut ajeltua yhteensä huimat 100km sauna lenkkejä. Kelit ei varsinaisesti ruuveja ole vaatinut, varmasti olisi yhtä hyvin pärjännyt maastorenkaallakin, mutta eipähän ole tarvinnut varoa liukasta yhtään. Ruuvirenkaat on ollut muuten ajolleen hyvät paitsi kun painetta on paljon niin meno on koivin "täristävää" kun, tien pinta ei ole yhtä tasainen niinkuin asfaltti kesällä.
Nyt 30km nojapyörällä ja ruuvirenkailla takana ja täytyy sanoa että maastopyörässä ruuvit toimii paremmin, jotenkin meno on tahmeampaa nojarilla kuin pystärillä. Asiaan vaikutta ainakin se että nojarin eturengas tuli tehtyä bilteman (20") lasten pyörän renkaasta ja kuvio on matalampi kuin 26"maastopyörän renkaassa ja siksi ruuvit tulevat renkaasta pisemmälle läpi, ovat ikäänkuin pisempiä ruuveja vaikka samoja ovatkin. Vetely oli myös aika hurjaa nojarilla mikä ei maastopyörässä juurikaan haittaa. Varsinkin paljaalla asfaltilla alamäessä ei nojari meinannut pysyä lapasessa ollenkaan , jäällä ei vetely haitannut niin paljon. Yksi huomio oli että, talvi nojarin pitäisi olla mielestäni ehdottomasti takavetoinen, ei tarvinnut olla kummoistakaan pehmeetä kohtaa ylämäessä kun etupyörä sutaisi tyhjää ja meno loppui siihen. Jäisen tien epätasaisuudesta johtuen tärinä oli jyrkimmissä alamäissä sitä luokkaa ettei meinannut nähdä eteensä, hyvä olisi jos etupyöräkin olisi 26".
Eikö ajaminen tuollaisilla piikkirenkailla ole tosi raskasta, kun se jo tavallisillakin nastoitetuilla on?
Epämukavin piirre talviajossa, jos ei ole jousitusta, on tosiaan tuo tärinä. Sen vuoksi rupesinkin tekemään takajousitettua SH19:ää, ja täytyy talviajoa ajatellen pitää siinä myös kiinni 26" renkaiden optiosta.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Isot renkaat, pystyhkö nojakulma, toimiva jousitus, sopiva painonjakauma, pieni heiluriliike ohjauksessa, niistä on toimiva talvinojapyörä tehty. Silti tavallinen 28" renkailla oleva pystäri pesee sen kaikessa muussa paitsi ajoasennon mukavuudessa ja nopeudessa lumettomalla tiellä.