Velomobiiliseminaari 2012, Dronten

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2059
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Velomobiiliseminaari 2012, Dronten

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

http://velomobileseminar2012.blogspot.com/
Piti lukaista tämä blogi lopusta alkuun kerralla (kääntäjän avulla toki), melkoinen määrä keksintöjä kuten tämä:
Kuva
Systeemin etu lienee se että sopii hyvin koteloitavaksi. Toisaalla blogissa väitetään ketjuvälityksen kestävän jopa 50 000 km jos se koteloidaan tiiviisti. Gazelle kehittelee kaupunkipyörää jossa on tämä voimansiirto ja yksipuolinen joustohaarukka.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Velomobiiliseminaari 2012, Dronten

Viesti Kirjoittaja tm »

Samasta vaihdelaatikko-ideasta olen nähnyt netissä myös proton, tosin maastopyörässä. Ei vanha linkki näytä enää toimivan, joku italialainen insinööri oli sellaisen rakennellut. Itsekin tuollaisen tekemistä harkitsin, mutta viila-rautasaha-porakone -metodilla sellaista ei saa aikaiseksi, joten jätin taannoin mahdollisten tulevien projektien joukkoon.

Ainoa miinus minkä tuosta keksin, on pienet rattaat ensiöakselilla. Mainitsemassani aiemmassa versiossa vaihteisto oli keskiön yhteydessä (niin varmaan tässäkin, mutten vielä katsonut tuota linkkiäsi), eli ensiöakseli oli suoraan keskiöakseli, jonka päihin kammet kiinnittyvät. Pienet ketjupyörät aiheuttavat kovan vetovoiman ketjuun. Toisaalta jos ketju ja rattaat ovat riittävän kestäviä, ja rakenne on suljettu ettei lika pääse tekemään tuhojaan, niin kyllähän tuo hyvin pitkäikäinen voisi olla.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Velomobiiliseminaari 2012, Dronten

Viesti Kirjoittaja jori »

Minusta tuon vehkeen ainoa neronleimaus on vaihteen vaihtamisen mahdollisuus takaperin pyörittämällä. Liikennevaloissa saa aina sopivan vaihteen silmään. Sehän vaatii vain vaihteensiirtolevyn sekä rattaan ylä-, että alapuolelle.

Ei tuota vaihdemekanismia välttämättä tarvitse samansuuruisilla rattailla rakentaa. Riittää, kun pyöräparien hammaslukujen erotukset on samat ja akseliväli riittävä, tai lähtökulman muutokset huomioidaan hammasmäärän korjauksella. Tein joskus aikoinaan, kun tätä rupesin suunnittelemaan, exceliin laskimen, jolla saattoi laskea lenkkiluvun tietylle ratasparille ja akselivälille. Kokeilin sillä, ja totesin, että varsin pienellä ketjunkiristimen tarpeella tuollainen on rakennettavissa.

Ajattelin käyttää kiristimenä Roll-Ring kiristintä, http://www.renold.com/Products/Transmis ... l-Ring.asp niin jalkajarrukin on mahdollinen. Tässä linkki yhteen mainintaan vaihdesuunnitelmastani. http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... aja#p15957

Pienellä vetävällä pyörällä varustetussa kinnerissä väliakselin käyttö on lähes välttämätöntä, joten tuon patentin mukaisen, samansuuruisilla rataspakoilla varustetun ja suojatun, takavaihteen tekeminen saattaisi olla hyvinkin järkevää, kun etuvaihde hoitaisi ketjunopeuden nostamisen riittävän korkealle, jotta voisi käyttää normaaleja takapakkoja.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Velomobiiliseminaari 2012, Dronten

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jori kirjoitti:

Pienellä vetävällä pyörällä varustetussa kinnerissä väliakselin käyttö on lähes välttämätöntä, joten tuon patentin mukaisen, samansuuruisilla rataspakoilla varustetun ja suojatun, takavaihteen tekeminen saattaisi olla hyvinkin järkevää, kun etuvaihde hoitaisi ketjunopeuden nostamisen riittävän korkealle, jotta voisi käyttää normaaleja takapakkoja.

Jotta homman saisi tehtyä normaaleilla takapakoilla, pitäisi käyttää niitä maantie-miesten 1 piikin nousulla olevia. 10 vaihteisella 11-21 pakoilla saisi 360% skaalan, eli saman kuin jollain 7v napavaihteilla.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2059
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Velomobiiliseminaari 2012, Dronten

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Flevobiken patentoima ratkaisu lienee tarkoittu toimimaan välivaihtajan kanssa, kuten kuvassa alla. Mutta Gazellen versiossa on pakko olla normaalikokoiset eturattaat. En ole löytänyt siitä sen enempää tietoa. Periaatteessa systeemi tarjoaa kaikki napavaihteen edut, kuten suljettu rakenne ja paikallaan vaihtaminen. Muita etuja ovat hyvä hyötysuhde ja suuri vaihdeskaala.
Kuva

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2059
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Velomobiiliseminaari 2012, Dronten

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tässä vielä kuva Gazellesta. Eturattaan tienoo on rajattu pois...
Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Velomobiiliseminaari 2012, Dronten

Viesti Kirjoittaja tm »

Löytyihän se muistelemani italiaano-vaihdelaatikko viimein netistä:
http://www.bikeradar.com/news/article/f ... rbox-7389/
Muistaakseni keksijällä oli patentti tai ainakin hakemus tuosta vekottimestaan, tiedä sitten mitä yksityiskohtaa koski.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2059
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Velomobiiliseminaari 2012, Dronten

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tässä video jossa GSS:n koppa avattuna. Edessä on vain yksi ratas. http://www.youtube.com/watch?v=9CJ8wPtZHF8

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Velomobiiliseminaari 2012, Dronten

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Jarcco kirjoitti:

Tässä video jossa GSS:n koppa avattuna. Edessä on vain yksi ratas. http://www.youtube.com/watch?v=9CJ8wPtZHF8

Mietin pitkään että mitenkäs tämä eroaa jostain ketjusuojasta mutta pakka onkin tosiaan rungon ulkopuolella :roll: Kyllähän tuo ketjulle tekee hyvää..

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Velomobiiliseminaari 2012, Dronten

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Syväri kirjoitti:

Mietin pitkään että mitenkäs tämä eroaa jostain ketjusuojasta mutta pakka onkin tosiaan rungon ulkopuolella :roll: Kyllähän tuo ketjulle tekee hyvää..

Ei muuten hullumpi idea ! Takavaihtaja on hajautettu kahteen osaan, ketjun kiristäjä joka on ylempänä ja lähempänä etulehteä ja siirtäjä joka on meno-paluu ketjujen välissä.

Eikös näitä tällaisia takapyörän laakerointeja ole jo foorumilaisten toimesta tehty jokunen... jos tahtoo kokeilla tällaista siirtäjää. Kopanhan voisi tehdä siten että vaahtoeristelevystä vaan muotti suoraan "paikan päälle", siihen sopiva muotoilu ja ja lasi- tai hiilikuitua päälle.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Velomobiiliseminaari 2012, Dronten

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Ja näihin 20" takarattalla varustettuihin trikeihin olisi oiva tapa saada herkästi rikkoutuva pitkällä kehikolla oleva takavaihtaja järkeistettyä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Velomobiiliseminaari 2012, Dronten

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Vannekin on pinnattu symmetriseksi.. vaihdot pitäs sujua jämäkästi tuolla rakenteella. Miinuspuolelle menee sitten yksi eturatas, paino(?)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velomobiiliseminaari 2012, Dronten

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Syväri kirjoitti:

Vannekin on pinnattu symmetriseksi.. vaihdot pitäs sujua jämäkästi tuolla rakenteella.

Onko vieläpä niin että vaihteen vaihto onnistuu taaksepäin polkiessa? Kätevää esim. yllättävän pysähdyksen jälkeen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Velomobiiliseminaari 2012, Dronten

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Onko vieläpä niin että vaihteen vaihto onnistuu taaksepäin polkiessa? Kätevää esim. yllättävän pysähdyksen jälkeen.

Käsittääkseni nimenomaan näin.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... aus#p27478

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin