4 pyöräinen 2 vetoinen kinneri?

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Polkimien korkeus penkkiin vaikuttaa epämukavan korkealta. Jos taas polkimia laskee ottaa kannat etuakseliin, joten etuakselin kannattaa tehdä mutkat ja pistää alemmas.
Toinen rumempi, mutta helpompi vaihtoehto on käyttää edessä kahta polkupyörän etuhaarukkaa ja tuo poikittais putki näiden ohjauslaakeripesien väliin jalkojen yläpuolelle.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Mustasudenkorento kirjoitti:

[
jotain tuon suuntaista olen hahmotellut...

tuon peräongelmankin sain jo piirrettyä mutta mitat/materiaalit on vielä haussa... palaan siihen kunhan saan siitä suollettua jotain järkevää...

tuo kuva on suunilleen mitoissa, 28" rattaa jne, penkin phjasta polkimiin noin 1m jne...

mutta tuo rungon rakenne sinällänsä vielä mietityttää

Perusidea näyttää ihan kelvolliselta. Istuinkorkeus on ok, leveys tietysti on suuri tuolla rengaskoolla. Tuleekos siihen rattiohjaus? Tuossa on hyvä huomioida että etuakseli ja ohjausvivusto jäävät riittävän kauas nilkoista. Tästä syystä etuakseli pitänee tehdä u:n muotoiseksi ja raidetanko sen etupuolelle. Jos ei tule jousitusta, johonkin kohtaan runkoa tarvitset nivelen. Loogisinta on varmaan nivelöidä etuakseli keskeltä.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jviirret kirjoitti:

Polkimien korkeus penkkiin vaikuttaa epämukavan korkealta. Jos taas polkimia laskee ottaa kannat etuakseliin, joten etuakselin kannattaa tehdä mutkat ja pistää alemmas.
Toinen rumempi, mutta helpompi vaihtoehto on käyttää edessä kahta polkupyörän etuhaarukkaa ja tuo poikittais putki näiden ohjauslaakeripesien väliin jalkojen yläpuolelle.

Jukka

polkimien korkeus on sellainen "oletus" eli tossa sohvalla tovin loikoilin mittanauhan kans sen aikaa mitä muksu malttoi mittanauhaa katella koskematta... :)

tota polkupyörän etuhaarukka hommaa ajattelinkin ensin mutta se on jo jäänyt vähän takaalalle uusien ideoiden johdosta...

Jarcco ; leveys tietysti on suuri tuolla rengaskoolla. Tuleekos siihen rattiohjaus?

se on metrin luokkaa tuo leveys... ei kai se vielä kovin julma ole... toki itsekkin tuota kaventa mista mietin mutta sen voi tehdä vähän myöhemmin, kuvaa on helpompi toistaiseksi käsitellä leveänä...

ja rattaat ottaa kuitan omansa kääntyessä....

en ole vielä päättänyt tuota ratti hommaa koska siinä mietityttää tuo tila homma, kuin se mahtuu jalkojen ja mahan väliin...

tieten kun siitä "autoa" yritetään tehdä niin oishan se ratti ihan pop...

Jarcco ; Jos ei tule jousitusta, johonkin kohtaan runkoa tarvitset nivelen. Loogisinta on varmaan nivelöidä etuakseli keskeltä.

en ainakaan vielä ole isommin ajatellut tuota jousitusta ainakaan eteen...
taakse ehkä tuohon penkin alle... tuo nivel meni hieman ohi...
:D

sitten lisä kysymys..

millaisista voimista puhutaan kun tuollaista poljetaan, pitäs jonkun sortin arviota saada tehtyä kuinka isoista / pienistä osista tuon perän pystyy tekemään...

jos vaikka arviota sais niin tietäis katella kuvastoja...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Mustasudenkorento kirjoitti:

tuo nivel meni hieman ohi...

Sama mitä minäkin kyselin, jollei olla aivan lentokentällä voidaan päätyä olemaan yksi rengas ilmassa. Jos ilmassa keikkuva pyörä on vetävä, voi kaikki voima karata sen kautta, ja ei päästä etenemään.

Havainnollistuksena kokeile viedä jakkara/tuoli kylpyhuoneeseen lattiakaivon lähelle, ja kuvittele että jakkarasi jalat ovat pyörät.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

tavasti kirjoitti:
Mustasudenkorento kirjoitti:

tuo nivel meni hieman ohi...

Sama mitä minäkin kyselin, jollei olla aivan lentokentällä voidaan päätyä olemaan yksi rengas ilmassa. Jos ilmassa keikkuva pyörä on vetävä, voi kaikki voima karata sen kautta, ja ei päästä etenemään.

Havainnollistuksena kokeile viedä jakkara/tuoli kylpyhuoneeseen lattiakaivon lähelle, ja kuvittele että jakkarasi jalat ovat pyörät.

:D

ongelman ymmärrän kyllä mutta jotta sen ratkaisee nivelellä niin se meni ohi....

toisaalta mietityttää että tuleeko tuollatavalla tehdystä rungosta niin jäyykkä jotta se tassua nostaisi.... voi tieten tulla...

ja sen takia tuota tasauspyörästöä kehittelen jotta se vauhti ei toppaa jäällä tahi ratasta nostamalla...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mustasudenkorento kirjoitti:

polkimien korkeus on sellainen "oletus" eli tossa sohvalla tovin loikoilin mittanauhan kans sen aikaa mitä muksu malttoi mittanauhaa katella koskematta... :)

Paljon toki riippuu ihmisestä ja selkänojan kulmasta. Kinnerissä tulee vain kattamis ongelmia jos selkänojan kulma on loiva ja polkimet ylhäällä: Jotta kate peittäisi polkevat polvet, tulee se niin korkealle ettet näe eteesi. Kattamattomassa nojakissa ongelmaa ei ole, kun silmä harjaantuu näkemään näkökentässä vilahtavien polvien "läpi".

Mustasudenkorento kirjoitti:

tuo nivel meni hieman ohi...

Nivel sallii etuakselin kallistua puolelta toiselle, näin kaikki pyörät on aina maassa.


Mustasudenkorento kirjoitti:

millaisista voimista puhutaan kun tuollaista poljetaan, pitäs jonkun sortin arviota saada tehtyä kuinka isoista / pienistä osista tuon perän pystyy tekemään...

Nojapyörät yleensäkkin vaatii laajemman vaihdealueen kuin pystypyörä. Tässä tapauksessa riittää että keveämpää päätä "pidentää". Polkupyörän osien pitäs kyllä kestää, kun polkimia ei pysty seisaltaan runttaamalla polkemaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jviirret kirjoitti:

Nojapyörät yleensäkkin vaatii laajemman vaihdealueen kuin pystypyörä. Tässä tapauksessa riittää että keveämpää päätä "pidentää". Polkupyörän osien pitäs kyllä kestää, kun polkimia ei pysty seisaltaan runttaamalla polkemaan.

Jukka

juu toki, mutta nuo hammas rattaat mitä oon katellut ei ole polkupyörä vaan "teollisuus" käyttöön... ja siellä on nuo kestot ilmoitettu kW, esim 0,050 jne...

pienimmät on 4mm akselille jne...

mutta varmaan jollekin 10mm akselille olevat jos kestää ihmisen voimat?

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

http://www.samagaga.com/differential2.html
http://www.samagaga.com/tech-support2.html
Esimerkiksi tällaiset kamat tarvitset taka-akseliin. Näitä käyttää Greenspeed Anurassaan.
Mutta tasauspyörästökään ei auta jos toinen vetävä pyörä on liukkaalla, tai ilmassa. Tällöin polkuautosi jää sutimaan paikalleen.
Onko tässä tapauksessa tuo merkittävä haitta, en tiedä. Kokemus on osoittanut että kun vetävillä pyörillä on tarpeeksi painoa, jumiin ei jää helposti.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tasauspy%C ... A4st%C3%B6

Toinen tapa on korvata tasauspyörät vapaakytkimillä, jota pyörivät vapaasti vain toiseen suuntaan. Se toimii ajossa kuin lukollinen akseli, paitsi kaarteessa sallii ulomman pyörän pyöriä sisempää nopeammin.
http://en.wikipedia.org/wiki/Freewheel

Ihmiskeho on melkoinen kone, vääntöä löytyy helposti pikkuauton verran. Voimansiirron mitoituksessa on huomioitava että akselin pitää kestää sekä polkijan vääntömomentin, että painon aiheuttaman taivutusmomentin. Mikään 10 mm akseli ei sitä kestä, vaan ollaan 15-20 mm alueella kun puhutaan umpiteräsakseleista. Minulla on kestänyt trikessä 20x2 putkiakseli, mutta se ei ota painon kuormitusta vastaan. Putkiakselia kyllä kannattaa harkita painonsäästön nimissä!

Muuten, fysiikkaan liittyvät artikkelit näyttää olevan aika suppeita kotoisessa wikipediassa, etten sanoisi retuperällä. No, julkkiksista sieltä sentään löytyy hyvin tietoa…

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Jarcco kirjoitti:

http://www.samagaga.com/differential2.html
http://www.samagaga.com/tech-support2.html
Esimerkiksi tällaiset kamat tarvitset taka-akseliin. Näitä käyttää Greenspeed Anurassaan.
Mutta tasauspyörästökään ei auta jos toinen vetävä pyörä on liukkaalla, tai ilmassa. Tällöin polkuautosi jää sutimaan paikalleen.
Onko tässä tapauksessa tuo merkittävä haitta, en tiedä. Kokemus on osoittanut että kun vetävillä pyörillä on tarpeeksi painoa, jumiin ei jää helposti.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tasauspy%C ... A4st%C3%B6

Toinen tapa on korvata tasauspyörät vapaakytkimillä, jota pyörivät vapaasti vain toiseen suuntaan. Se toimii ajossa kuin lukollinen akseli, paitsi kaarteessa sallii ulomman pyörän pyöriä sisempää nopeammin.
http://en.wikipedia.org/wiki/Freewheel

Ihmiskeho on melkoinen kone, vääntöä löytyy helposti pikkuauton verran. Voimansiirron mitoituksessa on huomioitava että akselin pitää kestää sekä polkijan vääntömomentin, että painon aiheuttaman taivutusmomentin. Mikään 10 mm akseli ei sitä kestä, vaan ollaan 15-20 mm alueella kun puhutaan umpiteräsakseleista. Minulla on kestänyt trikessä 20x2 putkiakseli, mutta se ei ota painon kuormitusta vastaan. Putkiakselia kyllä kannattaa harkita painonsäästön nimissä!

jeps, liekkö tuolla samagagalla on maahantuojaa suomessa saatikka lähettävätkö yksityiselle 1 kappaletta... ja hinta on varmaan aika muikea..

tuollaista auton tasauspyörästöä olen tässä suunnitellut....
ei tuossa omassa henkilö autossakaan lukkoa ole ja kertaakaan en sillä vielä ole kiinni jäänyt, sutiihan se kyllä...
lukko ois ihan kiva ja siinä mielessä tuo vapaapyörä olisi mielenkiintoinen

ja olen koittanut nuita vapaakytkimiä miettiä vaan en ole vielä niin syvällisesti asiaan päässyt että näkisin mielessäni sen toimivan... pitänee verstaalla käydä tekemässä käytännän testi... :D

vapaa kykimillä tuota painoa saisi ehkä pienemmäksi....

ja hyviä linkkejä taas, kiitos

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Vapaaratas BMX-tyyliin. Noi on ilmeisesti kierteillä kiinni navassa, tosin noitakin on eri tyyppisillä kiinnityksillä, valmistajasta riippuen.

Se niistä ravikärryjen vanteista tuli mieleen, että niillähän ei pahemmin ajeta rallia.. vrt kaupunkipyörittely tai parkkipaikalla suhaaminen tms. VS. sitten hevosvetoinen kärry isolla loivakaarteisella hiekkapohjaisella raviradalla.

Miten muuten noihin polkupyöriin jne. vaadittiin jarruja? Jalkajarruja jos ei ole, niin eikös sillon vaadittu kahdet jarrut? Miten se sitten menee, jos on 3 tai 4 rengasta, niin monessako sillon pitää olla jarrut? Tuosta sitten pääsee siihen, että jos on edessä vanteet, joissa ei ole rumpujarruja tai levyjarruja, niin millä niitä renkaita sitten jarrutetaan? Vai onko tarkotus tehdä "auto", jossa toimii vain käsijarru(=takajarru)? Varmasti kivaa talvella liukkaalla :lol:

Multa jos kysyttäs, niin eteen ne 20" BMX vanteet, levyjarru navoilla jotka on 20mm akselille, tai sitten 12mm akselilla olevat rumpujarrut (tollaset on nyt ja seuraavat on sitten noi levyjarrulliset mitkä hommaan). ;)

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Ajoneuvoasetuksen kanta jarruihin ja polkupyöriin on lyhyesti seuraava: jos polkupyörässä ei ole vaihteita, riittää yksi jarru. Jos on vaihteita, pitää olla kaksi jarrua. Pyörien lukumäärästä ei puhuta mitään, eikä tässä kohdassa myöskään jalkajarruista. Minulla itse asiassa jopa on yksi pyörä jossa on vain yksi vaihde ja vain yksi (etu-)jarru.

Luultavasti nelipyöräisessä olisi helpointa asentaa molempiin etupyöriin jarrut joilla on kummallakin omat kahvat.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Ajoneuvoasetuksen kanta jarruihin ja polkupyöriin on lyhyesti seuraava: jos polkupyörässä ei ole vaihteita, riittää yksi jarru. Jos on vaihteita, pitää olla kaksi jarrua. Pyörien lukumäärästä ei puhuta mitään, eikä tässä kohdassa myöskään jalkajarruista. Minulla itse asiassa jopa on yksi pyörä jossa on vain yksi vaihde ja vain yksi (etu-)jarru.

Luultavasti nelipyöräisessä olisi helpointa asentaa molempiin etupyöriin jarrut joilla on kummallakin omat kahvat.

Melkein noin.

"Polkupyörässä tulee olla ainakin yksi tehokas jarrulaite. Tavaran tai useamman kuin yhden henkilön kuljetukseen tarkoitetussa polkupyörässä, perävaunulla varustetussa polkupyörässä ja polkupyörässä, jossa on enemmän kuin kaksi vaihdetta, tulee kuitenkin olla kaksi erillistä tehokasta jarrulaitetta."

Ja saattaahan lainsäädännössä olla jotain muutakin.

Finlex ja hakusana "Polkupyörä"

http://dyn.fi/1343713356

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa

Ja silloin löytää nämä lait ynnä asetukset:

19.12.2002/1250
Liikenne- ja viestintäministeriön asetus kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista

11.12.2002/1090
Ajoneuvolaki

26.8.1988/778
Löytötavaralaki

16.3.1982/203
Liikenneministeriön päätös liikenteen ohjauslaitteista

5.3.1982/182
Tieliikenneasetus

3.4.1981/267
Tieliikennelaki

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jviirret kirjoitti:
Mustasudenkorento kirjoitti:

tuo nivel meni hieman ohi...

Nivel sallii etuakselin kallistua puolelta toiselle, näin kaikki pyörät on aina maassa.

Tuli tuosta mieleen... Jos etuakselin sallii kallistua ilman jousikuormaa, niin kallistumis herkkyys on sama kuin delta-mallin trikessä, kunnes pyörä kallistuu etuakselin stopparia vasten.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

http://www.atomiczombie.com/product-streetfighter.htm

kappas, tuli tollanen 4 pyörä vastaan. muuten kiva mutta vetää yhellä rattaalla ja turhan pitkä ja ilmeisesti 20 rattaat..

muutenkin nojailua sivuava sivusto...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mustasudenkorento kirjoitti:

http://www.atomiczombie.com/product-streetfighter.htm

kappas, tuli tollanen 4 pyörä vastaan. muuten kiva mutta vetää yhellä rattaalla ja turhan pitkä ja ilmeisesti 20 rattaat..

Tuohonhan saisi akselien päälle menevällä holkilla ja vivustolla "tönkkölulon" tiukkoja tilanteita varten.
Lyhempänä olisi pakko tehdä leveämpi, koska eturenkaat ei muuten mahtuisi kääntymään.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin