Ketjuöljy

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja

Ketjuöljy

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Mitäs ketjuöljyä käytätte, erityisesti näin talvella?
Itse ostin TF2:sta syksyllä, mutta ei oikein tunnu kestävän märkiä syksykelejä ja loppui tammikuussa. Kokeilin hetken aikaa aseöljyä joka toimii kyllä kohtuu pätevästi mutta ei oikein kestä. Joten pistin yhden tilauksen matkaan tulemaan Finnish Line CC Wet Lube jota laitoin eilen. Viskositeetiltaan aika paksua, mutta lupailee että kestää hyvin joka jää nyt nähtäväksi.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

jviirret

Re: Ketjuöljy

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kesällä 80/90 vaihdelaatikkoöljyä ja talvella täyssynteettistä 5/50 moottoriöljyä. Ei kerää hiekkaa eikä moskaa kun ei sisällä sitkoaineita, samasta syystä helppo puhdistaa jos haluaa. Ketjut olen yrittänyt "täsmäsuojata" niin ettei kura lennä renkaasta suoraan niille. Silloin riittää 500km välein tai kerran kuussa voitelu.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

mhelander

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Mulla on nyt viime keväältä, kun lumet suli, kokemusta "Finish Line Teflon Plus Dry Lube" ketjuöljystä noin 3000 km:a :

Kuva

Tätä olen laittanut siis keväällä bensalla pestyyn ja kuivattuun ketjuun sekä uuteen ketjuun jonka pyyhin päältä parin kolmen lenkin jälkeen mahdollisimman kuivaksi jottei lika tartu ja sitten olikin jo pakko voidella kun tehtaan rasva oli liian sitkeää talviajoon.

Olen tiputellut pakan päällä joka lenkkiin erikseen, noin 200-300 km:n välein kun on alkanut kuivalta vaikuttaa. Hyvin pysyi ketju puhtaana kesän pölyissä ja nyt talvella todella puhtaana. Myös voitelu toimii hyvin näin talvella, ketju ei ole liian "tahmea", ei pidä ääntä ja vaihteet vaihtuu hyvin.

Tämä on voiteluaineena niin hyvin tunkeutuvaa että olen käyttänyt myös takavaihtajan vapaarattaiden kiintolaakereissa ja vetopuolen taittopyörän laakereissakin. Toimii myös vaihtajien ja jarrujen liikkuvien osien voitelussa, tunkeutuu hyvin ja pysyy sitten siellä mihin kuuluukin, liiat voi pyyhkiä pois.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Wacky

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Mulla on tälläistä:
Kuva
Tuo, ainakin valmistajan mukaan, soveltuisi pakkasella käytettäväksi. Ensi vaikutelma viskositeetista oli ehkä vaan harhaa. Suutin on vaan niin pieni että saa puristaa ihan kunnolla että tulee ulos. Likaa tuo tulee keräämään, mutta pitää vaan pyyhkiä useammin. Vesikelit ei kyl pitäis saada totta ketjuista pois.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

kissaniitty
Sisällöntuottajakokelas

Viesti Kirjoittaja kissaniitty »

Hain Kalliopyörästä teflonspraytä halvalla (9e). Näyttäis olevan Weldtiten TF2:a. Ohutta litkua, melkein viikoittain saa olla suihkuttamassa. Ei näyttäis kovin pahasti töhnää keräävän...tosin nyt on ollu koko ajan pakkasta. Saa nähdä, miten rospuuttokeleillä toimii. Mutta noin yleensä olen ajanut teflonilla vuoden ympäri, tiedä sitten kuinka fiksua se on. Kesällä ainakin toimii tosi hyvin.

t. Timo

Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike. ~ John F. Kennedy

Current fleet: Hase Tagun (2021-) - Hobie Mirage Oasis (2014-) - Specialized Source Elite Disc (2015-) - Radius C4 (2016-) - Trek Farley 5 (2019-) - Tern Link D7i (2020-)

Syväri
Sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Crc:n polkupyöräöljyä käyttänyt.. kerää jonkin verran likaa rattaisiin mutta ketju pysynyt hyvänä. Jotain teflonpohjaista voisi kokeilla kans.

jori

Viesti Kirjoittaja jori »

kissaniitty kirjoitti:

Hain Kalliopyörästä teflonspraytä halvalla (9e). Näyttäis olevan Weldtiten TF2:a. Ohutta litkua, melkein viikoittain saa olla suihkuttamassa. Ei näyttäis kovin pahasti töhnää keräävän...tosin nyt on ollu koko ajan pakkasta. Saa nähdä, miten rospuuttokeleillä toimii. Mutta noin yleensä olen ajanut teflonilla vuoden ympäri, tiedä sitten kuinka fiksua se on. Kesällä ainakin toimii tosi hyvin.

En tiedä varmasti, mutta ei vara venettä kaada. Minä olisin varovainen sen teflonin suihkuttelemisessa. Teflon on fluorattu hiilivety, eikä oikein poistu elimistöstä. Fluorattuja suksivoiteita käsiteltäessä pitää käyttää hengityssuojainta arvelisin tässäkin olevan varminta. Ainakin kannattaa pidätellä henkeä sen aikaa, kun suihkuttaa, eikä tehdä sitä sisätiloissa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Premnas

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Mulla oli ensin teflonsprayta (en muista mitä merkkiä, jotain Prisman hyllyiltä) mutta kyllästyin siihen kun en ikinä saanut siitä suuttimesta tasaisesti öljyä ketjuille ja sen jälkeen ne olikin tahmaisessa sotkussa. Nyt olen käyttänyt aseöljyä, helpompi annostella vähemmän ja toimii hyvin, tosin lähtee aika äkkiä. Kyllähän sellanen ratkaisu kelpaisi että ei tarvisi niin usein öljytä mutta toisaalta en halua enää ketjujen tahmaantuvan.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Vastaa Viestiin