Katkaistava ja kallistuva deltatrike

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

Olisiko ZOX (http://www.zoxbikes.com/main/zframe.htm#z20low) vaihtoehto alumiinille kallistuvan ja katkaistavan deltatriken rungoksi? Myyvät lisäksi karsittuja runkopaketteja, joiden toimitussisältö ei vielä täysin auennut vuoden 84 lukiosaksalla.

Löytyy sieltä valmis deltakin (http://www.zoxbikes.com/main/trike.htm), painaa ilman kallistusta, katkaisua ja Rohloffia 16,8 kg.

Onko kokemuksia tai valistuneita arvauksia ZOXin teräsrungon jäykkyydestä. Taitaa hävitä 6-0 Toxy ZR:lle (http://www.toxy.de/1_Produkte/ZR_2_en.html)? Teräksen työstöön kykeneviä löytyisi helpommin.

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2030
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

tkarttu kirjoitti:

Olisiko ZOX (http://www.zoxbikes.com/main/zframe.htm#z20low) vaihtoehto alumiinille kallistuvan ja katkaistavan deltatriken rungoksi? Myyvät lisäksi karsittuja runkopaketteja, joiden toimitussisältö ei vielä täysin auennut vuoden 84 lukiosaksalla.

Esim. Googlessa on käännösohjelma joka ei ole täydellinen, mutta yleensä asia selviää (mikäli Lontoon murre aukeaa paremmin):
http://www.google.com/translate_t
"ZOX20 Z-Frame:
Z-frame-frame with rear swingarm, spring element, fork, tax-bearings, pulleys, wooden seat, fastening seat, the seat upholstery (standard), and handlebar stem
"

tkarttu kirjoitti:

Löytyy sieltä valmis deltakin (http://www.zoxbikes.com/main/trike.htm), painaa ilman kallistusta, katkaisua ja Rohloffia 16,8 kg.

Tuosta en ole kommentteja nähnyt. Onko hiljaisuus sitten merkki siitä että käyttäjät ovat tyytyväisiä, vai eikö tuota ole kukaan hankkinut?

tkarttu kirjoitti:

Onko kokemuksia tai valistuneita arvauksia ZOXin teräsrungon jäykkyydestä. Taitaa hävitä 6-0 Toxy ZR:lle (http://www.toxy.de/1_Produkte/ZR_2_en.html)? Teräksen työstöön kykeneviä löytyisi helpommin.

Zoxin runko on 40x1,5 neliöputkea. Jäykkyys lienee riittävä koska etupuomi ei ole kovin pitkä pystyn ohjauskulman vuoksi.
Teräsputki on hyvä materiaali protorakentelussa koska muutokset on helppoja ja halpoja tehdä.

Ai niin, sakemannit on tehneet Zox-kopiota nimillä Jive ja Evij :)
http://www.jive-tieflieger.de/
http://www.dasliegerad.de/

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2030
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Ruotsin hpv-torilla on pari Zoxia, tai no toinen on replica, myynnissä:
http://www.liggister.org/buyandsell.html
Tuossa on myös menevän näköinen etuveto:
http://www.cobrabikes.net/nl-BE/Layout009.aspx?PID=36
Tuo on joskus testattu Bentrider onlinessa:
http://www.bentrideronline.com/reviews/ ... oyale.html
Sitten on tämä melko tuore valmistaja:
http://www.raptobike.nl/index.php?optio ... 1&Itemid=9
Zox-replican teko on ollut hautumassa pitemmän aikaa. Saa nähdä jos tänä kesänä saisi aikaiseksi. Penkkihän olisi jo:)

tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

Kiitokset todella hyvistä linkeistä Jarcolle ja TeemuN:lle. Erityisesti tuo Torleif Jonssonin viimeisin Zox-kopio (http://www.liggister.org/zoxy3.htm) alumiinirungolla vakuuttaa ainakin kuvauksen perusteella.

Käytin tuossa kuvamanipulaatioon saman määrän tunteja, missä kyvykkäämpi olisi tehnyt saman käytännössä. Tässä ensiksi deltaksi modattu Toxy-ZR, olkaa hyvä.

Kuva

Takapäätä on venytetty, toinen monohaarukka, takapyörä ja iskari lisätty sekä T-kappale kallistusmekanismia varten. Busineksen teko mennee protoilun ohi, mutta kannattaisiko sittenkin lähettää kuva myös Toxyn porukalle ihmeteltäväksi? Alkuun "Sehr geehrte Herrn" etteivät niin hermostuisi plagioinnista.

Toisessa kuvassa on vaimoni idea: Toxy-ZR apupyörillä.

Kuva

Istuimen alle tulisi kääntökahva, josta kääntäen apupyörävarret kääntyisivät yhteen ja eteenpäin. Jotta apupyörät toimisivat erikokoisissa epätasaisuuksissa, niihin lienee liitettävä jonkinlainen jousitus.

Voisiko laskutelinetyyppiset apupyörät toimia käytännössä? Triken kolmannen pyörän hyödyt nähdäkseni kiteytyvät kahdessa tilanteessa:

  • stabiilius hiljaisessa vauhdissa & pysähdyksissä
  • suuremmat selviytymismahdollisuudet pidon loppuessa

Apupyörät voisivat tarjota riittävän stabiiliuden hiljaisessa vauhdissa. Jos jääpinta pääsee yllättämään, apupyöriä on enää turha lähteä hamuamaan. Mutta apupyörillä voisi selvitä luistostakin, jos jääkohdat tuntee ennakolta.

Apupyörät olisi helpointa rakentaa järkevästi juuri Lowraceriin tämän mataluuden ansiosta -> suhteellisen kapeat ja lyhyet ja ohuet varret riittäisivät.

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jousitus apupyörissä sallii kallistumisen hitaassa vauhdissa. Kun pyörä kallistuu, painaa jousta lisää ja pyörä kallistuu lisää... Eli oikeastaan sama kun tekee sellaiset, että ovat alas vedettynäkin hieman irti tiestä.

Talvella kolmatta pyörää kaipaa kun on niin paljon lunta että ajo on kaksipyöräiselle rasittavan hidasta, sukset ja apupyörät hidastaa vain lisää. Toinen tilanne on uraiseksi jäätynyt tie, tilanteet tulee yllättäin, apurattaita ei saa alas yhtä nopeasti kuin jalkoja ja alhaalla niitä ei hiissaa pirukaan mukana. Sileä peilijää ei ole ongelma, paitsi jos on yllättäen kaarteessa, siinäkään ei apupyörät ehdi auttaa.

yo:n perusteella voisi luulla että minulla on kokemusta apupyöristä nojakissa, näin ei suinkaan ole :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

tkarttu kirjoitti:

Jotta apupyörät toimisivat erikokoisissa epätasaisuuksissa, niihin lienee liitettävä jonkinlainen jousitus.

Lisäksi niiden pitäisi olla kääntyvät elleivät ole takarenkaan vieressä. Muuten apupyörät eivät toimi edes loivissa kaarteissa.

tkarttu kirjoitti:
  • stabiilius hiljaisessa vauhdissa & pysähdyksissä
  • suuremmat selviytymismahdollisuudet pidon loppuessa

Hiljaiseen vauhtiin voisi auttaa. Toiseen kohtaan taas pitäisi olla suuremmat pyörät. Ainoastaan sileällä jäällä tuolainen pieni pyörä toimisi.
Karkealla murskeella (myös kesällä), tampatussa lumessa/pehmenneellä jäällä, jne tarvitaan selvästi suurempaa ja leveämpää pyörää.
Lisäksi pyörät pitäisi saada alle rivakasti. Itse olen pari kertaa kaatunut kaksipyöräisellä nojakilla, ja eipä siinä kerennyt häävin edes tajuta ennen kuin oltiin kyljellään. Toki kaatumiset tapahtuivat varsin noviisina, pyörä alimpaan asenton säädettynä.

Ehkä karvan verran paremmat mahdollisuudet olisi käsikahvoista säädettävillä apupyörillä. Vaihtoehtoina tulee mieleen muutamaa erilaista systeemiä:

  • Ohjaus jaloille, jolloin käsillä voidaan käyttää voimaa apupyörien korkeudensäätöön.
  • Jousikuormitteiset apupyörät jotka ottavat maahan jatkuvasti, ja ohjaustangossa jarrukahvoilla lukitaankin apupyörien korkeus.
    Eli vasemmasta kahvasta vetämällä vasen apupyörä ei enää annakkaan periksi. Vaatisi jalkajarrut?
    Haittana myös se, että karvankin liian kyljelleen valahtanutta asentoa ei systeemillä mitenkään voi korjata.
  • Apupyörille jokin ulkopuolinen käyttövoima, jolloin voidaan jollain vain vähäistä voimaa vaativalla säätimellä runtata apupyörät rivakasti voimalla alas.
    Paineilma voisi toimia, sähköllä tarvittavat voimat vaatisivat kai liian raskaita osia.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2030
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Taitettava Taiwanista:
http://www.twbents.com.tw/HTM/cobra.htm
Kuva
Tuossahan olisi hyvä aihio kolmipyöräksi. Sellaisenaankin olisi kätevä, ei ihme että Brol:in foorumissa on aiheuttanut paljon kuhinaa!

TeemuN
Viestit: 187
Liittynyt: 19 Kesä 2007, 18:03
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeemuN »

Cobra näyttää aika siistiltä. Mikä mahtaisi olla hinta?
Zox20 Z-runkoisena on siitä hyvä että siitä saa triken vain vaihtamalla takapään. 2150e + 570e = 2720e niin olisi lowracer ja trike. Niin paljonko se Cobra olikaan?

tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

TeemuN kirjoitti:

Zox20 Z-runkoisena on siitä hyvä että siitä saa triken vain vaihtamalla takapään. 2150e + 570e = 2720e niin olisi lowracer ja trike.

Tuo "sekä että" -idea on todella varteenotettava vaihtoehto. Kiitos TeemuN. ZOX20 Z-frame (2150 e) kesäajeluun ja ZOX-T20 Triken takapäällä (570 e) rospuuttoajeluun. Eräs ruotsalainen esitteli toiveenaan juuri tällaista yhdistelmää sikäläisellä keskustelupalstalla.

Tuossa ZOX-T20 Triken takapäässä on pari-kolme piirrettä, joiden vuoksi se ei ehkä sellaisenaan riittäisi ympärivuotiseksi ratkaisuksi:

  • Takapään lyhyyden takia kuskin painopiste jää hyvin taakse heikentäen etuvetoa.
  • Mihin kuskin kallistuminen riittää nopeissa kurveissa?
  • Ulkonäkö on tietysti makuasia, josta voi ja saa kiistellä. Muistuttaa hieman taaperoikäisen menopeliä ;-)

Toxy-ZR:n suunnittelija kiitti lähettämääni deltamodauskuvaa mielenkiintoiseksi, kertoi etteivät ole vielä katsoneet trikeä taloudellisesti kannattavaksi ja kehui tuotteensa helppoa ajettavuutta. Hän ei myöskään vastannut myöntävästi ehdotukseeni ostaa ZR:n lisäksi tuplatakapää tee-se-itse -deltaa varten, damn.

TW-Bents Cobra on jo hyvin lähellä alkuperäistä tee-se-itse -suunnitelmaani: katkaistava SWB FWD USS semilow (http://lowride.info/phpBB2/viewtopic.php?t=327). Jos hinta on osapuilleen kohdallaan, jää jäljelle vielä kädenvääntö kaksi- ja kolmipyöräisten välillä, paino vs. hidas-/liukasajo-ominaisuudet.

Niin paljon pyöriä, niin vähän aikaa/rahaa/taitoa (tarpeeton yliviivataan).

Viimeksi muokannut tkarttu, 19 Maalis 2008, 21:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tkarttu kirjoitti:

Tuossa ZOX-T20 Triken takapäässä on pari-kolme piirrettä, joiden vuoksi se ei ehkä sellaisenaan riittäisi ympärivuotiseksi ratkaisuksi:

  • Takapään lyhyyden takia kuskin painopiste jää hyvin taakse heikentäen etuvetoa.
  • Mihin kuskin kallistuminen riittää nopeissa kurveissa?
  • Ulkonäkö on tietysti makuasia, josta voi ja saa kiistellä. Muistuttaa hieman taaperoikäisen menopeliä ;-)

Lisään vielä talvikäyttöön liian raskaat 20" renkaat. Järkevyyttä saisi jos triken takaosassa olisi suuret pyörät...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tkarttu kirjoitti:

* Mihin kuskin kallistuminen riittää nopeissa kurveissa?

Vastoin parempaa tietoa väittäisin, että kaarre nopeudet ovat jopa pienemmät kuin hippaarionissa. Vaikka siinä eturengas siirtyy mutkissa hieman sisäkurviin päin , niin samalla siirtyy myös jalkojen paino. Etupää myös kallistuu kurveissa, joten mitä korkeammalla massaa on sitä sisemmäs se kurvissa siirtyy. Lisäksi hipparionissa on kädet alempana, joten siltäosin painopistekkin on alempana. Zoxissa kuskin kallistumista vähän rajoittaa kun ohjaustanko siirtyy käännettäessä ulkokurviin päin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13805
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

[quote="jviirret"]
... Vaikka siinä eturengas siirtyy mutkissa hieman sisäkurviin päin , niin samalla siirtyy myös jalkojen paino. Etupää myös kallistuu kurveissa, joten mitä korkeammalla massaa on sitä sisemmäs se kurvissa siirtyy ...

Tämä on juuri se efektiivinen jättö, josta olen eri yhteyksissä höpöttänyt. Jalkojen massa ja sijainti vaikuttaa kurvissa samalla tavalla, kuin ohjausakselin ja kontaktialueen etäisyyden tuottama positiivinen jättö. Jos ajoneuvon ohjausgeomteriassa on negatiivista jättöä, täytyy massojen sijainnista aihetutuvien liikkeiden ja momenttien tuottaman stabiloivan vaikutuksen ensin kumota negatiivinen geometrinen jättö, ja sitten tuottaa lisäksi edes hitusen positiivista efektiivistä jättöä, jotta laite on turvallinen ajaa.

Nuo taittoketjuiset ovat varsin korkeita kolmipyöräisiksi, enkä siksi usko niiden kunnolla toimivan ilman rungon kallistumisen mahdollistavaa järjestelmää. (Paitsi tietysti asentamalla niihin niin pienet pyörät, että takapuoli laahaa maata.)

Yksinkertaisimmillaan tuollainen kallistumisen mahdollistava järjestelmä voisi olla 15 cm päähän toisistaan asennetut takapyörät. Laitetta voi ajaa varovasti pystyasennossa, mutta tarpeen vaatiessa sen voi kallistaa sisemmän takapyörän varaan. Tällä tavalla toimivia potkulautoja käytetään teollisuushallien sisäliikenteessä. Takapyörät olisi fiksua asentaa v-asetoon, jotta matkatavaratila ei menisi kokonaan takapyörien kuljettamiseen :)

Jori

tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

Kallistuva ja katkaistava deltatrike -projekti vaikuttaa nyt siltä, että resursseja kokonaan itsetehtyyn ei ole eikä löydy. Joten nyt pitäisi päättää, olisiko ZOX26 low (http://www.zoxbikes.com/main/sframe26.htm#low) sopiva lähtökohta. Jos modaus ei (heti) onnistuisi, olisi käsissä kaiketi melko suorituskykyinen etuveto, isot renkaat, takajousitus ja istuinkorkeus 40 cm.

ZOX26 low lightista on karsittu mm. takajousitus, jota tarvitsen.

Sain ZOXin Sergio Gomezilta sellaiset terveiset, että he mitoittavat etupuomin mittojen mukaan, joten matkalla ZOXin omistajaksi on yksi hidaste vähemmän.

Olisiko ZOX26 lowsta kallistuvaksi ja katkaistavaksi delta-trikeksi? Sitten voisin kokeilla ja viritellä budjetin mukaan vaikka Jorin ehdottamia lähekkäisiä takapyöriä tai ensimmäisen viestini kallistusmekanismia + lukitusta.

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tkarttu kirjoitti:

Joten nyt pitäisi päättää, olisiko ZOX26 low (http://www.zoxbikes.com/main/sframe26.htm#low) sopiva lähtökohta. Jos modaus ei (heti) onnistuisi, olisi käsissä kaiketi melko suorituskykyinen etuveto, isot renkaat, takajousitus ja istuinkorkeus 40 cm.

No jos tykkää polkea "ylöspäin". Minulle tuollainen 30cm:n korkeus ero penkin ja polkimien välillä olisi liikaa. Pystyllä selkänojalla joutuu polkemaan kippurassa ja loivalla kulmalla ei näe eteensä. Lisäksi suorituskyky pienenee mitä ylemmäs polkee. Vai ymmärsinkö oikein että polkimet on 70cm:n korkeudella?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin