P300 - evoluutioprosessin tilitys

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

P300 - evoluutioprosessin tilitys

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Vuoden 2016 version kuva:
Kuva

Valmiin koneen kuva.
Kuva
Kuva

EDIT: Kun näistä keskusteluista tuppaa tulemaan sekavahkoja - niin teen näistä itse tekemisen stepeistä blogia > sieltä voi lukea kerralla tätä prosessia > http://rakapyora.tumblr.com/

No niin. Nyt on siis osa käytännön ongelmista alkanut ratketa tuon konkreettisen rakentamisen osalta. Into pyörän ja tällä erää suurimman kuumeen aiheuttaneen Pythonin rakentamiseen on ollut tuskaisan suuri. Tässä siis lätinää p300 työnimisen Python nojapyörän rakentamisesta - tämähän tulee olemaan sitten Räkäpyörä sarjaan kuuluva. Ai mistä nimet tulevat. No siitä kun täällä on ollut niin herkkiä ja lyyrisiä nimiä pyörille - Komsa, Stern. Cone jne (edit. niin aattelin jatkaa tätä perintoä)

Räkäpyörässä kaikki tehdään pääosin rumasti ja päin persettä, lihaa säästämällä ja laadusta tinkimällä. P:llä eli pythonilla on kuitenkin tarkoitus ajaa se kolmesataa siellä Nokialla - joten p300 on sopivaa koodi kun kerran Nokian puhelimet ovat meille opettaneet että nimien pitää olla kryptisiä :)

Suurin ongelma on tietenkin tähän saakka ollut se että osaan kyllä auttavasti rälläköidä, hioa ja besserwisseröidä. Mutta hitsata olen osannut vain henkisesti. Nyt kun olen vihdoin saanut (kolmas yritys) pestattua opettajan itselleni, alkaa homma olla tekemistä vaille valmis. Mutta hei. Koska te olette pääosin setämiehiä kuten minäkin, niin osannette ilahtua siitä että opettaja toimii nuori, mutta fiksu yms. naisihminen. Opiskelee itse metallihommia oppilaitoksessamme - mutta on sattumalta opiskellut aiemmin hitsaajaksi. Eilen siis alkoi tämä oppi - riemu oli suuri.

Ookoo.

Ensikuumeessa tein tänne evaluointia varten siis 1:1 pahvimallin. Kuva ohessa.

p300_kapafix.jpg
p300_kapafix.jpg (110.72 KiB) Katsottu 56448 kertaa

Mallin teko olikin mielestäni todella hyödyllistä mittasuhteiden hahmottelua. Kapalevysoirot olivat kotoisin roskiksesta joten minulla se oli edullista, muutenhan tuo matsku ei ole edullista - joten Sakarin metodi piirtää toiminee myös. Tässä on toki 3d homma mukana. Ja sitten tällä on kiva selittää esim. hitsauksen opelle - mikä on homman tavoite.

Piirtelin sitten uutta mallia piirrosohjelmalla - juu Illustratorilla siis. Mulla ei ole CAD ohjelmaa - mutta Illuun on 2d teknisen piirustuksen plugari jolla saapi mitat ja kulmat tsekattua oikein. Kuva ohessa.

p300.png

Foorumin neuvontapalvelun mukaisesti runko ei menekään tuonne poljinkeskiöön saakka ohkaisilla suorakaiteen muotoisilla putkilla. Vaan himpun tanakammalla neliöputkella.

Satuinkin löytämään pajan roskalavasta pätkän putkea joka sopi tähän hyvin. Keskiöputkelle porasin pyörösahalla reiän pylväsporakoneella. Ohessa kuva.

hole.jpg
hole.jpg (253.8 KiB) Katsottu 56448 kertaa

Puuosaston roskalavalta hain vanerin kappaleen johon tuuppasin reiät ja kirrasin paketin kiinnin kierretangoilla. Ohessa kuvat.

weld_package_front_tube.jpg
weld_package_front_tube.jpg (188.6 KiB) Katsottu 56448 kertaa
weld_package_front_tube_long.jpg
weld_package_front_tube_long.jpg (167.43 KiB) Katsottu 56448 kertaa

Eilen treenasin johonkin roskiskamaan sitten open kanssa hitsaamista. Samalla tsekattiin miten noin ylipäänsä hitsauslaite toimii. Se on joku Kemppimat - sisällä on semmoinen lankakerä ja nappeja kyljessä joista säädellään tehoja. Kaasupullo oli kyljessä kiinni myös. Osaan nyt sulkea ja avata pullon ja painaa virtahanikasta. Ei kuvaa ohessa.

Sitten kun pahin käsien tärinä loppui - pääsin kokeilemaan tuohon pakettiin. Heppi oli se eka kikkaus - heppi sanaa olen siis käyttänyt muissa yhteyksissä toki. Ja sitte ensin suorat saumat - paketti auki ja sitten se hankalahkompi kaaren mukainen liitos. Ohessa kuvat.

Tästä se lähtee. Nyt alkaa olla tekemisen meininki. Tänään pilkoin ne laakeripesän putket vannesahalla. Suorempaa ei ilman sorvia saa - mutta kyllä tollakin ehkä toleranssit jää riittäviksi. Tästä lisää seuraavaksi kun räppään pari kuvaa. Huomenna pilkon suorakaideputkea. PERKELE!

EDIT: Typoja korjailtu melkoisesti :)

Liitteet
second.jpg
second.jpg (132.65 KiB) Katsottu 56448 kertaa
first.jpg
first.jpg (202.34 KiB) Katsottu 56448 kertaa
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: P300 - evoluutioprosessin tiitys

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Ekka saumoiksi loistavaa, kyllä siitä vielä pyyttoni tulee.

Ei muuta kuin armotonta leikkuuta ja hitsuuta.
Sit vielä koita malttaa muistaa ottaa niitä kuviakin ;)

Sekun tuppaa monasti unohtua kun pääsee vauhtiin...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: P300 - evoluutioprosessin tiitys

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kuvaamiseen mulla on toki koulutus ja tähän rakennustöiden kuvaamiseen mulla on vanha pokkari jota voi pitää pajalla mukana eikä tarvi pelätä paskaa ja särkymistä kun arvo on noin 10 euroo. Kuvista en oo huolissani. Ja nyt kun on pari uutta konettakin opiskeltu niin kyllä se tästä.

EDIT: Kuvat vähän isompina ja kielitaidottomille sopivilla kuvateksteillä varustettuna tässä: https://plus.google.com/photos/10017248 ... r5yPxurgHw

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: P300 - evoluutioprosessin tiitys

Viesti Kirjoittaja jori »

Onneksi olkoon ja tervetuloa nojailevien harrastajalevyseppähitsarien kaiken aikaa sankkenevaan joukkoon. :D

Olisin kysynyt tuosta piirustuksestasi. Miksi etuhaarukan taaempi kavennus on eri kulmalla kuin edessä. Kysyn siksi, kun kovin vino liitos lisää hitsisauman määrää, mikä tietenkin on aloittelevalle hitsarille houkuttavaa, kun saa harjoitella pitkillä suorilla, mutta noin konstruktion kannalta vähän lyhyempi olisi parempi. -Kuten kammissa. 8)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: P300 - evoluutioprosessin tiitys

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tarkoitatko sitä että putkien kulma on jykempi siinä takana. Ja loivempi edessä.

Siksi että jykemmällä kulmalla sain olevinaan sen keskiön maksimilähelle rengasta - sikäli mikäli tuossa on järkeä että se menee ohuilla putkilla sinne niveleen asti.

siksi.png
siksi.png (13 KiB) Katsottu 56424 kertaa

Epäröin kyllä vielä sitä voisko siihen nivelen kiinnitykseen laittaakin pätkä neliöputkea johon ne tulisivat kiinni sitten ne ohuet putket. Siksi tarkkana poitsuna huomasit että siinähän on hahmoa neliöputkestakin.

Suunnitelmahan muuttuu koko ajan lennossa. Esim. neliöputken piti olla aluksi 45x45 millistä. Mutta ostin vahingossa väärää kun en tarkistanut seinämän paksuutta - niin sain 2 millistä. Vitutti. Mutta sitten pajalla olikin 50 sentin pätkä 40x40x1.5 putkea. Ja protoissahan piti testata minimiä jolla jomma voisi arvaamalla toimia, vai miten sen nyt meni.

EDIT. nyt vasta siis hokasin että tarkoititkin sitä että tee eteen samanlaiset kuin taakse? Ensin jotenkin arvelin että kritisoit miksei takana ole samaa kulmaa kuin edessä.

Mutta tässähän olisi toki se logiikka että saisi kaikki neljä putkea tehtyä samalla mallilla. Voi perse. Tän takia on foorumi! Kiitos!

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: P300 - evoluutioprosessin tiitys

Viesti Kirjoittaja PW »

Aika hienoo jälkee "räkäpyöräks" mutt eihän sitä tietyst tuommosen opettajan nähden voi kovin huonoo heppii esitellä :D
Sori en malttanu :wink: kateellisena.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: P300 - evoluutioprosessin tiitys

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PW kirjoitti:

Aika hienoo jälkee "räkäpyöräks"

Noo. Esmes toi pyöree sauma ei menny opelta läpi. Piti rälläköidä poijes ja sitten vetää uudelleen ja ei sit onnistunu yhdellä tuuppauksella vaan siinähän on 2 tyäntöö. Siinä alla näkyy sitä rälläköintiä. Noo. Halpaa ja kivaa hupiahan tää on.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: P300 - evoluutioprosessin tiitys

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Noo. Esmes toi pyöree sauma ei menny opelta läpi. Piti rälläköidä poijes ja sitten vetää uudelleen ja ei sit onnistunu yhdellä tuuppauksella vaan siinähän on 2 tyäntöö. Siinä alla näkyy sitä rälläköintiä. Noo. Halpaa ja kivaa hupiahan tää on.

Tiukka ope sulla. Ite en läheskään aina saa tuollaista jälkeä vaikka yrittäisin. Johtuu siitä etten vihti tehdä noin tarkkoja sovituksia, joten hitsattavien kappaleiden rako on jostakin kohdin 0mm ja vähän matkan päässä 5mm.
Tuollaisen kaarevan sauman vetäminen taas vaatii tosi vakaata kättä ja koordinaatiota. Mulla ei ole kumpaakaan ja vedän suosiolla noin pätkissä. Parempi että sula tunkeutuu kunnolla ja ruma sauma, kuin että tulee katkoton, hieno ja heikko.
Rohkeasti olet muutenkin hitsannut. Itse olen nuo kierteen kohdalle tulevat saumat ottanut hyvin lyhyillä pätkillä ettei vaan kierre sula pilalle. Ennen kuin jatkat niin kannattaa kokeilla keskiö paikoilleen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: P300 - evoluutioprosessin tiitys

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mä olen päättänyt käyttää tarmoa niihin sovituksiin. Epäilen että se auttaa aloittelijaa. Tossa siis yksi kohta oli repsahtanut - mutta alle puoli milliä se kuiteskin oli.

Ton tytön opetus oli siis hurjaa läsnäololtaan. Kattoi siinä vieressä joka vaiheen ja selosti ääneen että - miten osuu ja onko nopeus ookoo. Suoraan sanoen toivon että joskus jostakusta tuntuisi mun opetuksessa sama läsnäolo. Sitten se kanssa tuntui hyvältä että sauma syntyikin työntämällä - ei vetämällä. Olisko jotenkin parempi hallittavuus. En tiä kun ei oo kokemusta.

jviirret kirjoitti:

Rohkeasti olet muutenkin hitsannut. Itse olen nuo kierteen kohdalle tulevat saumat ottanut hyvin lyhyillä pätkillä ettei vaan kierre sula pilalle. Ennen kuin jatkat niin kannattaa kokeilla keskiö paikoilleen.

Jukka

Joo - pitää tarkistaa. Siellän näkyy aavistuksenomaista sulamisjälkeä mutta kierre vaikuttaisi silmämääräisesti ehjältä - katoin kyllä vaan eilen kun se oli vielä lämmin, tänään en muistanut katsoa (olin niin kiihkoissani metallivannesahalla sahaamisesta). Mulla on joutavia keskiönraatoja jolla voi testata. Ja eikös tähän ollut työkalu jolla noita sai korjattua. Jos ei mene - niin voisi kysyä tuolta pyöräkorjaamosta.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: P300 - evoluutioprosessin tiitys

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Mä olen päättänyt käyttää tarmoa niihin sovituksiin. Epäilen että se auttaa aloittelijaa. Tossa siis yksi kohta oli repsahtanut - mutta alle puoli milliä se kuiteskin oli.

Mulle on opetettu että ilmarakoa pitää olla yhtä paljon kuin ohuempi liitettävistä kappaleista on paksu. Kun sovitukset on vähän sinne päin niin keskimäärin rako on sopiva :lol: Huonekaluputki paksuuksilla kyllä toimii tuo 0mm rakokin, mutta isompi rako ei missään nimessä ainakaan kestävyyttä heikennä.

Pastori kirjoitti:

Sitten se kanssa tuntui hyvältä että sauma syntyikin työntämällä - ei vetämällä. Olisko jotenkin parempi hallittavuus. En tiä kun ei oo kokemusta.

mun käsittääkseni työntämällä hitsattavat kappaleet lämpenee paremmin ja sauma tunkeutuu syvemmälle. Lämpö tulee tavallaan siihen suuntaan kuin lankakin. Lakisaumoissa oikeastaan välttämätöntä työntää, muuten lämpö jää ihan pintaan(nousee ylöspäin). Ohuen pellin(2mm tai alle) pystysaumat vedän alaspäin, niihin tahtoo tulla työntämällä liikaa lämpöä ja palaa reikiä. Paksumpaan rautaan taas ylöspäin työntämällä. Silloin ylöspäin nouseva lämpö "esilämmittää" hitsauskohtaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

noja
Viestit: 153
Liittynyt: 23 Elo 2010, 06:51
Paikkakunta: Tampere

Re: P300 - evoluutioprosessin tiitys

Viesti Kirjoittaja noja »

Hyvän näköistä saumaa kyllä.

Sitten se kanssa tuntui hyvältä että sauma syntyikin työntämällä - ei vetämällä. Olisko jotenkin parempi hallittavuus.

Autokorikorjaajan kursilla kuoluttaja esitti teoria tunnilla kysymyksen että, kummalla tavalla sauma palaa mielestänne paremmin läpi, vetämällä vai työntämällä. Tultiin silloin siihen tulokseen että riippuu ihan hitsaajasta, migin säädöistä ja hitsaus kohteesta. Oman kokemuksen mukaan vetämällä palaa herkemmin läpi kuin työntämällä eli, työntämällä parempi hallittavuus kun ei pala niin herkästi läpi.

Jaah Jukka oli nopeempi.

Ohuen pellin(2mm tai alle) pystysaumat vedän alaspäin, niihin tahtoo tulla työntämällä liikaa lämpöä ja palaa reikiä.

Samat on kokemukset tästä... siis jos sauma tulee pystyyn niin ylös päin hitsatessa sula rupeaa valumaan alas päin ja reikä palaa herkästi.

Viimeksi muokannut noja, 16 Maalis 2012, 23:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: P300 - evoluutioprosessin tiitys

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Hyviä pointteja. Pitää seuraavalla kerralla (ti aamuna) kysellä lisää ihan vaan ollakseni kauhee pinko :)

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: P300 - evoluutioprosessin tiitys

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:

Olisin kysynyt tuosta piirustuksestasi. Miksi etuhaarukan taaempi kavennus on eri kulmalla kuin edessä. Kysyn siksi, kun kovin vino liitos lisää hitsisauman määrää, mikä tietenkin on aloittelevalle hitsarille houkuttavaa, kun saa harjoitella pitkillä suorilla, mutta noin konstruktion kannalta vähän lyhyempi olisi parempi. -Kuten kammissa. 8)

Onko siis tämä homma nyt niin että mitä pidempi on tuo suora putki siinä silmukassa ja mitä lyhempi on se taittuva putki niin sen parempi? Onko tässä hyvä yksinkertaistus. Kuten vaikka tämän kuvan mukaan.

lyhenys.png
lyhenys.png (17.76 KiB) Katsottu 56317 kertaa

Silloinhan voisi käsysti päätellä että 45 asteen kulmat olis paraita. Joku disainin ystävä voi tietenkin kitistä :)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: P300 - evoluutioprosessin tiitys

Viesti Kirjoittaja jori »

Tarkoitin niitä etupään haarukkaputkia, jotka tulevat etupuomiin kiinni niin vinosti, että hitsiä tarvitaan älyttömästi enemmän kuin takana laakeriputkeen kiinnittäessä. Tee vaan kuten aluksi ajattelit takana, mutta muuta etumaiset putket samalle vinoudelle, niin hitsin määrä puomin ja haarukan haarojen välissä vähenee melkoisesti. Samalla ulkonäkö paranee, kun kiekon ympärillä haarukka kiertää symmetrisesti samalla etäisyydellä.

Noita haarukkaputken taitteita voisi suunnitella tehtäväksi siten, että rälläköi mutkan vain sisäpuolelta ja ylä/alapinnalta jättäen ulkopinnan ehjäksi. Taivuttaa sitten ulkopinnan kulmaan ja rälläköidyn kolon kiinni, niin hitsaamistyö vähenee, palikat pysyvät toisissaan kiinni, jolloin hitsauksen asettelu on helpompaa ja ulkopinnalle julkisivuun tulee hitsin sijaan vain nätti taitos.

Ajattelitko jättää etupuomin takapään auki, vai tulpata. Jos tarkoitus oli tulpata, voivat etuhaarojen sisäpinnat ampua vähän puomiputkea kapeammalle, jolloin haarukkaputket tulisivat etupuomin takapään sivukulmien kohdalle ja sisemmät hitsit hitsattaisiin pari milliä tulpan päälle. Hitsaaminen helpottuu, kun ei tule jyrkkää sisänurkkaa, jonne hitsiä on vaikea saada onnistumaan.

Viimeksi muokannut jori, 17 Maalis 2012, 08:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: P300 - evoluutioprosessin tiitys

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tulpata olin aatellu, joten tämä liitos siihen putken päähän vois toimii. Jahka tässä kahvit juon niin pitänee jotain käydä ahertamassa, kun nyt on tommoinen flow tila päällä.

Vastaa Viestiin