Järjettömiä tuplaputki ratkaisuja. Kestävyyden ja painon optimointi aivan onnetonta. Turhia saumoja ja ilmanvastuskin valtava Eli juuri hyvä "terapiaprojekti", tehdään valintoja ja suunnitelmia muilla kuin pelkillä järkisyillä. Varmasti mukava ajettava. Ei suora kopio mistään valmiista, tasapainoinen ulkonäkö. Pidän varsinkin tuosta, että jos aletaan käyttään suoria putkia ja teräviä mutkia niin pidetään linja alusta loppuun.
Jukka
Sullahan on kokemusta vastaavasta, se autonrengas chopperi
Kun alkaa miettiä niin noinhan se on: Kun nojapyöräilyssä on (nykyään) tärkeitä vain watit ja sekunnit, kilot ja ilmanvastukset, niin tuli tarve katsella asioita vähän eri kantilta. Cruiserifoorumilla en muista kenenkään kyselleen härvelien painoja En tässä kuitenkaan väitä että edellämainitut asiat ei olisi tärkeitä, vaan että ainakin mulla on muut syyt harrastaa pyöräilyä. Niihin ei kuulu verenmaku suussa. Mutta kukin tavallaan.
No niin nyt on saatu jotain aikaiseksi. Rungosta tein varmaan kymmenen luonnosta, joista toteutukseen valikoitui melko perinteisen näköinen versio. Laiskuuttani käytän myös nurkista löytyneitä valmiita rungonkappaleita ja jämäputkia. Seuraavaksi olisi kehiteltävä jonkinlainen jigi.
Toisella foorumilla on mielenkiintoinen tarina Beach Cruiserin historiasta. Ei sekään kovin vanha keksintö ole, 90-luvulta. Nämä muistattavat minusta hyvin läheisesti Easy Racerin nojapyöriä, ajoasento on juuri sen verran pystympi ettei tarvitse selkänojaa... http://www.kustompsycles.com/forum/view ... 5&start=10
Eleetöntä tyylikkyyttä. Vain perusteltuja muotoja. Minä pidän!
Onkos tuo yläputkikin soikeaa?
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Melkein enempi pidin edellisestä, lähinnä siksi kun ei ollut niin "tavallisen" näköinen. Ei tämäkään kyllä tuolla liikenteen vilinässä ole mikään tavallinen, tuli heti mieleen tämä:
Eleetöntä tyylikkyyttä. Vain perusteltuja muotoja. Minä pidän!
Onkos tuo yläputkikin soikeaa?
Kaikki putket ovat pyöreitä, yläputki Ø32, alaputki Ø38, satula- ja viistoputki Ø28,6. Seinämä kaikissa on normaali 1,5 mm. Alaputki on litistetty haarukan liitoskohdasta.
jviirret kirjoitti:
Melkein enempi pidin edellisestä, lähinnä siksi kun ei ollut niin "tavallisen" näköinen. Ei tämäkään kyllä tuolla liikenteen vilinässä ole mikään tavallinen, tuli heti mieleen tämä:
(Rans Fusion)
Jukka
Ei noissa Ransin CF:ssä muuten mitään, mutta ulkonäkö ei ole mieleeni. Toivottavasti lopputulos muistuttaa enemmänkin tätä:
Kun rakentelu ei ole edistynyt, on vielä aikaa miettiä mahdollisia muutoksia. Vaikka runko on melko simppeli, voi pieniä nyansseja säätää. Vaakaputki voi olla suora tai taivutettu. Ainakin omasta mielestä tuo "kyrmyniska" on paremman näköinen, mitä muut on mieltä? Taivuttelua kokeilin jo huonolla menestyksellä, mutta pitää yrittää uudestaan jahka lumet sulaa ja hiekkakasa paljastuu niin täyttää putken hiekalla.
Minä jo taisin ilmaista näkemykseni tuolla aiemmin. En kaipaa mielleyhtymiä moottoripyöriin tai kyrmyniska puhveleihin enkä ymmärrä tuon väliputken merkitystä -en esteettisessä, enkä funktionaalisessa mielessä. Tai perutaan vähän. Jos kuskilla on Stetsoni päässä ja ajaessa nahkaiset ratsastuslahkeet lepattavat, on tuo kyrmyniskamalli perusteltu. Tässäkään tapauksessa en ymmärrä väliputken ideaa. Olisiko muistuma moottoripyörästä, jonka muodot olivat muistumia puhvelista, vaiko pelkkää tyhjän tilan pelkoa. Suoraputkisessa on suoraselkäistä ryhdikkyyttä. Se kertoo, että kuski tietää, mikä on olennaista. Mittasuhteet mielestäni täsmälleen kohdallaan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Cruisereissa on useimmiten rungossa "valetankki", jolla yritetään luoda tietysti yhtäläisyyttä motskareihin. Etenkin vanhempiin yhdennäköisyys on selkeä, vaikka Jukan blogissa mainittuihin Flat tracker- pyöriin: http://nojis.wordpress.com/2012/03/20/flat-tracker/. Tai vertaa Basmania vanhoihin Indian- prätkiin. Periaatteessa olen nojakeissa aina noudattanut "lyhin kahden pisteen väli on suora"- tyyliä, mutta nyt nimenomaan haluan kokeilla saisiko aikaiseksi jotain, miten sen nyt muotoilisi, linjakkaampaa? Kuitenkaan pelkkää koriste-esinettä en halua, kuten aiemmin mainitsinkin. Aika moni tykkää pyöreistä muodoista muissa yhteyksissä, miksei pyörissäkin
Mun mielestä ulkonäkö juttuja ei kannata näiden kohdalla kovin paljon julkisesti kysellä, tai ainakin saadut vastaukset pitää osata pitää taka-alalla. Ihmisten maku on niin erilaista, toiset tykkää yli kaiken "järkevyydestä" ja toiset taas haluaa erottua keinolla millä hyvänsä. Pitää tehdä semmoinen kun itse haluaa, tiimityön tuloksia saa kaupastakin.
Jukan innoittamana vastaan minäkin tämän ketjun ulkonäkökysymykseen, "sitähän sää kysyit".
Minuakin vähän häiritsee tuo väliputki, jos se on "koriste", pitäskö se olla saman tyylinen ku tuo yläputki ? Eli jos yläputki suora myös väliputki suora ja päinvastoin. Tuohon esikuvaan (valokuva) nähden parannusta koska takahaarukan putket jatkuu samassa linjassa eteenpäin.
Tuon voi toteutta niin monella tavalla ja aina tulee hieno tai aina ois voinu tehä jotain toisin
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.