4 pyöräinen 2 vetoinen kinneri?

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

hmm, seek and you shall find... eiku miten se meni...

http://www.mfgsupply.com/m/c/218239A.html?id=kKBCw4Xw
perä

http://www.mfgsupply.com/m/c/218390A.html?id=kKBCw4Xw
vaihelaatikko

http://www.northerntool.com/webapp/wcs/ ... 5768_35768
koko akseli

ehkä tässä on vielä toivoa :wink:

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

hoh hoijaa...
mitä enemmän tuota piirtelee ja miettii sen enemmän tulee vaihtoehtoja...
toteus malleja näyttää olevan monia ja mahdollisuuksia paljon.

ilmeinen ongelma joka tulee itsellä vastaan on paino...

miten saada runko ja akselit siten että paino ei nousisi yli 30kg

runkoa olen piirrellyt 1 putkella ja 2 putkella...
jäykällä akselilla, tasauspyörästön kanssa jäykällä perällä ja retku perällä.

toisaalta tuo rotiskon vauhti tuskin ikinä nousee niin kovaksi ettei kumien jousitus riittäisi....

eli hylkäämme retku perän vaikka se hieno olisikin...

perän ajattelin toteuttaa yks suunta laakereilla jotka on sijoitettuna akseleiden päihin auton keskelle, näiden päälle holkki ja hammas ratas...

painoa ei pitäisi tulla hirveästi lisää verrattuna jäykkään akseliin.

osaisiko joku sanoa oulusta tai vierestä polkupyörä liikkeen jossa on palveleva henkilökunta ja laaja repertuaari osia inhimillliseen hintaan?

samaten vinkkiä otetaan mistä tuota takaakselistoon soveltuvaa materiaalia voisi kysellä?

nii ja pääsiäistä vaan kaikille...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mustasudenkorento kirjoitti:

ilmeinen ongelma joka tulee itsellä vastaan on paino...

miten saada runko ja akselit siten että paino ei nousisi yli 30kg

Sehän se aina, tai viimeistään toista nojakkia rakentaessa tulee mieleen. Tarkkaan saat suunnitella jos alle 30kg meinaat päästä. Tuossa on lightfoot delta trike, painoksia ilmoitetaan 56lbs, eli 25kg:
http://www.lightfootcycles.com/grmodel.htm
Ja lightfoot nelipyörä, n.42kg:
http://www.lightfootcycles.com/duo.htm
Tokihan tuossa on kaksi penkkiä ja ohjaus laitteet, mutta toisaalta taas puuttuu raskas akselistorakenne, kun on käytetty normi pp:n osia.
Harvoin painavat ainakaan vähempi kuin ilmoitettu paino :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jviirret kirjoitti:
Mustasudenkorento kirjoitti:

ilmeinen ongelma joka tulee itsellä vastaan on paino...

miten saada runko ja akselit siten että paino ei nousisi yli 30kg

Sehän se aina, tai viimeistään toista nojakkia rakentaessa tulee mieleen. Tarkkaan saat suunnitella jos alle 30kg meinaat päästä. Tuossa on lightfoot delta trike, painoksia ilmoitetaan 56lbs, eli 25kg:
http://www.lightfootcycles.com/grmodel.htm
Ja lightfoot nelipyörä, n.42kg:
http://www.lightfootcycles.com/duo.htm
Tokihan tuossa on kaksi penkkiä ja ohjaus laitteet, mutta toisaalta taas puuttuu raskas akselistorakenne, kun on käytetty normi pp:n osia.
Harvoin painavat ainakaan vähempi kuin ilmoitettu paino :D

Jukka

jep, onhan noi jenkit rakentanu ton täysjousitetun mountain quadin jonka painoksi ilmottavat 26kg.

mutta työn ja osien määrästä kertoo yli 8000 dollarin hinta ja se että valmistusta ei siitä syystä kai koskaan jatkettu kovin pitkään...

mutta se on totta että tuo 30kg on aika kova tavoite, ja ensimmäisessä runko versiossa en siihen pääse mutta kunhan se on tehty niin vaihdamma materiaalin kevyempään kunhan todetaan ensin toimivaksi...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Mustasudenkorento kirjoitti:

...vaihdamma materiaalin kevyempään kunhan todetaan ensin toimivaksi.

Tuo on juuri oikea lähestymistapa, kun konstruktio on vielä aivan auki.

Jori

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jassoo..

nyt on päästy taas vähän eteenpäin kun pääsi käpistelemään nuita polkupyörän osia....

sen verta tuossa on tullut tulkintaa tuosta rungosta että raapustan sen tuohon niin saatta kommentoida...

Eli 28 tai 26 rattaat ja leveys 100cm pituus noin 150-170cm..

tai jos halutaan kapeampi niin

leveys 60cm pituus noin 200 -210cm..

eli pitkä ja kapea tai lyhyt ja leveä...

äkkiseltään itsellä tulisi tuo lyhyt valittua koska sitä sitte tuskin ihan heti saa nurin...

nyt pitäs paikalliselta pyöräliikkeeltä kyseleen millaisia vanteita /keskiötä on saatavilla, sen jälkeen pitää alkaa takaakseli materiaali selvittämään kun tietää se suurimman sallitun halkaisijan..

ja sitten selvittää ykssuunta laakereiden koot...

sitten mietitään laitetaanko vaihdepakka akselille vai erilliselle apu akselille...

tarkotus olisi saada takarengas kiinni akseliin ilman laakerointia..
tai jos on laakerit niin jotenkin jumitettua ne...

ja täten vois ostaa normi rattaat taakse ja eteen ehkä yksi joka olisi dynamolla...

tai sitten tyytyä patteri showhun kun tulee pimeä...

rungoksi ilmeisesti kylellään oleva H rakenne...

hitaasti mutta varmasti eteenpäin..

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mustasudenkorento kirjoitti:

sitten mietitään laitetaanko vaihdepakka akselille vai erilliselle apu akselille...

Eikö ollut tarkoitus selvitä yhdellä kettingillä?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jviirret kirjoitti:
Mustasudenkorento kirjoitti:

sitten mietitään laitetaanko vaihdepakka akselille vai erilliselle apu akselille...

Eikö ollut tarkoitus selvitä yhdellä kettingillä?

Jukka

todellakin näin olisi parasta...

tuo aiempi mainintani johon varmaankin viittaat kun puhuin tuosta 2 kettingin käyttämisestä liittyi aiemmin piirtelemääni runkoon jossa oli molemmille takarenkaille oma kettinki.. ja 2 polkupyörän takahaarukkaa ,ja nyt kun tuota tulkitsee minun " logiikalla" niin siinä olisi ollut yhteensä 3 kettinkiä vaikka puhuin kahdesta :lol:

ja tässä perä visiossa tuo vaihdepakan pystyy laittamaan akselille, mutta runko palkki on vielä kuvassa haittona... ja siihen helpoin olisi käyttää toista ketjua...mutta se vain pitää miettiä tuo rakenne tuolle akselille jotta siitä ei tulisi tuhottoman painava, ja pärjäisi yhdellä ketjulla...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mustasudenkorento kirjoitti:

ja tässä perä visiossa tuo vaihdepakan pystyy laittamaan akselille, mutta runko palkki on vielä kuvassa haittona... ja siihen helpoin olisi käyttää toista ketjua...mutta se vain pitää miettiä tuo rakenne tuolle akselille jotta siitä ei tulisi tuhottoman painava, ja pärjäisi yhdellä ketjulla...

No parempi ohjata sitä ketjua vähän vaikka ohjainpyörillä, kuin pistää ylimääräisiä akseleita. Tässä esimerkki: http://www.atomiczombie.com/product-deltawolf.htm
Jos laitat väliakselin, niin vapaaratas kuitenkin vähintään taka-akselille, ettei se väliakseli turhaa pyöri polkematta rullatessa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jviirret kirjoitti:

No parempi ohjata sitä ketjua vähän vaikka ohjainpyörillä, kuin pistää ylimääräisiä akseleita. Tässä esimerkki: http://www.atomiczombie.com/product-deltawolf.htm
Jos laitat väliakselin, niin vapaaratas kuitenkin vähintään taka-akselille, ettei se väliakseli turhaa pyöri polkematta rullatessa.

Jukka

juuh, tuossa väliakseli ajatuksessa olikin takavaihteiden sijoitus sille mutta katsotaan..

nyt miettinyt jos tuon kettingin vetäisi toiselta laidalta jolloin istuimen saisi alemmas...

tällöin toisen takaakselin mitta liki kaksinkertaistuisi mutta liekkö tuolla suurta merkitystä kun materiaali ei akselistolla vähenisi kuitenkaan.
mutta säästetäisiin tuon apuakselin laittamiselta, mutta etupään rakenne menisi uusiksi...

mutta paperi ja tietokoneella piirtäminen on säästänyt monelta turhalta hitsaus saumalta...

olisiko jollakin heittää linkkiä kääntösäteen laskemiseksi kun googlella ja muilla menee suksihommiksi....

ja mitä vaikkaatte kestäisikö tuollainen vesijohtoputki takaakseleina?
halkaisija noin 20mm ja 2mm seinämällä...

akselin mitaksi tulisi 50cm per puoli tai 80cm ja 20cm jos ketju sivusta...

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Sen kääntösäteen saa riittävän tarkkaan:

-pirtää taka-akselin suuntaisen viivan (riittävän pitkä =)

-"kääntää" eturengasta halutun verran

-pirtää etuakselin jatkeen kohti taka-akselia

-kohta missä etu- ja taka-akselien viivat risteävät, on piste minkä ympäri härpätin kääntyy.

Ackermanin kompensoinneilla sitten hoidetaan se, että molempien eturenkaiden akselien jatkeet risteävät samassa pisteessä tuolla taka-akselin jatkeella..

Ei ole kuvaa tähän hätään :?

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

visiopetteri kirjoitti:

Sen kääntösäteen saa riittävän tarkkaan:

-pirtää taka-akselin suuntaisen viivan (riittävän pitkä =)

-"kääntää" eturengasta halutun verran

-pirtää etuakselin jatkeen kohti taka-akselia

-kohta missä etu- ja taka-akselien viivat risteävät, on piste minkä ympäri härpätin kääntyy.

Ackermanin kompensoinneilla sitten hoidetaan se, että molempien eturenkaiden akselien jatkeet risteävät samassa pisteessä tuolla taka-akselin jatkeella..

Ei ole kuvaa tähän hätään :?

kiitos, tuo selvitti kai .. :lol:

äkkiseltään tuolla 80cm akselivälillä kääntösäde jäisi alle 3,5m vaikka rattaat ei kääntyisi edes 45 astetta....

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Aika lyhyt akseliväli tuo 80 cm. Kyytiin kai sitten laskeudutaan edestä? Ajo-ominaisuudet varmaan olisivat paremmat pidemmällä akselivälillä.
Ohjausvivuston kehittelyyn löytyy apuja tuolta:
http://www.eland.org.uk/steer_intro.html
Ihan viime aikoina on yleistynyt negatiivinen olkapoikkeama ts. olkatappilinja edestä katsottuna kohtaa maan kamaran renkaan keskilinjan ulkopuolella, ei siis keskellä. Tällä kompensoidaan toispuoleisen jarrutuksen aiheuttamaa kääntävää momenttia.
Taka-akselista, Koko 20x2 siis on kestänyt minulla väliakselissa, mutta sinulla tilanne on sikäli erilainen että akselin pitäisi kestää koko laitteen paino, kuten taisin aiemmin mainita. Siis paksumpi seinämä tai/sekä lisää halkaisijaa akseliin, siitäkin syystä että jää enemmän koneistusvaraa.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Jarcco kirjoitti:

Aika lyhyt akseliväli tuo 80 cm. Kyytiin kai sitten laskeudutaan edestä? Ajo-ominaisuudet varmaan olisivat paremmat pidemmällä akselivälillä.
Ohjausvivuston kehittelyyn löytyy apuja tuolta:
http://www.eland.org.uk/steer_intro.html

Taka-akselista, Koko 20x2 siis on kestänyt minulla väliakselissa, mutta sinulla tilanne on sikäli erilainen että akselin pitäisi kestää koko laitteen paino, kuten taisin aiemmin mainita. Siis paksumpi seinämä tai/sekä lisää halkaisijaa akseliin, siitäkin syystä että jää enemmän koneistusvaraa.

jaa a, kyytiin pääsee kyllä sivustakin rengas kännettynä kohtuudella..
hyvä linkki tuosta ohjauksesta kiitos...

tuota takaakselia täytyy vielä miettiä, firman metallimiestä kävin jututtamassa ja oli vähän sitä mieltä että tuon vesijohtoputken pitäisi kestää jos uloin laakeri tulisi heti renkaan viereen...

mutta tuon takaakselin suhde tuohon vaihdepakkaan on huono, kävin paikallisessa polkupyöräliikkeessä vakoilemassa pakkoja ja pakan sisä halkaisija on ilmeisesti tuuma. ja tuon akselin ja pakan väliin jäisi ainoastaa 5mm ja siihen ei laakeri mahdu...

tuonkin ongelman jo ratkaisin mutta tulee vain lisää kompomnentteja voiman siirtoon .. lol

nyt olen tuon piirtänyt siten että vaihdepakan sisällä on akseli jonkapäissä on kupit yksisuuntalaakereille, joiden sisään tulisi sitten nuo vetoakselit...
molemmille puolille omansa...

mutta pitää vain nyt etsiä toinen polkupyörä liike kun tuolta ei löytynyt nuita vanteita joissa olisi tuo 20mm akselin reikä...

pikkuhiljaa...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Mustasudenkorento kirjoitti:

jaa a, kyytiin pääsee kyllä sivustakin rengas kännettynä kohtuudella..
hyvä linkki tuosta ohjauksesta kiitos...

tuota takaakselia täytyy vielä miettiä, firman metallimiestä kävin jututtamassa ja oli vähän sitä mieltä että tuon vesijohtoputken pitäisi kestää jos uloin laakeri tulisi heti renkaan viereen...

mutta tuon takaakselin suhde tuohon vaihdepakkaan on huono, kävin paikallisessa polkupyöräliikkeessä vakoilemassa pakkoja ja pakan sisä halkaisija on ilmeisesti tuuma. ja tuon akselin ja pakan väliin jäisi ainoastaa 5mm ja siihen ei laakeri mahdu...

tuonkin ongelman jo ratkaisin mutta tulee vain lisää kompomnentteja voiman siirtoon .. lol

nyt olen tuon piirtänyt siten että vaihdepakan sisällä on akseli jonkapäissä on kupit yksisuuntalaakereille, joiden sisään tulisi sitten nuo vetoakselit...
molemmille puolille omansa...

mutta pitää vain nyt etsiä toinen polkupyörä liike kun tuolta ei löytynyt nuita vanteita joissa olisi tuo 20mm akselin reikä...

pikkuhiljaa...

Vanhanmallinen kierrekiinnitteinen rataspakka toimisi hyvin yhteen taka-akselin kanssa. http://sheldonbrown.com/freewheels.html
Kierre on muuten sama kuin keskiömuhvissa.
Laakeripesässä olisi paikat yksisuuntalaakereille ja niiden välissä holkki jotta akselipäiden väliin jää välys. Pesän oikealla puolella on kierre rataspakalle. Tällöin oikean puolen akseli menee rattaan läpi pesään. Tämähän toimii ainakin 20 mm akselilla. Tälläisen pesän pystyy tekemään myös kahdesta osasta, jolloin kierreosa kiinnittyy laakeriosaan laippaliitoksella.

Vastaa Viestiin