Sähköavusteinen

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
pketola
Viestit: 111
Liittynyt: 11 Elo 2009, 10:54
Paikkakunta: Hervanta, Tampere
Viesti:

Re: Sähköavusteinen

Viesti Kirjoittaja pketola »

Näyttää nuo sähköavusteiset "conversion kitit" yleistyvän nopsaan nettikaupoissa. Halvin näkemäni paketti on tänään 120 USD, ja minimitilaus on 1 kpl.
http://goldenisland88.en.made-in-china. ... n-Kit.html.

================
Ajatar 1&2 - Nuoli - KMX - Catrike700

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4810
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sähköavusteinen

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

http://goldenisland88.en.made-in-china. ... -001-.html Pelkä moottori 65$ on jo pilkahinta . :lol:

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Sähköavusteinen

Viesti Kirjoittaja irakas »

Nojanalle kirjoitti:

http://goldenisland88.en.made-in-china. ... -001-.html Pelkä moottori 65$ on jo pilkahinta . :lol:

Mitäs tämä tarkoittaa: Power: 801-1500W ?

Voisiko teho olla 1500 W? :shock:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17784
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Sähköavusteinen

Viesti Kirjoittaja PW »

irakas kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

http://goldenisland88.en.made-in-china. ... -001-.html Pelkä moottori 65$ on jo pilkahinta . :lol:

Mitäs tämä tarkoittaa: Power: 801-1500W ?

Voisiko teho olla 1500 W? :shock:

Sakari

Älä ruppe Sakari hurjastelemmaa :D :wink:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2037
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Sähköavusteinen

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Mulla innostus sähköapuun on aina hyytynyt kun on katsellut akkujen hintoja. Harmi ettei niihin ole keksitty mitään vuokraus systeemiä kuten kaasupulloissa. Se vaatisi että olisi standartoitu akkutyyppi, mikä lienee mahdoton ajatus pyöränvalmistajille...
Alkuperäinen kysymys oli että saako napamoottoreihin 9-lehtistä pakkaa. Bionx:lla on sellainen:
http://bionx.fi/Varaosat/varaosat.html
Kuva

psa
Viestit: 110
Liittynyt: 27 Joulu 2009, 16:42
Paikkakunta: Loimaa

Re: Sähköavusteinen

Viesti Kirjoittaja psa »

Jarcco kirjoitti:

Harmi ettei niihin ole keksitty mitään vuokraus systeemiä kuten kaasupulloissa. Se vaatisi että olisi standartoitu akkutyyppi, mikä lienee mahdoton ajatus pyöränvalmistajille...

Mikähän tässä oli idea? 10€/paristonvaihto, sehän se vasta kallista olisikin? Akussa ei siis olisi latausmahdollisuustta eli toimisi kuten paristo?

Jos nykyisin luvataan akuille 1500 latausta ja akku maksaa 350€ (24V/10Ah) niin kustannus on 0,23€/latauskerta ja sähkönhinta on vamaan keskimäärin 0,15 - 0,20€/latauskerta. eli noin 0,40-0,50€/lataus.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13851
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sähköavusteinen

Viesti Kirjoittaja jori »

Jarcco varmaan tarkoitti, ettei välttämättä tarvitsisi itse kaikkia noita 1500 latauskertaa. Se on nimittäin aika paljon ajelua, jos ei joka päivä tarvitse sähköavustusta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2037
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Sähköavusteinen

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

psa kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Harmi ettei niihin ole keksitty mitään vuokraus systeemiä kuten kaasupulloissa. Se vaatisi että olisi standartoitu akkutyyppi, mikä lienee mahdoton ajatus pyöränvalmistajille...

Mikähän tässä oli idea? 10€/paristonvaihto, sehän se vasta kallista olisikin? Akussa ei siis olisi latausmahdollisuustta eli toimisi kuten paristo?

Jos nykyisin luvataan akuille 1500 latausta ja akku maksaa 350€ (24V/10Ah) niin kustannus on 0,23€/latauskerta ja sähkönhinta on vamaan keskimäärin 0,15 - 0,20€/latauskerta. eli noin 0,40-0,50€/lataus.

Ei pattereissa olekaan järkeä, ladattavaa vaihtoakkua ajattelin: Tosin ajatus on raakileasteella, mutta mitä jos olisi järjestelmä jossa akun voisi vuokrata/vaihtaa huoltoasemalla (tai jossain muussa akunvaihtopisteessä) uuteen/ladattuun? Oma tyhjä akku annettaisiin vaihdossa. Vaihtopisteessä se ladattaisiin tai poistettaisiin kierrosta jos kunto on huono.
Etuja olisi ainakin, että akun voi viedä pois kun ei ole käyttöä jolloin ei mene pilalle seisonnan aikana. Retkeilyä harrastava voi akun hiipuessa hakea huoltsikalta uuden eli ei ole riippuvainen latausmahdollisuudesta. Vuokra pitäisi tietysti olla hinnoiteltu ainakin vähän ajavalle kannattavaksi.

A6
Viestit: 9
Liittynyt: 25 Touko 2012, 21:30

Re: Sähköavusteinen

Viesti Kirjoittaja A6 »

Olis tuossa 220W sähkömoottori alennusvaihteella jonka vois laittaa pyörään ketjua kiskomaan. Mietin vaan että mitäs nuo kaikki kontrollerihärpäkkeet noissa kaupan moottoreissa tekee? Eikö tuota moottoria voisi vain kytkeä akkuihin, väliin kytkin tai ehkä jokin potikka säätämään sähkön määrää jos ei halua pelkkää päällä/pois -nappia?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13851
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sähköavusteinen

Viesti Kirjoittaja jori »

A6 kirjoitti:

Olis tuossa 220W sähkömoottori alennusvaihteella jonka vois laittaa pyörään ketjua kiskomaan. Mietin vaan että mitäs nuo kaikki kontrollerihärpäkkeet noissa kaupan moottoreissa tekee? Eikö tuota moottoria voisi vain kytkeä akkuihin, väliin kytkin tai ehkä jokin potikka säätämään sähkön määrää jos ei halua pelkkää päällä/pois -nappia?

Näin voi mainiosti tehdä. Moottorinohjaimet ovat harjattoman moottorin takia ja pedelec anturi, jotta et ajaisi pelkällä moottorilla. Jos laitat ketjuun kiinni, pyörii polkimet aina, kun moottori käy, joten pedeleciä et tarvitse, kunhan pidät jalat polkimilla. :)

Jos moottorisi toimii pelkällä kytkimellä, niin siitä vaan. Minullakin on hiiliharjalllinen moottori ja pelkkä kytkin. Vapaaratas moottorin akselille tai muu systeemi, jolla saat moottorin pois ketjulta olisi kuitenkin hyväksi, jotta voi ajaa myös ilman moottoria, jos vaikka akku loppuu kesken tai tulee muu sähkömoottorihäiriö.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Sähköavusteinen

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:
A6 kirjoitti:

Olis tuossa 220W sähkömoottori alennusvaihteella jonka vois laittaa pyörään ketjua kiskomaan. Mietin vaan että mitäs nuo kaikki kontrollerihärpäkkeet noissa kaupan moottoreissa tekee? Eikö tuota moottoria voisi vain kytkeä akkuihin, väliin kytkin tai ehkä jokin potikka säätämään sähkön määrää jos ei halua pelkkää päällä/pois -nappia?

Näin voi mainiosti tehdä. Moottorinohjaimet ovat harjattoman moottorin takia ja pedelec anturi, jotta et ajaisi pelkällä moottorilla. Jos laitat ketjuun kiinni, pyörii polkimet aina, kun moottori käy, joten pedeleciä et tarvitse, kunhan pidät jalat polkimilla. :)

Jos moottorisi toimii pelkällä kytkimellä, niin siitä vaan. Minullakin on hiiliharjalllinen moottori ja pelkkä kytkin. Vapaaratas moottorin akselille tai muu systeemi, jolla saat moottorin pois ketjulta olisi kuitenkin hyväksi, jotta voi ajaa myös ilman moottoria, jos vaikka akku loppuu kesken tai tulee muu sähkömoottorihäiriö.

Minähän olen temppuillut suorilla kytkimillä ilman kontrollibokseja ja poljintunnistimia eri nojakeissa. Ongelmina on ollut löytää riittävän kestävä katkaisin ja akun kestävyys. Ilman kontrolliboksia ja tunnistinta on akussa riittänyt virtaa vain n. 20 km:n matkaan. Nyt, kun minulla on E-Spin2 systeemi bokseineen ja tunnistimineen käytössä, riittää virtaa kevyesti ainakin n. 60 km:in matkoihin, ja tietenkin pitemmällekin, jos ajelee akkua säästellen.

Poljintunnistin minulla ei ole vääntiössä (keskiössä) vaan samassa kiekossa kuin napamoottori. Moottori käynnistyy cruise-vivun ollessa päällä vasta muutaman metrin ajon jälkeen, mikä säästää akkua ratkaisevasti.

Joskus karkaa mopo sananmukaisesti käsistä, kun rupeaa taluttamaan nojakkia ja on unohtanut cruise-vivun päälle. :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Sähköavusteinen

Viesti Kirjoittaja MM »

Kieltäisiköhän laki ja sen 250 Watin sääntö pienen polttomoottorilaturin käytön, jos ajomoottori olisi laillisen kokoinen. Vehje olisi siis hybridi. Joku ruohotrimmerin moottori tai vastaava lataisi akkuja.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4810
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sähköavusteinen

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

En usko ,ei siellä minusta puhuta mitään mistä se hähkö kehitetään. On näköjään jollakin muulla yhtä erikoisia ideoita. Itse olen kehitellyt ideaa että tekisin agrekaatin 24V ja lataisin sillä akkuja ja sähkö apu olisi peräkärryssä . :lol:

Poris
Viestit: 109
Liittynyt: 03 Maalis 2013, 22:57
Paikkakunta: Loppi

Re: Sähköavusteinen

Viesti Kirjoittaja Poris »

No nyt kyllä oikeastaan kiinnostaa semmonen juttu, että kuinka paljon tuolla 250 watilla saadaan lisävauhtia, jos rajoittimet jätetään pois. Kun pystärilläkin matkanopeus on vähintään 25-30 km/h, niin sähkötekniikka olis mukana keskimäärin kuolleena painona.
Elikkä jos nyt ajatellaan puhtaalta pöydältä nykytekniikan mahdollistamaa liikkumisvälinettä siten, että sallitaan polkupyörään luokassa A nykyinen sähkötekniikka ja luokassa A+ sama ilman nopeuden rajoittamista vaikka sitten jonkinlaisella säporekisteröinnillä, niin mikäpä on sen antama lisäarvo nopeuden lisääntymisenä ja sitä kautta saatavana käytön monipuolistumisena ja terveydenhuoltokulujen kasvuna/vähentymisenä? (integraalikypärän käyttöpakko vesittäis varmaan jo koko homman).

Suuremman kuin 250 watin tehon käyttö normliikenteessä jättää kuskin oman tehon niin olemattomaan osaan, että jätettäköön ne jutut suosiolla moottoripyöräpuolelle, joskaan ei sielläkään varmaan olis haittaa, jos vehkeen voisi työntämisen sijaan polkea latauspaikalle. :mrgreen:

Omalla vähäisellä kokemuksellani pidän keskiö- tai ketjuvetoa ehdottomasti parhaana, koskapa siinä vääntömomentti ylämäkeen kasvaa pykälää pienentämällä toisin kuin napavedossa, joka on tietysti taas paljon helpompi asentaa. Peräkärryn vedossa voimaa tarvii ylämäkeen yllättävän paljon (paitti jos kärry on tyhjä). Pohjalaisille tällä ei liene merkitystä muuten kuin kiihdytyskisoissa? :wink:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköavusteinen

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Poris kirjoitti:

No nyt kyllä oikeastaan kiinnostaa semmonen juttu, että kuinka paljon tuolla 250 watilla saadaan lisävauhtia, jos rajoittimet jätetään pois. Kun pystärilläkin matkanopeus on vähintään 25-30 km/h, niin sähkötekniikka olis mukana keskimäärin kuolleena painona.

Tätähän mä olen tässä koko ajan pohtinut... kun ajelen nojakilla pitkiäkin lenkkejä niin monesti ei vauhti laske edes tuohon 25 km/h tuntumaan saati sitten alle.

Kisanojakilla on sen verran pienet vastukset, etenkin aerodynamiikan takia. Tuolla 250 W:n teholla Kreuzotter:n laskimella lowracerilla pääsee hätnäppää 45 km/h tasasella tuulettomassa kesäkelillä minä kuskina.

Ja tuo pitänee paikkansa, ajoin 55 km:n kisassa oin 39 km/h keskarilla ja oli tuultakin vähän.

Edellyttäen että moottorin antoteho ketjuun on tuon 250 W. Käytännössä näin ei varmaan ole mutta jos moottori vetää ketjun paluupuolelta ja vaihteistoa käytetään pitämään kierrosluku optimaalisimmalla alueella (kuten itsekin polkiessa) niin ihan hyvää vauhtia pitäisi saada pidettyä.

Munkin mielestä tuollainen sähköapu, jopa pienempitehoisena, olisi kätevä kun on enemmän kamaa matkassa tai peräkärryssä. Tasaisilla menee ihan polkemallakin 35+ km/h nopeuksia mutta vähänkään kovemmissa ylämäissä vauhti tippuu tuon 25 km/h alle niin sähköavusta on huomattavaa hyötyä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin