Joo, tuota on tullut hetki jos toinen itsekin katseltua ja manailtua
Voisihan sen vieläkin lyhentää, mutta pitäis viedä pyöräliikkeeseen tasoiteltavaksi kun menisi käsipeliksi se katkaisu.
Joo, tuota on tullut hetki jos toinen itsekin katseltua ja manailtua
Voisihan sen vieläkin lyhentää, mutta pitäis viedä pyöräliikkeeseen tasoiteltavaksi kun menisi käsipeliksi se katkaisu.
Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo
Eikös tuo emäputki oo helppo lyhentää, laakeripesä kait on irtonainen ? Mie poikkasin rälläkällä, räyskät pois ja naputtelin laakeripesän takasin.
Haarukassa on kyllä runsaasti ylimäärästä, mie oon lyhennelly noita haarukoita mutt oon käyttänykin romukasoista löydettyjä, joten "kynnys" ei oo ollu korkee Uuven haarukan pilkkominen tietysti arveluttaa mutt jos sillä pääsee haluaamaansa lopputulokseen
ni kai se kannattaa tehdä.
On tietysti eroa "laadussa" ja LAADUSSA miun sätökset on toistaseks lainausmerkeiss mutt on kuiteskin kestäneet (koputtaa puuta) ja mikä on hajont oon korjannu
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Emäputkesta kannattaa ennen lyhentämistä varmistaa pitääkö sitä sorvata/ hioa jotta laakerikupin saa takaisin, ja tarkistaa että löytyy työkalut moiseen.
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
PW kirjoitti:Eikös tuo emäputki oo helppo lyhentää, laakeripesä kait on irtonainen ? Mie poikkasin rälläkällä, räyskät pois ja naputtelin laakeripesän takasin.
Noinhan se teoriassa menee. Pitää vain saada just suora katkaisu. Jos jollakin romulla kokeilet katkaista emäputken vähän vinoksi ja sitten naputtelet laakerikupin paikoilleen niin se kyllä uppoaa myös sen vinon pään mukaiseksi. Sittenmpä ei ole ajaessa keulan kuorma kuin muutaman laakerikuulan varassa ja laakerikupit kuluu äkkiä pykälälle.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Mahe kirjoitti:Runko on nyt varsin hyvä, jalat yltää kunnolla maahan penkillä röhnöttäessä. Ketjulinja ei valitettavasti kulje suoraan tälä taivutetullakaan haarukalla vaan rissa on laitettava. Jos jollain on joutilaana vetopuolelle sopiva (hampaallinen, miel. kaksi laakeria?) rissa niin voisin huolia
Eipä noita takajousitettuja suoralla ketjulinjalla taida kunnollisia olla. Vähän paha saada ketjulinja niin lähelle takakeinun niveltä, ettei pompottaisi. Nyt kun laitat rissan, katso, että ketjulinja menee mahdollisimman läheltä takahaarukan keinuakselia.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tästä olen erimieltä. Minulla ainakin Nazcan Pioneerissa menee suorassa linjassa ja mitään ongelmia ei ilmene. Takahaarukka täytyy vain muotoilla ja ripustus laittaa oikeaan kohtaan.
Pastori kirjoitti:Jos emäputken alapää ei tulisi niin alas - niin silloin olis muutama sentti matalampi toi etuhaarukan kohta. Nythän tämä on vähän myöhäinen ehdotus toki.
Ja eikös etuhaarukka ole terästä ? Siitähän ottaa dropouttien yläpuolelta kohtuu helposti pois saman suuruiset pätkät ja hitsaa dropoutit takasin -> lähtee 5cm helposti veks.
Kunhan sitten hitsatessa pistää rattaan paikalleen ja suoraan ettei vinksahda...
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
mhelander kirjoitti:Pastori kirjoitti:Jos emäputken alapää ei tulisi niin alas - niin silloin olis muutama sentti matalampi toi etuhaarukan kohta. Nythän tämä on vähän myöhäinen ehdotus toki.
Ja eikös etuhaarukka ole terästä ? Siitähän ottaa dropouttien yläpuolelta kohtuu helposti pois saman suuruiset pätkät ja hitsaa dropoutit takasin -> lähtee 5cm helposti veks.
Kunhan sitten hitsatessa pistää rattaan paikalleen ja suoraan ettei vinksahda...
Muuten hyvä mutta se on alumiinia
Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo
Mahe kirjoitti:Muuten hyvä mutta se on alumiinia
No TIG:llä sitten. Tuon mahtuis pienemmässä uunissa lämpöpäästämään hitsauksen jälkeen.
Mutta on se suurempi riski modata alumiinista kuin teräksistä haarukkaa.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Pyörä on nyt pohjamaalattu ja kasailin sitä eilen koeajoa varten. Punnitsin pyörän, ja se painaa 21,4 kg ilman polkimia ja paria vaijeria.
Aikalailla samoihin painoihin mennään LWB:n (22,5 kg ajokunnossa) kanssa siis, siltä osin projektin tavoitteet eivät täyttyneet. Jos haluaa saman varustetason kuin LWB:ssä eli tarakan, lokarit ja pari pullotelinettä, mennään luutlavasti jo vähän yli.
Toki rungossa on ylimääräistä massaa turhan paksuissa saumoissa ja pulteissa & muttereissa (käytin 8mm:n pultteja kautta linjan), mutta eniten painoa tulee kuitenkin sieltä mistä sen pudottaminen maksaa eniten: osista.
Jos haluaisi pistää rahaa palamaan niin ainakin seuraavista paikoista saisi kilotolkulla karsittua:
Eipä tämä yllätyksenä kokonaan tullut, mutta itse olisin arvannut että jonnekin 20 kilon tuntumaan, sen alapuolelle olisi jääty.
Osoittaa ainakin, että Jarcco on aika hyvin optimoinut LWB:n painon materiaalin ehdoilla sitä aikanaan rakennellessaan.
Koitan napsia kuvia tänään jos kerkiän käydä ostamassa loput vaijerit ja laittaa polkimetkin paikalleen.
Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo
Valmista tuli, ja ekat koeajot takana. Puomia ja ohjaustankoa joutui säätämään, mutta nyt nekin on kohdallaan eikä jarrukahvat ota enää polviin. Säätövaraa tekeleessä on kivasti, jousitus on nyt 2. ylimmässä asennossa ja penkki kesivaiheilla säätöaluetta, joten halutessaan tuohon saa hyvinkin pystyn tai urheilullisen asennon. ASennon säätöä tulee ihan varmasti kunhan kokemusta karttuu että mikä tuntuu hyvältä.
Ekat liikkeellelähdöt oli melkoista haparointia tuollaiseen ajoasentoon tottumattomalle, mutta ylättävän nopeasti sain juonesta kiinni.
Tasapainoilu tuntuu oudolta, ja vähän jänittää että mitä käy esim. äkkinäisessä väistötilanteessa, mutta eiköhän tuokin ole tottumiskysymys.
Takajousitus toimii hyvin, lyhyellä koeajolla en huomannut pompotusta ja meno oli pehmeää. Tuo on jokatapauksessa säädettävissä oleva asia, joten en ole huolissani siitä.
Väri on pohjamaalin harmaa kunnes keksin minkä väriseksi haluan pyörän maalata (lähinnä ajatus oli hoitaa koeajot ennen lopullista maalia, jos vailla joutuisi vielä jotain paikkaa muokkaamaan).
Nyt vaan kovaa ajoa.
Kuvia:
Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo
Hieno, sanoo Petri !
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Kateeksi käy kun omaa ei saa ihan kevään kelille. Valmistuminen jää ensi syksylle. Tuo vaalea sävy olis ihan kiva, vaikka pohja onkin.
Itseni tuntien veikkaan että se jää tuollaiseksi
Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo
Palonko on akseli väli ? Muut strategiset mitat ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.