Mahen Midracertourermikälie

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Mahen Midracertourermikälie

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Akseliväli riippuu jousituksen asenosta, samoin penkin korkeus.

Akseliväli 105cm tienoilla, penkin korkeus jotian 65cm molemmin puolin ja polkimet 10-15cm penkkiä ylempänä.

En punninnut lopullisessa kunnossa vielä, mutta veikkaan että jossian vähän päälle 22 kilossa mennään.

Kammet 152mm, 24 vaihdetta.

Mitäs vielä?:)

Markus Heikkilä

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Mahen Midracertourermikälie

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Mitä tekisin toisin:

  • Takajousituksessa iskari lienee maantielle tarkoitetussa pyörässä turhaa hifistelyä. Elastomeerijousitus ICE:n ja Nojanallen tyyliin riiittäisi varmasti, säästäisi luultavasti painoa ja yksinkertaistaisi rakennetta ja olisi helpompi mahduttaa runkoon,

  • Opettelisin jonkun mallinnusohjelman ja mallintaisin pyörän kunnolla ennen rakentamista. Vähentäisi arpomista rakenusvaiheessa ja voisi vaikka saada aikaan sen suoran ketjulinjan mitä hain mutten saavuttanut. Ei se kauas jäänyt, mutta jäi kuitenkin. Vaihtoehtoisesti opettelisin piirtämään :)

  • Jigi. Oli mulla nytkin kakkosnelonen jossa oli 10mm kierretangot akseleina. Ilman sitä en haluaisi kuviella lopputulosta.

  • Muistaisin aina varmistaa että pylväsporan työtason kaikki säädöt on kiristetty ennen poraamisen aloittamista :) Rikoin yhden reikäsahan (onneksi oman) kun poran työtaso pääsi liikkumaan kesken porauksen. Onneksi porakoneelle ei käynyt mitään.

  • Opettelisin hitsaamaan paremmin, ja ehkä TIGillä. Pahimpien saumojen hiomisessa oli v***nmoinen homma kunnes kylästyin ja päätin antaa olla :)

Tosin luulen että tää jää viimeiseksi omavalmisteeksi, seuraava on sitten tehdaspyörä (koputan puuta, vannomatta paras). Lähinnä sen takia että nyt kun tällä aikansa ajelee niin kokemusta nojakeista on luultavasti sen verran että sen kalliin tehdaspyörän osaa valita oikein, enkä kuitenkaan saa mitään niin hienoa tehtyä kuin ammattimies alumiinista.

Sinänsä vapaa-ajantappoprojektiksi nojakki alusta loppuun on ihan passeli yhden talven ponnistus, mutta jatkossa voisin senkin ajan jakaa useammalle pienelle projektille.

Markus Heikkilä

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Mahen Midracertourermikälie

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mahe kirjoitti:
  • Opettelisin hitsaamaan paremmin, ja ehkä TIGillä. Pahimpien saumojen hiomisessa oli v***nmoinen homma kunnes kylästyin ja päätin antaa olla :)
    .

Hitsiope oli sitämieltä ettei niitä hitsauksia pidä mennä hiomaan olleskaan - mikäli haluaa että se kestää. Kosmeettiset kikkareet on sitten eri juttu.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Mahen Midracertourermikälie

Viesti Kirjoittaja irakas »

Mahe kirjoitti:

Pyörä on nyt pohjamaalattu ja kasailin sitä eilen koeajoa varten. Punnitsin pyörän, ja se painaa 21,4 kg ilman polkimia ja paria vaijeria.

Aikalailla samoihin painoihin mennään LWB:n (22,5 kg ajokunnossa) kanssa siis, siltä osin projektin tavoitteet eivät täyttyneet. Jos haluaa saman varustetason kuin LWB:ssä eli tarakan, lokarit ja pari pullotelinettä, mennään luutlavasti jo vähän yli.

Toki rungossa on ylimääräistä massaa turhan paksuissa saumoissa ja pulteissa & muttereissa (käytin 8mm:n pultteja kautta linjan), mutta eniten painoa tulee kuitenkin sieltä mistä sen pudottaminen maksaa eniten: osista.

Jos haluaisi pistää rahaa palamaan niin ainakin seuraavista paikoista saisi kilotolkulla karsittua:

  • Hiilikuituinen ohjaustanko, huonekaluteräksinen painaa aika paljon
  • Hiilikuitupenkki lasikuituisen sijaan
  • Ilmajousi teräsjousen tilalle
  • Kiekot. Navat on Shimanon Deoret, kevyempiä löytyy takuulla
  • Kumit. Nyt Schwalbe marathon, jotkut kisasliksit painanee puolet noista vaikkei marathonitkaan mitään rekanrenkaita ole

Eipä tämä yllätyksenä kokonaan tullut, mutta itse olisin arvannut että jonnekin 20 kilon tuntumaan, sen alapuolelle olisi jääty.

Osoittaa ainakin, että Jarcco on aika hyvin optimoinut LWB:n painon materiaalin ehdoilla sitä aikanaan rakennellessaan.

Koitan napsia kuvia tänään jos kerkiän käydä ostamassa loput vaijerit ja laittaa polkimetkin paikalleen.

Jollain tavalla erittäin tyylikäs lopputulos, varsinkin sivuprofiili, vaikka onkin neliöputkirunko!

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin