Etuvetoa pykäämään

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Etuvetoa pykäämään

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

On vastaavanlainen ohjaukseen vaikuttava poljenta, eikä ajaminen ole pitemmällä matkalla ollenkaan mukavaa.

Minulla taas python kokeilujen perusteella ihan päinvastainen kokemus. Oikeinkin mukavia kun pää ja kädet vapautuu kokonaan ajotapahtumasta ohjauksen ja polkemisen tapahtuessa jaloilla selkärangan ohjaamana. Tämän fiiliksen löytyminen pythoneilla kyllä vaatii ennemmin 1000km kuin 100km ajo-opettelun.
Kyllä minä tällaisella mbb pyörälläkin opettelisin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa jaloilla ohjaamisen, on se vaan niin vapauttava fiilis...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Etuvetoa pykäämään

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Kädet ovat suoraan eteenpäin, vähän kuin superman-tangolla ajaessa. Ja kourat kuten maantiekilpurin jarrukahvoissa. Eli kämmen/peukalo jarrukahvan päällä ja sormet ulkosivulla.

Tähän tapaan:

Kuva

Käyttävät näissä järkiään joko "bull horn" tyyppistä aika-ajo tankoa tai leveitä kilpapyörän pässinsarvia...

CruzBike Vendetta:

Kuva

Tässä tangonpää vaihdevivut ja cross-country pyörän lisäjarrukahvat väärin päin.

Zockra TD700:

Kuva

Tässä on kevyet aika-ajo pyörän jarrukahvat ja alaputken vaihdevivut sitten tangon ulkosivulla. Tuntuisi ehkä parhaalta vaihtoehdolta kuin pässin sarvet ja niissä (kalliit) maantiepyörän yhdistelmä jarru/vaihdekahvat.

Maria Parkerin ennätys-Vendetta:

Kuva

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Etuvetoa pykäämään

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Mikähän tollasen CRUZBIKE:n nuo rateekiset mitat mahtaa olla ja kulmat , ylitykset ja muut. Pystyyköhän ,vai onko tehnyt tuosta kolmellapyörällä olevaa , kallistvilla takapyörillä. Vähän siihen malliin kuin Raptorissa on. :shock:
Tässä kun suunittelen sitä tulevia projekteja ja kaikki kiinostaa. Kolmepyörää siinä tulee olemaan ja kaksi takana, mieluiten kallistuva . Osia tässä kasailen pikkuhiljaa varastoon , sopiva etupää olisi varastossa vastaavaan. :lol:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Etuvetoa pykäämään

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nojanalle kirjoitti:

Mikähän tollasen CRUZBIKE:n nuo rateekiset mitat mahtaa olla ja kulmat , ylitykset ja muut. Pystyyköhän ,vai onko tehnyt tuosta kolmellapyörällä olevaa , kallistvilla takapyörillä. Vähän siihen malliin kuin Raptorissa on. :shock:
Tässä kun suunittelen sitä tulevia projekteja ja kaikki kiinostaa. Kolmepyörää siinä tulee olemaan ja kaksi takana, mieluiten kallistuva . Osia tässä kasailen pikkuhiljaa varastoon , sopiva etupää olisi varastossa vastaavaan. :lol:

BROL:ssa oli joku (Atom?) ottanu mitat Vendettasta jotka John Tolhurst taisi vahvistaa oikeiksi...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Etuvetoa pykäämään

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

http://www.bentrideronline.com/wordpres ... ndetta.jpg Tässä pyörässä mietityttää tuo pyörän haarukapään liitos tuohon napaan. Onko jollain mielipidettä siittä. :roll:
Näyttää niin heiveröiseltä , tosin tuo ylä ripustus kyllä on juhlallisen tyrnä. :P Mitenhän tuo etuhaarukan liitos on toteutettu , voi kun olis jossain eres pieni kuva siittä. :lol: :lol: :lol:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Etuvetoa pykäämään

Viesti Kirjoittaja jori »

Nojanalle kirjoitti:

http://www.bentrideronline.com/wordpres ... ndetta.jpg Tässä pyörässä mietityttää tuo pyörän haarukapään liitos tuohon napaan. Onko jollain mielipidettä siittä. :roll:
Näyttää niin heiveröiseltä , tosin tuo ylä ripustus kyllä on juhlallisen tyrnä. :P Mitenhän tuo etuhaarukan liitos on toteutettu , voi kun olis jossain eres pieni kuva siittä. :lol: :lol: :lol:

Enhän minä tiedä, mutta kuvasta päätellen siinä on tuo keltaisen haarukkaosan dropouttien tilalla pelkät reiät ja haarukka venytetty tuon harmaan haarukan päälle napa-akselin mutterien alle. Vaihteen siirtäjän korvake näyttäisi olevan siinä alemmassa harmaassa haarukassa. Minä taas en hahmota tuota yläpään liitosta. Liekö siitä kuvaa. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Etuvetoa pykäämään

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nojanalle kirjoitti:

http://www.bentrideronline.com/wordpres ... ndetta.jpg Tässä pyörässä mietityttää tuo pyörän haarukapään liitos tuohon napaan. Onko jollain mielipidettä siittä. :roll:
Näyttää niin heiveröiseltä , tosin tuo ylä ripustus kyllä on juhlallisen tyrnä. :P Mitenhän tuo etuhaarukan liitos on toteutettu , voi kun olis jossain eres pieni kuva siittä. :lol: :lol: :lol:

Mitä olen nähnyt Vendettasta niin siinä on etuhaarukka erikseen ja keskiökolmio erikseen. Dropoutit on ohuehkot molemmissa jolloin etuakseli ja pistoakseli saavat pidettyä kokonaisuuden nipussa.

Kun etukolmion pitää olla säädettävä... siksi näin, ja keskiön "haarukkapuolella" on myös puoli-kiinteä nivel.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Etuvetoa pykäämään

Viesti Kirjoittaja irakas »

Krutzbiken houkuttelevan yksinkertaisen rakenteen huumauksessa ei kannata unohtaa sitä, että siin'ä polkeminen vaikuttaa ohjaukseen ja tekee ajamisesta levottoman ja väkinäisen, mikä vasta pitkän harjoittelun jälkeen saattaa muuttua rauhallisemmaksi. Myös korkea, lyhytrunkoinen etuvetoinen on onneton sora- tai muuten liukaspintaisissa vastamäissä. :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Etuvetoa pykäämään

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Sakarin väittämään vasta väite. Kun kaikki on kohdallaan , ei se sen kummempi näytä ajettavaksi olevan. :lol: :lol:
Tai tän youtuben kaveri on muuten taitava. :? :? :? :?

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Etuvetoa pykäämään

Viesti Kirjoittaja irakas »

Nojanalle kirjoitti:

Sakarin väittämään vasta väite. Kun kaikki on kohdallaan , ei se sen kummempi näytä ajettavaksi olevan. :lol: :lol:
Tai tän youtuben kaveri on muuten taitava. :? :? :? :?

Joo, kaveri on varmaan paljon ajanut, ja vartalo on tottunut polkemisen vaikutukseen ohjaukseen. Jos tarkkaan katsoo, kyllä ohjaustanko kääntyilee aina väliin polkemisen tahtiin. Käsittäajo onnistuu ilman muuta, kun ohjaaminen ja pystyssäpysyminen voi tapahtua pelkästään vartalolla ja jaloilla.

Eri asia on miltä ensimmäiset sadat kilometrit tuntuvat! :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Etuvetoa pykäämään

Viesti Kirjoittaja PW »

Niin jos jaloilla ohjattavassa pyörässä polkeminen ei vaikuttas ohjaukseen ni oishhan se vähän erikoista ja luultavasti pyörä olis "ohjauskyvytön" :wink:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Etuvetoa pykäämään

Viesti Kirjoittaja tavasti »

irakas kirjoitti:

Eri asia on miltä ensimmäiset sadat kilometrit tuntuvat! :roll:

No mutta mitä niistä alkuvaikeuksista, jos loppu on sitäkin hienompaa!

Itselleni noiden sora-ylämäki ongelmien takia ei tule kysymykseen, mutta jos ei moisia rajoitteita ole niin ei minusta ole tarpeen arastella.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Etuvetoa pykäämään

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Eikö se ole jokaisen nojapyörätyypin kohdalla sama. Kaikkia niitä joutuu polkemaan pitenmälti , ennenkuin se on tuolla selkärangas. Ei kukaan ole mestari syntyessään. :shock:

Esko M
Viestit: 188
Liittynyt: 16 Marras 2009, 18:09
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Etuvetoa pykäämään

Viesti Kirjoittaja Esko M »

Minun Komsassa (SH 6) on vastaavanlainen ohjaukseen vaikuttava poljenta, eikä ajaminen ole pitemmällä matkalla ollenkaan mukavaa.

Sakari levittää (uudelleen) ihan väärää tietoa kolmipyörän jalkaohjauksesta! Ainakin Hipparionin ohjaus on läpeensä mukava kaiken pituisilla matkoilla. Niin pitäisi olla SH6:ssakin -- ainakin piirustusten mukaan sen geometria on sama kuin Hipsussa. Sakarin ongelma lienee notkuva puurunko tai oma fysiikka. Sakari, sinähän osaat latinalaisia tansseja (tai ainakin kreikkalaisia), silloinhan Hipsu-tyyppinen ohjaus pitäisi sujua kuin vettä vaan...

Jos Jukka pitää kaksipyöräisen Pythonin ohjausta mukavana niin vielä mukavampi on kolmipyörä-deltan itseoikaiseva (negatiivinen trail) jalkaohjaus.

Esko

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Etuvetoa pykäämään

Viesti Kirjoittaja irakas »

Esko M kirjoitti:

Minun Komsassa (SH 6) on vastaavanlainen ohjaukseen vaikuttava poljenta, eikä ajaminen ole pitemmällä matkalla ollenkaan mukavaa.

Sakari levittää (uudelleen) ihan väärää tietoa kolmipyörän jalkaohjauksesta! Ainakin Hipparionin ohjaus on läpeensä mukava kaiken pituisilla matkoilla. Niin pitäisi olla SH6:ssakin -- ainakin piirustusten mukaan sen geometria on sama kuin Hipsussa. Sakarin ongelma lienee notkuva puurunko tai oma fysiikka. Sakari, sinähän osaat latinalaisia tansseja (tai ainakin kreikkalaisia), silloinhan Hipsu-tyyppinen ohjaus pitäisi sujua kuin vettä vaan...

Jos Jukka pitää kaksipyöräisen Pythonin ohjausta mukavana niin vielä mukavampi on kolmipyörä-deltan itseoikaiseva (negatiivinen trail) jalkaohjaus.

Esko

Tässäpä taas kerran unohtuu pitkän ja sinnikkään harjoittelun merkitys. Ihminenhän oppii seisomaan päällään ja ajamaan yksipyöräisellä pyörällä, kun vain jaksaa harjoitella. Jos antaisin jollekin ensikertalaiselle SH6:n käyttöön, enkä kertoisi, että on paljon mukavampia nojakkeja olemassa, olisi hän varmaan aivan onnellinen sillä ajellessaan. (kun ei tiedä paremmasta :? ). Itse olen ajellut sillä muutamia kilometrejä, mutta, kun ajaminen oli niin vartalolle rasittavaa, en viitsinyt rääkätä itseäni enempää. Kaupunki ajossa lyhyillä matkoilla se on aivan hauska.

Olenhan kokeillut ajaa Hipsua pariinkin otteeseen ja ajaminen oli liian lyhyellä harjoittelulla aika rasittavaa. Olet Esko aivan oikeassa, että kysymys on fysiikasta. Ei siinä kreikkalaiset tanssit auta, kun on kysymys aivan uusien lihasryhmien harjoittelusta. Kun ne harjoittelutunnit tekisi, olisi asia varmasti ihan OK, mutta, kun on myös sellaisia nojakkeja, joissa tuollaisia harjoitteluja ei tarvita. :mrgreen:

Oletko Esko koeajellut muita nojakkeja, varsinkin kaksipyöräisiä?

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin