Nojakkikuume iski ja happyhill:n tarjoama Hase vaikuttaisi olevan mitä mainion lääke tautiin. Ongelmaksi on tulossa välimatka, pyörä on Vantaalla ja minä Oulussa. Matkahuolto ja normaalit rahtifirmat myyvät eioo:ta niin ajattelin kääntyä kollektiivin puoleen, täältä tuntuu löytyvän kaikkin nojapyöriin liittyviin kysymyksiin vastaukset
Eli eli, onko kellään hyvää vinkkiä, konstia elikkä keinoa saada Hase edullisesti Vantaalta Ouluun ? Itsellä on tullut mieleen seuraavat vaihtoehdot :
Peräkärry auton perään ja keula kohti etelää
Hyppään lentokoneeseen ja junailen pyörän kanssa takaisin (jos VR siihen suostuu)
Tutun tutun tuttu sattuu ajamaan tyhjän peräkärryn/pakettiauton kanssa Ouluun
Laiskana haluaisin mieluusti että pyörä matkailisi keskenään Ouluun ja itse osallistuin pyörän liikuttamiseen vasta sen jälkeen
Vinkit ja kokemukset tervetulleita,
Rauno
Nojakkikuume iski ja happyhill:n tarjoama Hase vaikuttaisi olevan mitä mainion lääke tautiin. Ongelmaksi on tulossa välimatka, pyörä on Vantaalla ja minä Oulussa. Matkahuolto ja normaalit rahtifirmat myyvät eioo:ta niin ajattelin kääntyä kollektiivin puoleen,
Viime kesänä multa lähti yks chopperi Transpointin kuljettamana, eli kyllä rahti kulkee mutta hinta on "hirmuinen". Ostaja maksoi tuon, mutta varmasti satasia eikä kymppejä.
raunohaa kirjoitti:
- Hyppään lentokoneeseen ja junailen pyörän kanssa takaisin
Hyppäät lentokoneeseen ja pyöräilet ouluun, muutama yö välillä. Näin lähti mun kinneri viime kesänä, ostaja tuli tosin junalla ja polki kotiin kahdesti välillä yöpyen.
Joltain muutto firmalta kannattaa kysellä, ne suhaa ympäri maata ja saattaa olla tilaa aina yhelle nojakille.
Tuo "poleite" vaihtoehto tuli miullekin ekana mieleen.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Pikajunassa 9€ (http://www.vr.fi/fi/index/junaliput/muk ... tus_2.html). Palkkaat jonkun helsinki-oulu väliä reissaavan opiskelijan / muun henkilön tuomaan seuraavalla reissullaan pyörän. Varmasti löytyy satasella tuojia, jostakin opiskelija-foorumilta.
HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.
Pikajunassa 9€ (http://www.vr.fi/fi/index/junaliput/muk ... tus_2.html). Palkkaat jonkun helsinki-oulu väliä reissaavan opiskelijan / muun henkilön tuomaan seuraavalla reissullaan pyörän. Varmasti löytyy satasella tuojia, jostakin opiskelija-foorumilta.
Matkahuollon hinnastossakin on polkupyörä, mutta se on ihan virkailijan päätettävissä minkä se katsoo polkupyöräksi ja minkä ei. Mun Chopperi ei hänen mielestään ollut polkupyörä Onko jollakin kokemusta triken kohtelusta junissa?
Itse tulin muutama vuosi sitten nojakki tapahtumasta matkahuollon linjurilla triken kanssa jyväskylästä ouluun...
Ei maksanut muistaakseni juuri mitään kun pyörä oli "matkatavaraa"...
Ei ole varmaa kokemusta nojakin rahtaamisesta, mutta muuten kytköstä rahtimaailmaan. Kyllä Suomessa kulkee rahtiautoja koko ajan. Totta että tuollaisesta pienestä kuormasta saattavat ottaa aika paljon, mutta kyllä sen onnistua pitäisi. Myös matkahuolto on tuollaisia (ei just nojakkeja) vienyt kun lähetys ja vastaanotto on kunnossa ja kun viitsii olla sitkeä. Kokonaisena delta ei varmaan menee, mutta jos vähän purkaa? Kyllähän joku peruspuhelinmyyjä on ihmeissään, eikä lähde säätämään, mutta naamakadun voi jotain yhteistyötä saada.
Jos eka rahtifirma ei vastaa asiakkaan kutsuun, niin ehkä seuraava.
Juniin ei nykyään mahdu juuri minkäänlainen pyörä. Oma Bakfiets raahautui susirajalle kuljetusfirman toimesta. Nouti ovelta ja hain terminaalista itse ja pyöräilin kotiin.
Viimeksi tullessa nojapyörätapaamisesta noustiin kolmestaan Expressbussiin nojakit mukana. Kuski ei pitänyt mitenkään outona, avasi vain luukkuja niin kauan että riittävä tila löytyi. En kyllä muista että hinnassa olisi kummasti ollut eroa pyörän kanssa tai ilman...
Tuo "palkkaa opiskelija matkustamaan fillarisi kanssa" -vaihtoehto kuullostaa tehokkaimmalta. Suosittelen kuitenkin junan sijasta bussia. Junassa todellakin voi tulla vastaan tilanne, etteivät ota pyörää jos tila on vähänä. Siinä ei auta lippukaan, jättävät vain kylmästi laiturille ja toteavat että eivät voi vastata jo kyydissä olevien pyörien vioittumisista...
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->
Junassa todellakin voi tulla vastaan tilanne, etteivät ota pyörää jos tila on vähänä. Siinä ei auta lippukaan, jättävät vain kylmästi laiturille ja toteavat että eivät voi vastata jo kyydissä olevien pyörien vioittumisista...
EI niissä ole nykyään tilaa. Ennenvanhaa konnarien vaunuun mahtui vaikka mitä. Nykyään on pyörille vain se pieni tila jossa ne nostetaan kattoon roikkumaan.
Moikka, kun minä panin mummopyörän Rovaniemeltä tytölle Helsikiin, niin menin vain konnarilta kysymään junan vierestä ja sanoin että tyttö on
vastassa asemalla niin maksoi vain kympin, nosti vain kyytiin ja se oli siinä, niin että kannataa vain kysyä ei siinä mitään menetä.
Tv. Simon
Polkupyörän voit kuljettaa sellaisissa pika- ja taajamajunissa, joiden aikatauluissa näkyy matkalaukun kuva (matkatavaramerkintä).
Näissä junissa voidaan kuljettaa myös tandempyöriä sekä peräkärryllisiä polkupyöriä.
Tuo pyörä pika- tai taajamajunan konduktöörivaunuun muun isokokoisen matkatavaran tapaan ja nouda se määräasemalla junasta.
Siirrä pyörä junanvaihdon yhteydessä itse toiseen junaan.
Ryhmien tulee sopia pyörien kuljettamisesta etukäteen.[/quote]
Eli näyttäisi tarvittavan tuo "rahtitavaran symboli" niin sitten perinteinen konsti toimii. Linkin takana on erikseen mainittu ne lukittavat pyöräpaikat ja milloin niitä saa käyttää.
Tuossa ei taideta eksplisiittisesti määritellä itse pitäisi olla kyydissä mukana, mutta eiköhän se ole ollut perinteinen vaatimus. Toisaalta rahtia taas on voinut lähettää rahtina (ei matkatavarana) ennenkin, ja juuri konnarivaunun avulla. Sillä vaan voi olla eri hinnoittelu.
Muoks: tuo on nykyisiltä VR:n sivuilta, mutta eihän se ole varmaa että se enää koskee nykyistä kuljetuskalustoa? Veikkaan kuitenkin että jotain konnarivaunuja on edelleen, kuljetetaanhan sitä lemmikkejäkin yhä.
Muoks2: näyttäisi että ovat mahdollisia aikatauluissa "pikajunille", P### ja ehkä taajamajunille, mutta riippunee vaunukoostumuksesta. Ne on niitä vanhanaikaisia, ja kyllä niitä kulkee, ainakin makuuvaunujunat. Mutta ei Pendot tai IC:t... Niissäkin on jotain erityispalvelu-mahdollisuuksia (eläinpaikat, esteettömyys tms) mutta kuten aiemmasta keskustelusta voi päätellä, on virkamiehestä kii mitä se sanoo.