Ihan off-topicina tähän väliin, että kävisitkö Sakari lukemassa yksityisviestisi?
Tee itse trike, katteella tai korilla?
- ajou
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1607
- Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
- Paikkakunta: Espoo - Järvenperä
Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?
Tästä ei kukaan ole muistanut foorumilla mainita Homma on toki vaiheessa, mutta opettajien kesälomien kohta alkaessa se taas jatkuuuuuu...
http://web.me.com/artoj/Archies_Velomob ... lcome.html
Terveisin Arto
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?
tm kirjoitti:Ihan off-topicina tähän väliin, että kävisitkö Sakari lukemassa yksityisviestisi?
Joo, kävin! Nämä yksityisviestit jäävät helposti huomaamatta.
t. Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?
jviirret kirjoitti:terppa kirjoitti:Talviajossa luulisin pärjäävän parhaiten sellaisella missä kaikki pyörät vetää eli joku Hase kettwiesel tour tyylinen jossa on tasauspyörästö ja eturenkaaseen sähköavut.
Joo, mikäli ei tavoiteltaisi talvikelillä 33km/h keskinopeutta. Tuollaiset nopeudet vaatii paljon enempi pitoa avustetulle pyörälle ja kunnon jousituksen joka pyörään.
terppa kirjoitti:Hasella on kokeiltu tuollaista kevyttä, irroitettavaa sadesuojaa
Onko tuosta videota, eli onko minkämoinen värkkääminen ennen kuin kuski on kokonaan pressutettu?
Jukka
tv.
Ari
Nojapyörällä vuodesta 1993 (LWB, USS), 1999 (SWB) ja 2011 kolmipyörällä!
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?
r2d71a kirjoitti:[quote="jviirret]Onko tuosta videota, eli onko minkämoinen värkkääminen ennen kuin kuski on kokonaan pressutettu?
Jukka
[/quote][/quote]
No jo on näppärää, sama "tiimi" saisi tehtyä helposti "puolijoukketeltan pystytys 15sekunnissa"-videon.
Tuossa katteen purkaminen alkaa kohdassa 0:10 ja kohdassa 0:20 pyörällä jo jatketaan matkaa katettuna.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?
jviirret kirjoitti:r2d71a kirjoitti:[quote="jviirret]Onko tuosta videota, eli onko minkämoinen värkkääminen ennen kuin kuski on kokonaan pressutettu?
Jukka
[/quote]
No jo on näppärää, sama "tiimi" saisi tehtyä helposti "puolijoukketeltan pystytys 15sekunnissa"-videon.
Tuossa katteen purkaminen alkaa kohdassa 0:10 ja kohdassa 0:20 pyörällä jo jatketaan matkaa katettuna.[/quote][/quote][/quote][/quote][/quote]
Harjoiteltiin tuota joskus partiopoikasena. Ennätys oli partiotaitokisoissa puolijoukkueteltta pussista pystyyn 11s.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?
Tässäpä kiinnostava ketju. Katetun triken puolesta ja vastaan, sähkömoottoriasiaa ja työmatkaa. Tämä juttu on monelle autoilijalle kiinnostava.
Itsekin vuosia suunnitellut kolmipyöräistä täyskatettua trikeä jossa sähkömoottori avustamassa laiskaa polkijaa. Pari uutta kysymystä on herännyt, suunnitelmaa on muotoiltu ja omaperäisiäkin ratkaisumalleja rakenteesta olen miettinyt, antakaapa kommenttia:
- Onko kukaan kokeillut takavetoisessa trikessä kiinteää etuakselia, keskeltä kiinnittyvänä emäputkeen. Toisin sanoen ei mitään olkatappi ja raidetankovirityksiä vaan pelkkä etuakseli. Etuakseli voisi olla jousiterästä, ikäänkuin U-muotoinen lehtijousi johon 20" vanteen navat kiinnittyvät ylimmästä kohdastaan. Alaohjaustangot kiinnittyy suoraan etuakseliin. tavoittelen mahdollismman matalaa istuinta, 5-10cm maasta jotta koko vehjes pysyy matalan mallisena
- Kuskin vaihto tuottaa ketjulle pituusvaivaa kun emäputkea lyhennetään. Onko kukaan tehnyt emäputkesta L-muotoista niin, että emäputki kulkee hyvin matalalla, saranoituu 90 astetta ylös. Ketjuun lisätään väliratas saranan kohdalle. Tätä 90 asteen kulmaa säädellen saadaan pitkä säätövara ketkun pituuden juurikaan muuttumatta. Käsittiköhän kukaan miten ajattelin tätä.
- Onko joku taivuttanut polykarbonaatista tuulilasia itse. Saako jostain valmiita laseja?
Sähköavusteisuudesta luin koko 69 sivuisen ketjun murojen sivulta. Siinä varmaan olisi paikallaan 500-750 watin napamoottori pingin akuilla.
Tavoitteena mahdollisimman virtaviivainen yhden miehen katettu hyvännäköinen kulkuneuvo joka kulkee niin nopeasti että sillä tekee oikeasti jotain.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?
Lahti32 kirjoitti:- Onko kukaan kokeillut takavetoisessa trikessä kiinteää etuakselia, keskeltä kiinnittyvänä emäputkeen. Toisin sanoen ei mitään olkatappi ja raidetankovirityksiä vaan pelkkä etuakseli. Etuakseli voisi olla jousiterästä, ikäänkuin U-muotoinen lehtijousi johon 20" vanteen navat kiinnittyvät ylimmästä kohdastaan. Alaohjaustangot kiinnittyy suoraan etuakseliin. tavoittelen mahdollismman matalaa istuinta, 5-10cm maasta jotta koko vehjes pysyy matalan mallisena
- Kuskin vaihto tuottaa ketjulle pituusvaivaa kun emäputkea lyhennetään. Onko kukaan tehnyt emäputkesta L-muotoista niin, että emäputki kulkee hyvin matalalla, saranoituu 90 astetta ylös. Ketjuun lisätään väliratas saranan kohdalle. Tätä 90 asteen kulmaa säädellen saadaan pitkä säätövara ketkun pituuden juurikaan muuttumatta. Käsittiköhän kukaan miten ajattelin tätä.
Tavoitteena mahdollisimman virtaviivainen yhden miehen katettu hyvännäköinen kulkuneuvo joka kulkee niin nopeasti että sillä tekee oikeasti jotain.
Tuollainen ohjaus on aika haasteellinen esim pyöränaukkojen suhteen, lyö kynsille kun vain toinen eturengas osuu töyssyyn ja renkaat/ohjaus systeemit ottaa jalkoihin jos yrittää vähänkään tiukempaa mutkaa.
Voimansiirrossa on perinteisesti pyritty minimoimaan tehohäviöitä, kaikki mutkat ja välipylpyrät sotii tätä tavoitetta vastaan. Mitä enempi ja tiukempia mutkia niin sitä huonompi.
Moottorin teho ei mielestäni arkiliikenteessä ole nopeuden este, vaan kevyenliikenteenväylien kunto ja muu liikenne.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?
Mitä ajattelit haasteelliseksi pyöränaukoissa? Suunnitelma on siksi keskeltä kiinnittyvällä akselilla jotta etupyörät pystyvät kääntymään katteen sisällä eteen/taakse liikkeellä. Voihan se ohjaus tosiaan lyödä kynsille. Ehkä sitten erillinen alaohjaustanko etuakselin taakse välitankojen avulla.
Kumpihan vastustaa kulkua enemmän, kaksi välipyörää ketjussa vetopuolella vai 20cm korkeampi kori?
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Tee itse trike, katteella tai korilla?
Lahti32 kirjoitti:Mitä ajattelit haasteelliseksi pyöränaukoissa? Suunnitelma on siksi keskeltä kiinnittyvällä akselilla jotta etupyörät pystyvät kääntymään katteen sisällä eteen/taakse liikkeellä.
Ja heittää kopin täyteen kuraa? Korista pitää myös tehdä hirmu leveä ettei nuo renkaat osu kuljettajaan tiukemmin käännettäessä.
Lahti32 kirjoitti:Voihan se ohjaus tosiaan lyödä kynsille. Ehkä sitten erillinen alaohjaustanko etuakselin taakse välitankojen avulla.
Ei se tangon siirtäminen eri paikkaan asiaa muuta miksikään. Tee vaikka mecanoista tai tekniikka legoista ohjauksen malli ja työnnä sitä niin että toinen rengas osuu esteeseen. Tämmöisessä "vankkuriohauksessa" etuakseli kääntyy poikittain, mutta autotyyppisessä jossa olkakaselien linja osuu maatasossa pyörän keskilinjalle ei ohjaukseen ole juuri vaikutusta.
Lahti32 kirjoitti:Kumpihan vastustaa kulkua enemmän, kaksi välipyörää ketjussa vetopuolella vai 20cm korkeampi kori?
Kovassa vauhdissa/kovassa vastatuulessa korkeampi kori, hitaassa vauhdissa/kiihdytyksissä/ylämäessä ketjun välipylpyrät.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...