Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
joonas
Viestit: 147
Liittynyt: 02 Touko 2012, 20:23

Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja joonas »

Olen rakentamassa, tai oikeastaan suunnittelemassa, ekaa nojakkia ja tarvitsisin hieman avitusta.

Olosuhteet:

  • Kesät talvet matka-ajoa kaupunkialueella
  • Epätasaiset tiet, satunnainen puuttuvan katukiven kolo saattaa osua kohdalle
  • Osa ajosta kaupunkiliikenteen seassa
  • Rotvallin reunan yli pitänee ajella kerta jos toinenkin

Kaivatut ajo-ominaisuudet:

  • Vakaa ja helposti hallittava
  • Mukava ajaa ja kevyt polkea
  • Kestävä
  • No olis sitä vauhtiakin kiva saada niin, ettei tarvi pystypyörän vierellä hävetä

Rakentamisesta:

  • Pohjana on 26" vanha maastopyörä ja paikallisen romuttamon anti.
  • Työpajaolosuhteet on hieman rajalliset, mutta rakennustaitoa löytyy.
  • Tämän ensimmäisen pyörän olisi tarkoitus olla säädöiltään monipuolinen niin pääsee testaamaan mikä on hyvä. Mitkä säädöt on tärkeimpiä?
  • Jonkinlainen jousitus pitänee olla?

Yksinkertaiset ratkaisut ovat yleensä toimivimpia. Ohessa on pientä sommitelmaa pyörän rakenteesta. Ajattelin tehdä jousituksen vetojousilla Jorin pyörässä olevaan tapaan, mutta en ihan tiedä mihen nivel kannattaisi laittaa. Ja onko hyvä että penkki on takhaarukassa/"takakolmiossa" kiinni siis paino nivelen takapuolella.

nojakin sommitelmaa
nojakin sommitelmaa

Kaikki kommentit ja vihjeet tervetulleita.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

joonas kirjoitti:
  • Tämän ensimmäisen pyörän olisi tarkoitus olla säädöiltään monipuolinen niin pääsee testaamaan mikä on hyvä. Mitkä säädöt on tärkeimpiä?
  • Jonkinlainen jousitus pitänee olla?

Kaikki kommentit ja vihjeet tervetulleita.

Moi Joonas

Penkin siirto eteen/taakse ja selkänojan kulman kallistus,
Riippuen yllämainitusta kampien säätö eteen taakse,
Ohjaustangon säätö ylös alas ja jne.

Ei mielestäni tarvi jousitusta kun 26 renkailla meinaat tehdä, ainakin aluksi noupeuttaisi hetken laitteen valmistumista kun saisi turhat kommerverkit jättää pois.
Ja sitten kun mallailet tuota runkoa, niin älä tee sitä virhettä jonka minä tein.
Akseli väli on niin lyhyt että pää menee takarenkaan akselin takapuolelle, se ei ole hyvä ajotuntuman kannalta.

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

joonas kirjoitti:

- Jonkinlainen jousitus pitänee olla?

Ei se kaupunkialueella nyt ihan pakollinen ole. Tee ensimmäinen jäykkänä, niin tulee nopeammin valmis, jotain vikaa siihen kuitenkin jää. Toisesta voi sitten kuvitella tekevänsä täydellisen?

joonas kirjoitti:

Ajattelin tehdä jousituksen vetojousilla Jorin pyörässä olevaan tapaan, mutta en ihan tiedä mihen nivel kannattaisi laittaa. Ja onko hyvä että penkki on takhaarukassa/"takakolmiossa" kiinni siis paino nivelen takapuolella.

En edes yrittänyt ymmärtää, mutta tuskin voit Jorin ratkaisua suoraan apinoida jos meinaat tehdä takavetoisen. Jos teet etuvetoisen, niin sitten kyllä.

Missäs asut, Tampereella kun käytät sanaa rotvalli?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja irakas »

Mielestäni kuvassa olevalla visiolla toteutettaessa, ajajan pitäisi olla vähintään 180 cm pitkä, ja niinkuin Mustasudenkorento sanoi akselin väliä kannattaa suurentaa. Tuolla versiolla etuvetoisena ei juuri pääse liukaspintaista vastamäkeä ylös, etupyörä rupeaa liian herkästi sutimaan, mutta jaa, taitaakin olla tulossa takaveto.
Ohjaus näyttää kuvassa jonkinlaiselta väliohjaukselta. Miten se toimisi? :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kesällä loiva nojakulma on nopea eikä rasita töyssyissäkään välilevyjä. Talviajossa taas tasapainon pitämiseksi penkki olisi hyvä saada pystymmäksi ja kun tiet ovat epätasaisemmat niin jousituskin on paljon enempi tarpeen.
Itse tekisin kuitenkin aluksi vain jäykän ja toteaisin sillä että talviajossa pystäri on nojapyörää parempi kulkuneuvo.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

joonas
Viestit: 147
Liittynyt: 02 Touko 2012, 20:23

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja joonas »

Kiitos vastauksista...

  • paljonko kantapäiden liikerata noin suunnilleen voi olla eturenkaan kanssa päällekkäin, ettei tule tilannetta, jossa rengas osuu kantapäähän ja nojakista tulee ojakki? Vai oppiiko kuski automaattisesti viemään jalan pois edestä samaan tyyliin kuin pystypyörällä, jossa kaarteen puoleinen pedaali on ylhäällä jne.

  • Pään on hyvä olla vähintään taka-akselin tasolla, mutta onko pitkästä/pitemmästä akselivälistä jotain muuta merkittävää hyötyä? Ketjulinja vain taittuu lisää.

  • Etuveto vaikuttaa monimutkaisemmalta toteuttaa. Onko mitään keinoa tietää paljonko saavutettava penkin alennusmadallusmahdollisuus vaikuttaa ajossa. Vähän korkea tuo mun suunnitelma kyllä taitaa olla.

Ohessa on vähän sommiteltu ohjausta. Eli alkuperäiset sarvet 180 astetta ympäri ja ohjaustangon kiinnikkeeseen lisäpalikka jonka päässä samanlainen perinteinen ohjaustanon kiinnike säätöä varten. Siihen sitten ohjaustanko jossa noin 45 asteen kulmassa alas kahvat.

Rungon alamutkassa on selvennystä mitä tarkoitin jousituksella. Eli punainen pallura on leveä sisäkkäisistä putkista tehty akseli, joka liittää etupään ja takapään. Punainen tikku on vetojousi, joka on kiinni takahaarukassa ja toinen pää päätuubilta tulevan alaputken tapissa. Jälkimmäisen pään säätäminen kauemmas/lähemmäs akselista toimisi jousituksen jäykkyyden säätönä.

Niveltä voisi ehkä myös käyttää päätuubin kulman (->trailin) säätöön. Penkin yms säätöjä en ole vielä miettinyt.

bike plan2.jpg
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

joonas kirjoitti:

- paljonko kantapäiden liikerata noin suunnilleen voi olla eturenkaan kanssa päällekkäin, ettei tule tilannetta, jossa rengas osuu kantapäähän ja nojakista tulee ojakki? Vai oppiiko kuski automaattisesti viemään jalan pois edestä samaan tyyliin kuin pystypyörällä, jossa kaarteen puoleinen pedaali on ylhäällä jne.

Kantojen osuminen renkaaseen ei haittaa, kampien osumisenkin kanssa oppii elämään.

joonas kirjoitti:

- Pään on hyvä olla vähintään taka-akselin tasolla, mutta onko pitkästä/pitemmästä akselivälistä jotain muuta merkittävää hyötyä? Ketjulinja vain taittuu lisää.

Pidempi akseliväli vaatii vähän laajemmat ohjausliikkeet, johonkin asti ihan hyvä. Pyörän painojakaumaan vaikuttaa myös. Näitä on kaupallisena tuotteena niin paljon myynnissä että kannattaa apinoida mitoitus niistä, aika liki samoilla mitoilla kaikki ovat.

joonas kirjoitti:

Rungon alamutkassa on selvennystä mitä tarkoitin jousituksella. Eli punainen pallura on leveä sisäkkäisistä putkista tehty akseli, joka liittää etupään ja takapään. Punainen tikku on vetojousi, joka on kiinni takahaarukassa ja toinen pää päätuubilta tulevan alaputken tapissa. Jälkimmäisen pään säätäminen kauemmas/lähemmäs akselista toimisi jousituksen jäykkyyden säätönä.

Ei penkkiä voi tukea jousitettuun takahaarukkaan...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja PW »

Kantapäillä oppii kyllä väistämään kääntyvää rengasta, tuossa kuvan mitotuksessa ei taida edes vielä osua renkaaseen.
Kun näin kuvan ensimmäisestä etuvetosesta nojakista ajattelin päinvastoin, onpa yksinkertanen ratkasu :D no onhan siinä kaks lisä rissaa pystypyörään verrattuna. Tuskin tuota takavetosenakaan ilman ohjaus rissaa/rissoja saa toteutettua. Jos vielä teet jousituksen niin aina vaan simmppelimpi tehdä etuvetosena.
Miusta näyttäs ett noin toteutettuna polkeminen vaikuttaa erittäin paljon joustoon ja pompottaa reilusti.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Joo, voi olla parempi virittää mitoitus niin että kammet ei osu eturenkaaseen, kantapäitä oppii pitämään käännöksissä pois renkaan tieltä.

Toinen pyörän pituuteen ja penkin nojakulmaan vaikuttava seikka on, että pää kannattaa pitää taka-akselin etupuolella. Jos tulee päälle tai jopa taakse on tasapainoilu vaikeampaa ja pyöräkin helposti takapainoinen.

WISIL:ssä Warren teki "tikkupyörän" jonka lopulta muutti Z-runkoiseksi... syynä yo ja rungon jäykkyys.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mhelander kirjoitti:

Toinen pyörän pituuteen ja penkin nojakulmaan vaikuttava seikka on, että pää kannattaa pitää taka-akselin etupuolella. Jos tulee päälle tai jopa taakse on tasapainoilu vaikeampaa

Minusta tämä on vähän hassu ajatus, ei minulla ole tasapainoilun suhteen ollut ongelmia vaikka pää taka-akselin päällä olisikin. Eikä kyllä näyttänyt olevan tämän pyörän ostajallakaan, vaikka nojapyöräily kokemus oli alle 10km:

Kuva

Sama "vika" mulla on monessa muussakin pyörässä: http://www.kotinet.com/ninajukk/highracer.htm ja http://www.kotinet.com/ninajukk/clwb.htm. Ei kukaan kokeillut ole sanonut sen vaikeammaksi kuin muitakaan vastaavan tyyppisiä nojakkeja.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Toinen pyörän pituuteen ja penkin nojakulmaan vaikuttava seikka on, että pää kannattaa pitää taka-akselin etupuolella. Jos tulee päälle tai jopa taakse on tasapainoilu vaikeampaa

Minusta tämä on vähän hassu ajatus, ei minulla ole tasapainoilun suhteen ollut ongelmia vaikka pää taka-akselin päällä olisikin. Eikä kyllä näyttänyt olevan tämän pyörän ostajallakaan, vaikka nojapyöräily kokemus oli alle 10km:

Kuva

Sama "vika" mulla on monessa muussakin pyörässä: http://www.kotinet.com/ninajukk/highracer.htm ja http://www.kotinet.com/ninajukk/clwb.htm. Ei kukaan kokeillut ole sanonut sen vaikeammaksi kuin muitakaan vastaavan tyyppisiä nojakkeja.

Jukka

Joo jäi täsmentämättä että on yleensä isopyöräisen SWB:n ongelma. Nimittäin CPU menee sekaisin kun pyörä on lyhyt = nopea reagoimaan ohjaukseen, ja pää on taka-akselin päällä tai takapuolella. Pitkäakseliset ovat ilmeisesti helpompia mutta niistä minulla ei ole kokemusta.

Tämä ongelma korostuu stickbike ja highracer -tyyppisissä pyörissä ja useat MetaBikes värkkien omistajat ovat raportoineet samaa, penkin siirto eteen helpottaa käsittelyä. Omani tuntui erilaiselta kun edessä oli korkeampi 29er etuhaarukka jolloin pää siirtyi enemmän etuakselin päälle. Oli siinä toki muitakin muuttujia jotka vaikuttivat.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Taitaa tuntuma pyörän tasapainosta muuttua riippumatta siitä mihin suuntaan päätä siirtää 20cm, eikä taka-akseli ole sen maagisempi piste ylitettäväksi kuin mikään muukaan. Samantyyppisiä muutoksia saa kun muuttaa kampien korkeutta, silloin jalkojen vaikutus tasapainoon muuttuu ja ajaminen tuntuu aluksi vaikeammalta. Myös nojakulman, ohjauksen heiluriliikkeen, jätön, akselivälin ym. yms. muutokset vaikuttavat, muttei niissäkään ole yhtä kriittistä pistettä jossa muuttuu kerta rysäyksellä helpommaksi/vaikeammaksi.

mhelander kirjoitti:

Tämä ongelma korostuu stickbike ja highracer -tyyppisissä pyörissä ja useat MetaBikes värkkien omistajat ovat raportoineet samaa, penkin siirto eteen helpottaa käsittelyä. Omani tuntui erilaiselta kun edessä oli korkeampi 29er etuhaarukka jolloin pää siirtyi enemmän etuakselin päälle. Oli siinä toki muitakin muuttujia jotka vaikuttivat.

Näin se tahtoo olla, pelkästään yhden muuttujan vaikutusta vaikea arvioida kun moni muukin asia muuttuu. Penkin siirto eteenpäin mahdollistaa ohjaustangon pienemmän sivuttaisliikkeen ohjatessa ja se parantaa tasapainoilukykyä. Painopisteen siirtyminen enempi eturenkaan päälle pienentää ohjailun tarvetta tasapainoillessa kun pienemmällä ohjausliikkeellä saadaan pyörä takaisin painopisteen alle.
Isompi eturengas/pidempi etuhaarukka nostaa jalkoja, joka taas lisää niiden vaikutusta tasapainoon. Lisäksi loiventaa haarukan kulmaa ja pakottaa käyttämään tasapainoillessa vähän suurempia ohjausliikkeitä. Pään siirtyessä taemmas myös koko painopiste siirtyy taaemmas.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

joonas kirjoitti:

Onko mitään keinoa tietää paljonko saavutettava penkin alennusmadallusmahdollisuus vaikuttaa ajossa. Vähän korkea tuo mun suunnitelma kyllä taitaa olla.

Korkeus on kaupungissa liikkuessa eduksi. Ylempää näkee ja näkyy paremmin, ja korkeampi on vakaampi.

Korkeus ja penkin kulma ovat jossain määrin naimisissa keskenään, yhdistelmän pitää olla sellainen että jalka taipuu maaha.

joonas kirjoitti:

Rungon alamutkassa on selvennystä mitä tarkoitin jousituksella. Eli punainen pallura on leveä sisäkkäisistä putkista tehty akseli, joka liittää etupään ja takapään. Punainen tikku on vetojousi, joka on kiinni takahaarukassa ja toinen pää päätuubilta tulevan alaputken tapissa. Jälkimmäisen pään säätäminen kauemmas/lähemmäs akselista toimisi jousituksen jäykkyyden säätönä.

Aika arvaamatonta on paljonko tuollainen jousitus pompottaisi. Ketju menee kaukana nivelestä, joten se tekee pompotusta. Toisaalta, jos penkki on takahaarukassa, niin joka polkaisulla hartijat painavat vastakkaiseen suuntaan. Ehkä riippuu käytettävästä vaihteesta ja polkemistyylistä kumoaisivatko nuo voimat toisensa, ja mikä on lopputuloksena saatava pomppimisen määrä. Suuri riski on saada kelvoton pyörä, mutta eihän mitään uutta keksitä jos joku ei uskalla kokeilla.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jviirret kirjoitti:

Minusta tämä on vähän hassu ajatus, ei minulla ole tasapainoilun suhteen ollut ongelmia vaikka pää taka-akselin päällä olisikin. Eikä kyllä näyttänyt olevan tämän pyörän ostajallakaan, vaikka nojapyöräily kokemus oli alle 10km:

Jukka

Ei tuossa mun mielestä ole niinkään tasapainon kanssa ongelmia vain ohjauksen kanssa.
Olen ajatellut sen tuossa omassa pyörässä johtuvan siitä kun akseli väli on lyhyt ja pää akselin takana.
Kun käännän niin siinä vaiheessa kun korvien välissä fillari tuntuu kääntyvän, niin se on jo todellisuudessa kääntynyt aikaisemmin.
Se tuntuu välillä aiheuttavan turhia ohjaus liikkeitä kun pitää tehdä nopeita pieniä korjausliikkeitä.

Täytyy jukka muistaa että pyöräsi jonka myit on varmasti helpommin ajettava kuin mitä tuo minun millä ostaja pääsi jo aiemmin "harjoittelemaan" :wink:

Mutta on se silti ajettavissa eikä vaadi muutosta ellei itse halua, tottumis kysymys...

Kuva vertauskohdaksi ja antamaan joonakselle osviittaa millasen maasturista voi tehdä...
Kuva

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Ei tuossa mun mielestä ole niinkään tasapainon kanssa ongelmia vain ohjauksen kanssa.
Olen ajatellut sen tuossa omassa pyörässä johtuvan siitä kun akseli väli on lyhyt ja pää akselin takana.
Kun käännän niin siinä vaiheessa kun korvien välissä fillari tuntuu kääntyvän, niin se on jo todellisuudessa kääntynyt aikaisemmin.
Se tuntuu välillä aiheuttavan turhia ohjaus liikkeitä kun pitää tehdä nopeita pieniä korjausliikkeitä.

Muistan kyllä että aluun Paseolla ajaessa monttujen väistely soratiellä oli melko haastavaa. Makaavahkossa asennossa tuntui, että eturengas on selän alla, ja ei sillä mitenkään saanut kierreltyä monttuja. Sitten kun on tottunut makaavassa asennossa ajeluun, niin ei ole ollut ongelmaa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Vastaa Viestiin