mhelander kirjoitti:Onko varma että haluat polkimet noin korkealle ? Nimittäin pyörä on kuitenkin verraten korkea, kuten MetaPhysic, enkä haluaisi polkimia enää yhtään ylemmäs. Se tekee stop-go ajamisen vähemmän miellyttäväksi.
Kannattaa mitata tarkkaan, etenkin jos etäisyys säädetään penkillä, että poljinkammet juuri-juuri välttää eturenkaan. Näin saat kaupan tekijäisinä lyhyemmän puomin ja sitä kautta jäykemmän rungon.
Olen samaa mieltä. Kammet ovat mielestäni liian korkealla ja takavetoiselle liian kaukana edessä. Takapuoli jää sekin niin korkealle, että painopiste on siinä ja siinä, että etujarrulla on mahdollista kipata etuvoltti. En halua pelotella tällä, mutta sekin kannattaa ottaa huommioon tässä vaiheessa, kun se on vielä helppoa. Vähän peppua alemmas ja taaksemmas parantaa tilannetta heti merkittävästi. Yleisesti ottaen riittää, kun kuskin painopiste on 45 asteen kulman alapuolella eturenkaan maakosketuspisteeseen nähden. Noissa sinun kuvissasi se on mielestäni vähän liian hilkulla 45, jolloin voi hyvällä asfaltilla alamäessä varomaton jarrutus nostaa takapään ilmaan. Tavallisesti renkaiden kitkakertoimet ovat selvästi alle 1, joten edes 45 asteen painopistekulmalla volttivaaraa ei ole muualla kuin alamäessä.