Kruiseri

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kruiseri

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tuskin meitsin mielipiteellä niin on merkitystä - mutta minunkin mielestäni tuo putkilla tehty skissi josta on tuo kuvakin on erityisen hieno sen pelkistetyn skandinaavisen muotoilun takia. Perinteethän on tehty uudistettavaksi.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kruiseri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Pastori kirjoitti:

Tuskin meitsin mielipiteellä niin on merkitystä - mutta minunkin mielestäni tuo putkilla tehty skissi josta on tuo kuvakin on erityisen hieno sen pelkistetyn skandinaavisen muotoilun takia. Perinteethän on tehty uudistettavaksi.

Äläs nyt, kaikki kommentit huomioidaan! Päätökset tosin teen itse :mrgreen: Se on tosin hankalaa kun mieli muuttuu joka päivä :lol:
Olen itse kyttyräselkäisen kannalla, mutta putkentaivutus ongelma on ensin ratkaistava. En kärsi Agorafobiasta, joten väliputki saattaa jäädä pois - tai sitten ei.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kruiseri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Olen itse kyttyräselkäisen kannalla, mutta putkentaivutus ongelma on ensin ratkaistava. En kärsi Agorafobiasta, joten väliputki saattaa jäädä pois - tai sitten ei.

Koska tuolla putkella ei ole kestävyyden tai jäykkyyden kannalta juurikaan merkitystä, niin senhän voi tehdä vaihdettavaksi :shock: Siipimuttereilla vain kiinni ja voi sitten fiiliksen mukaan vaihtaa tarvittaessa :lol:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kruiseri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Olen itse kyttyräselkäisen kannalla, mutta putkentaivutus ongelma on ensin ratkaistava. En kärsi Agorafobiasta, joten väliputki saattaa jäädä pois - tai sitten ei.

Koska tuolla putkella ei ole kestävyyden tai jäykkyyden kannalta juurikaan merkitystä, niin senhän voi tehdä vaihdettavaksi :shock: Siipimuttereilla vain kiinni ja voi sitten fiiliksen mukaan vaihtaa tarvittaessa :lol:

Jukka

Joo. tai väliin jäävän tilaan joku "tankkilaukku" 8)

Simon
Viestit: 52
Liittynyt: 19 Huhti 2009, 16:20
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kruiseri

Viesti Kirjoittaja Simon »

Moikka, minäkin haluan osallistua sen verran keskusteluun että, minun mielestä se ei ole pahasta jos siihen laittaa väliputken olkoon se minkä
muotoinen tahansa, ensinnäkin se tuo jäykkyyttä, mutta minulle ainakin näkö on myös tärkeä pyörässä, olkoonkin, että se tuo vähän painoa lisää.
Minäkin kun tein tuon pyörän vanhasta naitenpyörästä (28") Hitsailin tuon verkon aikani kuluksi, vain näön vuoksi, mutta se antaa myös tarvittavaa
jäykkyyttä pyörään, että tee vain miten se miellyttää parhaiten silmää ja se painoero on kuitenkin tuommoisessa pyörässä niin
toisseikkainen ja vähäinen.
Tv. Simon

Kuva

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kruiseri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Mukavan näköinen cruiseri!

Hämähäkin verkko on hieno. Lujuusmielessä se likimain vastaa putkien välissä olevaa levyä. Se ei jäykistä rakennetta sivusuunnassa juurikaan.
Pyörissä on tärkeintä ankkuroida keskiö ja vetävä pyörä toisiinsa jäykästi. Muut runkoon vaikuttavat voimat ovat ketjuvoimaan verrattuna kertaluokkaa pienempiä. Vaikkapa ylämäkeen poljettaessa näkee miten keskiö heiluu puolelta toiselle. Sinulla on satulaputki fiksusti keskiötä tukemassa kuten normi timanttirunkoisessa. Jos minun versiossa liittyisi satulaputki keskiömuhviin, se jäisi erittäin kaltevaksi ja pitäisi olla vahvempi. Yritän korjata tilannetta tekemällä paksumman alaputken keskiöstä taaksepäin. Ja jos tekee runkoa vahvistavan väliputken, sen toinen pää pitäisi liittyä keskiömuhviin. Ei vaan miellytä oikein silmää. Eli jäljelle jää muiden putkien suurentaminen. Cruiserissa ajoasennosta johtuen seisten ei voi polkea, joten voimat jäävät normaalia pienemmiksi, niinpä ei kovin paljon tarvitse vahvistaa.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kruiseri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Pyörissä on tärkeintä ankkuroida keskiö ja vetävä pyörä toisiinsa jäykästi. Muut runkoon vaikuttavat voimat ovat ketjuvoimaan verrattuna kertaluokkaa pienempiä. Vaikkapa ylämäkeen poljettaessa näkee miten keskiö heiluu puolelta toiselle. Sinulla on satulaputki fiksusti keskiötä tukemassa kuten normi timanttirunkoisessa. Jos minun versiossa liittyisi satulaputki keskiömuhviin, se jäisi erittäin kaltevaksi ja pitäisi olla vahvempi. Yritän korjata tilannetta tekemällä paksumman alaputken keskiöstä taaksepäin. Ja jos tekee runkoa vahvistavan väliputken, sen toinen pää pitäisi liittyä keskiömuhviin. Ei vaan miellytä oikein silmää. Eli jäljelle jää muiden putkien suurentaminen. Cruiserissa ajoasennosta johtuen seisten ei voi polkea, joten voimat jäävät normaalia pienemmiksi, niinpä ei kovin paljon tarvitse vahvistaa.

No huh huh, eihän chopperi/cruiseri keskusteluun tuollainen pohdiskelu kuulu :wink: Oikeassa toki olet.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kruiseri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:

No huh huh, eihän chopperi/cruiseri keskusteluun tuollainen pohdiskelu kuulu :wink: Oikeassa toki olet.

Jukka

Eihän luonnonlait ole custom pyörille mitenkään erilaisia :) . Tai ehkä niiden jotka tehdään pelkästään näyttelyitä varten ei kestävyyttä tarvi miettiä. Omasta mielestä siisteimpiä fillareita ovat ne, joissa tyylikkyys ja tekninen osaaminen yhdistyy.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kruiseri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Alkaa hahmottua. Siitä taitaa tulla ennemminkin Chopper kuin Cruiser, vaan eipä tuo haittaa...

Seuraavaksi olisi vedettävä loput hitsit ja sitten ajokuntoon kokoaminen. On ollut tapana tehdä se ennen maalausta, silloin on vielä helppo korjata mahdolliset konfliktit.

Liitteet
zopper2.jpg
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kruiseri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Kirjoittelin ajokokemuksia naapurifoorumille: http://www.kustompsycles.com/forum/view ... p=987#p987

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kruiseri

Viesti Kirjoittaja jori »

Hieno tuli. Laitoin kuvan tähän, kun et itse kehdannut. ;)
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kruiseri

Viesti Kirjoittaja PW »

Mitä eroa kruiserilla ja crank forwardilla, vai tyyli ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kruiseri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Mitä eroa kruiserilla ja crank forwardilla, vai tyyli ?

Cruiseri on kai joku yleisnimike vähän kaikille tämän tyylisille pyörille. Crank forward(RANS), flat foot(Electra) ja step and go(Helkama)... on taas eri valmistajien keksimien nimityksiä omille etuviistoon poljettaville pyörilleen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kruiseri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Cruiser ei välttämättä ole kammet edessä- pyörä, itseasiassa alunperin moottoripyörien tyyliseksi tehty yksivaihteinen paksukuminen peruspyörä kuten kuvan Schwinn:
Kuva
Pitkärunkoiset stretch- ja beach cruiserit tulivat paljon myöhemmin. Cruiserien suosio on ollut kasvussa (wikipedian mukaan) koska ostajia houkuttelee niiden mukavuus, tyylikkyys ja kohtuuhintaisuus.
Crank Forward on taas pelkästään Ransin lanseerama kategoria, joka ei ota kantaa siihen minkä tyylinen pyörä on.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kruiseri

Viesti Kirjoittaja jori »

Jarcco kirjoitti:

Crank Forward on taas pelkästään Ransin lanseerama kategoria, joka ei ota kantaa siihen minkä tyylinen pyörä on.

Kilpapyörä se ei ainakaan voi olla, sillä se rikkoo heti sitä samaa sääntöä, kuin nojakkikin. Oikea kategoria siis. :D Toivoa vain sopii, että crankforwardsanoma leviää myös tavallisiin käyttöpyöriin. Olen käsittänyt, että tuo cruiseri tarkoittaa vain sitä, ettei pyörä ole erityisesti muuta, kuten kilpa-, maasto- tai muu erityistarkoituksen pyörä, vaan pelkästään cruisailuun tarkoitettu peruspyörä. Elokuvissa ainakin nimittävät mm. lasten peruspolkupyöriä cruisereiksi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin