Samppa kirjoitti:Hienoja juttuja terpalla ja hurjia päivämatkoja
Mitä syöt ajellessasi kun noinkin pitkiä ajopäiviä on?
5-6 tuntia menee ajaessa kuin itsekseen ja ilmeisesti aerodynamiikka on kohdillaan kun tuota vauhtia siistymätaipaleilla saa pidettyä, toki sen illalla huomaa onko ajanut vastatuuleen tai onko ollut mäkistä maastoa. 5-6 h jälkeenkin tunti menee kivasti kun vähän löysää vauhtia tai se löysääntyy luonnostaan jos rupeaa etsimään selän pituista tasaista paikkaa veden ääreltä (mulla on joku vesifiksaatio eli teltta pitäisi saada aina järven tai joen rantaan) (riippumaton kanssa olisi kyllä helpompaa) toisinaan taas tekisi mieli jatkaa ajoa kun illaksi usein tyyntyy ja on muuten niin hieno ajaa mutta järki sanoo, että pitää lopettaa ja kun lopettaa niin silloin se väsymyskin hiipii jäseniin. Toisinaan jatkaa jonkin verran matkaa vaikka ei enää huvittaisikaan kun on harmaa aavistus tienvarsikuppiloista jossa voisi aamukaffet juoda tai lounasta syödä ja asemoi itsensä sopivan matkan päähän, että tulisi esim. pari tuntia ajoa ennen lounasta.
Aika peruseväillä mennään mutta salainen ase on maito, mustikkasoppa ja raejuusto/vadelmamyslisekoitus. Aamuisin ja iltapalaksi olen syönyt Kaisan Tupaleipomon eväitä, ensin meni perunarönttöset, sen jälkeen kaalisämpylät (tosi tukusia ja täyttäviä) nyt olen syönyt meetvurstia ja laittanut alapuolelle ruisleipää
(saa samalla kivasti suolaa). Vähän kellonajasta ja paikasta riippuen 1-2 h ajon jälkeen menee pullakahvit tai lounas, mieluiten lounas koska sillä jaksaa ajaa pitkään tai ihmetellä maailman ihmeellisyyksiä. Jossain vaiheessa kauppaan olen poikennut ja ostanut maitoa ja/tai mustikkasoppaa ja/tai raejuustoa (myslit on kulkenut kotoa mukana) jos on nälkä niin eväät menee heti mutta maitokin säilyy viileänä tunnin kun sen köyttää kuorman päälle ja ah sitä autuutta kun on tunnin ajanut ja saa valkoista kultaa litran sisäänsä
(400g raejuustopaketissa on niin kova syöminen, että olen 200g paketteihin siirtynyt, sen vielä jaksaa hyvin syödä) Myslipatukoita menee päivässä ajotauoilla ja iltapalan jälkiruokana 3-5 kpl. Pähkinöitä on mukana mutta aika vähille niiden mutustelu on jäänyt, nyt on lisääntynyt kun sitä varten kertakäyttölusikan jemmasin banaanilaukkuun (suolapähkinät on tympeitä syödä sormin kun räpylät muuttuu ihan rasvaiseksi).
Tuossa pääosin eväät millä jaksaa, joskus menee toisetkin pullakahvit, joskus ostaa jäätelön, yhden suklaalevyn olen ostanut kun halusin suklaabanaania tehdä ensimmäisessä majapaikassa (viilto banaaniin, suklaapaloja viiltoon ja hetkeksi hiilokselle ja hetken perästä syödään lusikalla kun banaani ja suklaa on pehmenneet, parempaa jälkkäriä ei ole montaa).
Männä pyhänä ei sattunut lounaspaikkaa hollille niin kävin kebabilla mutta ei se oikein pidä nälkää niin tuli illalla syötyä toinen kebab... eilinen iltapala oli pitsa ja kun sen söi niin olisi tehnyt mieli jäädä köllöttelemään rantaruohikolle ilta-aurinkoon mutta kun sai itsensä liikkeelle niin mukavastihan taas tyynessä illassa tunti meni. Tämän päivän lounas oli hampurilainen ja täytyy sanoa, että ei roskaruoka toimi vaikka hyvää onkin... ei sillä samallalailla jaksa mennä vaan joutuu välitankkaamaan patukoilla ja pähkinöillä.
Tätä näpyttelen Rovaniemen kirjastossa ja ajoa on tullut reilu 60 km, tämän päivän ajot on olleet reissun tympeimmät, ekat 10 km ihan ok mutta sitten loppui piennar ja alkoi pyörätie ja täytyy sanoa, että en ole koskaan ajanut yhtä huonoa pyörätietä mitä se 10-15 km eka pätkä oli, hidasta ja turhauttavaa muutenkin ja ei mitään nähtävää tai jos oli niin sitä ei huomannut kun tarvitsi tietä tuijottaa. n. 3 km oli mukava rantatie koukkaus vanhaa kylätietä... Yksi patotie oli suljettu mistä olisi päässyt itäpuolelle eli vaihdoin vasta n. 15 km ennen Rovaniemeä itäpuolelle. Jos olisi viksu ollut niin ei olisi reitin mukaan poukkoillut vaan jatkanut itätietä, varmaan paras ratkaisu olisi ollut heti Kemistä mutta tuleepahan kokemuksia 
Metsämuseo on nyt käytynä ja oli mielenkiintoinen paikka, kun on Päätalonsa lukenut niin on kiva nähdä kämppiä ja työkaluja ihan oikeasti, Kirjanen Samperin konesavotasta lähti mukaan tulevien mahdollisten sadepäivien ratoksi, henkilökunta oli kans hyvin herttaista niin siinä ehti huonot pyörätiet unhoittaa.
Opastetaulu/nettisivu -asioita matkailijan näkökulmasta olen pohdiskellut ja vaikka nykyään netti kulkee taskussa niin kuntien sivujen selaaminen niillä on työlästä eli ei ole infotaulun voittanutta. Osa tauluista minulla on varmasti mennyt ohi kun olen lähestynyt paikkakuntaa pienempää tietä ja taulu on pykätty varmaan vain isontien varteen... Pielavedellä oli huomaavaisesti tehty 1 km pitkä pyörätie "väärälle puolelle", että pyörä turistit saadaan ohjattua taulun ohi
sattumalta sen huomasi ja hypin sitten kaiteiden yli katsomaan, pyörätielle siirryin kun luulin, että siitä jo pitäjän pyörätieverkosto alkaa mutta se oli varmaan vaan hämäyksen vuoksi 
Pyörämatkailussa olisi ihan potenttiaali isommaksikin turismin alaksi jos reitit olisi merkitty kuten Oulunseudulla, siellä on helppo edetä ilman karttaa kun on jonkun kiintopisteen valinnut, valitettavasti esim. nelosreitin opasteet on jo niin sään kuluttamat, että täytyy itse olla "kartalla" missä mennään. Mieluiten kyllä jatkossa suunnittelen omat reitit kun ei nuissa valmiissa sen kummempaa järkeä ole.
Nyt tulee sitten lepopäivä ja jos perjantai-iltapäivänä on yhtä paljon intoa kuin nyt niin luulenpa Sodankylän kutsuvan polkiaa, Sallaan täten voisi pyhänä saapua mutta aika näyttää ja fiilispohjalta mennään 
Muoks: Trangia ja nesteet on kulkeneet mukana mutta kertaakaan ei ole vielä tullut käytettyä, ensin ajattelin aamuisin veden keittäväni termospulloon ja teepussia perään mutta varsinaisesti lämmintä juomaa ei ole tehnyt mieli kun on niin hyvät kelit ollut, hernesoppaa ja kuivattua perunaa ja sipulia on myös hirvipurkin kera, että kyllä pari päivää menisi ihan omin eväin, sinänsä mieltä rauhoittavaa jos vaikka terveys pettäisi ja päivän haluaisi lepäillä keskellä ei mitään niin siihen on mahdollisuus. Tosin painoa on kyydissä mutta ei se haittaa kun on oikeat välitykset 
Ehkä älyllisempää olisi kulkea yhden kattilan ja kuntzi -tyypisen "käpykeittimen" taktiikalla, melkein 1,5 kg lähtisi painoa mutta kun on Trangia eikä Kuntzia... Trangia tosin on huolettomampi alustan suhteen...