"MYYTY" Lappeenranta GP - Pyörä + Voittoelektroniikka

Nojapyörien kauppapaikka.
RTA
Viestit: 61
Liittynyt: 19 Helmi 2011, 08:28
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

"MYYTY" Lappeenranta GP - Pyörä + Voittoelektroniikka

Viesti Kirjoittaja RTA »

Moi,

Uutta pyöräprojektia työnalle, joten kuvanpyöräkin lähtisi alta pois. Pyörässä 250W napamoottori 36V15aH LiFePO4 akulla. Lisäksi "kisa"-lisäsähköt, ne voi halutessaan asentaa nojapyörään tai pystypyörään.

Pyörällä ajettu noin 2500 km, renkaat aavistuksen kuluneet, etulokareiden kanannakkeet kaipaa hiukan ehostusta.

Pyörässä 650 Wh energiaa, kohtuu tasaisella 28-30 km/h kevyesti polkien pääsee noin 130 km matkan, 2.5A ja 5A akkulaturit. yms. asiaan liittyvää.

sähköt.jpg

"Kisa"-Lisäsähköt:

  • Harjaton 500W kolmivaihenapamoottori hall-sensoreilla
  • 26” tuplakenno alumiinivanne, Schwalbe Road Cruiser ulkokumilla, presta venttiilillä
  • Moottoriohjain 36V30A
  • Jarrukahvat, virrankatkaisukytkimillä
  • Pedelec sensori
  • Peukalokaasu ja akun varaustilan ilmaisin.

Energianpiheys kuvan kulkuvälineessä 27 kJ/km (7.3 Wh/km), Testattu toimivaksi noin 10 km.

Laita yksityisviestiä jos/kun kiinnostaa, niin huomaan heti vastata mahdollisiin kysymyksiin.

t. Riku

Viimeksi muokannut RTA, 10 Touko 2013, 20:45. Yhteensä muokattu 8 kertaa.
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4668
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Lappeenranta GP - Voittoelektroniikka

Viesti Kirjoittaja janx »

Mielenkiintoinen paketti. Harmillisesti vaan tieliikennekäyttöön laiton.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

RTA
Viestit: 61
Liittynyt: 19 Helmi 2011, 08:28
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Lappeenranta GP - Voittoelektroniikka

Viesti Kirjoittaja RTA »

janx kirjoitti:

Mielenkiintoinen paketti. Harmillisesti vaan tieliikennekäyttöön laiton.

Juuri näin. Voisihan sen ajatella menevän syrjäkyllillä mäkisissä maastoissa esim. lehden hakuhommissa aamutokkurassa =) tms. omalla vastuulla, kuten viritetyllä skootterilla ajaminen.

Jokatapauksesa ko. sähköillä pyörä kiipeää mäet, ettei mitään.

Sopii tarjota, jos kiinnostaa.

-Riku

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17775
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Lappeenranta GP - Voittoelektroniikka

Viesti Kirjoittaja PW »

Näitä sähköpyörä juttuja oon lukenu mutt en hirveesti ymmärrä. Jostain vaan jääny semmonen käsitys ett tuo moottorin teho riippus siitä akun koosta eli saako tuon lailliseksi pienentämällä akkua tai muuttamalla kiekon kokoa ?
Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Lappeenranta GP - Voittoelektroniikka

Viesti Kirjoittaja optimistx »

PW kirjoitti:

Näitä sähköpyörä juttuja oon lukenu mutt en hirveesti ymmärrä. Jostain vaan jääny semmonen käsitys ett tuo moottorin teho riippus siitä akun koosta eli saako tuon lailliseksi pienentämällä akkua tai muuttamalla kiekon kokoa ?
Petri

Ei saa lailliseksi noilla konsteilla.

RTA
Viestit: 61
Liittynyt: 19 Helmi 2011, 08:28
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Lappeenranta GP - Voittoelektroniikka

Viesti Kirjoittaja RTA »

Pyöräytin hinnan pohjamutiin. :shock:

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Lappeenranta GP - Voittoelektroniikka

Viesti Kirjoittaja tavasti »

PW kirjoitti:

Näitä sähköpyörä juttuja oon lukenu mutt en hirveesti ymmärrä. Jostain vaan jääny semmonen käsitys ett tuo moottorin teho riippus siitä akun koosta eli saako tuon lailliseksi pienentämällä akkua tai muuttamalla kiekon kokoa ?

En menisi ihan vannomaan, mutta PW voipi olla oikeassa, riippuu moottorista. Esim Crystalytella on samaa moottoria eri tehoisena riippuen mitä siihen heitetään käyttöjännitteeksi. 500W@36V taitaisi vastata 250W@24V. Se on sitten toinen asia, että jos tyyppikilvessä lukee 500W, niin saako sakot siltikin...

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

RTA
Viestit: 61
Liittynyt: 19 Helmi 2011, 08:28
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Lappeenranta GP - Voittoelektroniikka

Viesti Kirjoittaja RTA »

tavasti kirjoitti:
PW kirjoitti:

Näitä sähköpyörä juttuja oon lukenu mutt en hirveesti ymmärrä. Jostain vaan jääny semmonen käsitys ett tuo moottorin teho riippus siitä akun koosta eli saako tuon lailliseksi pienentämällä akkua tai muuttamalla kiekon kokoa ?

En menisi ihan vannomaan, mutta PW voipi olla oikeassa, riippuu moottorista. Esim Crystalytella on samaa moottoria eri tehoisena riippuen mitä siihen heitetään käyttöjännitteeksi. 500W@36V taitaisi vastata 250W@24V. Se on sitten toinen asia, että jos tyyppikilvessä lukee 500W, niin saako sakot siltikin...

Tosiaan teho riippuu jännitteestä, mutta se on kuka mitenkin haluaa asiaa tulkita.

Pisti silmään tämmöinen juttu iltalehdestä:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012052 ... 6_uu.shtml

Googlailin foorumin:
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... fe9dd12a0f

Pyörässä, pienempitehoisella napamoottorilla riittäisi hiukan pienempikin aurinkopaneeli... :P Pitäis pyöräyttää sähkö akun kautta ja pedelekin laittaa siten että pelkkä "tyhjään" polkeminen veisi eteenpäin :mrgreen:

-Riku

RTA
Viestit: 61
Liittynyt: 19 Helmi 2011, 08:28
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Lappeenranta GP - Voittoelektroniikka + Pyörä

Viesti Kirjoittaja RTA »

Moi,

Uutta pyöräprojektia työnalle, joten kuvanpyöräkin lähtisi alta pois. Pyörässä 250W napamoottori 36V15aH LiFePO4 akulla. Lisäksi "kisa"-lisäsähköt, ne voi halutessaan asentaa nojapyörään tai pystypyörään.

Pyörällä ajettu noin 2500 km, renkaat aavistuksen kuluneet, etulokareiden kanannakkeet kaipaa hiukan ehostusta.

Pyörässä 650 Wh energiaa, kohtuu tasaisella 28-30 km/h kevyesti polkien pääsee noin 130 km matkan. Säilytysmuna(plugi ja muotit sisältyy kauppaan), 2.5A ja 5A akkulaturit. yms. asiaan liittyvää.

sähköt.jpg

"Kisa"-Lisäsähköt:

  • Harjaton 500W kolmivaihenapamoottori hall-sensoreilla
  • 26” tuplakenno alumiinivanne, Schwalbe Road Cruiser ulkokumilla, presta venttiilillä
  • Moottoriohjain 36V30A
  • Jarrukahvat, virrankatkaisukytkimillä
  • Pedelec sensori
  • Peukalokaasu ja akun varaustilan ilmaisin.

Energianpiheys kuvan kulkuvälineessä 27 kJ/km (7.3 Wh/km), Testattu toimivaksi noin 10 km.

Laita yksityisviestiä jos/kun kiinnostaa, niin huomaan heti vastata mahdollisiin kysymyksiin.

t. Riku

Viimeksi muokannut RTA, 17 Syys 2012, 09:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
RTA
Viestit: 61
Liittynyt: 19 Helmi 2011, 08:28
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Lappeenranta GP - Voittoelektroniikka + pyörä

Viesti Kirjoittaja RTA »

Moi,

Unohtui vielä mainita että pyörä on varustettu Turnigy wattituntimittarilla. Tästä näkee; kulutetun energian, jännitteen, tehopiikin, amppeeripiikin. USB kaapelilla voi säätää moottoriohjainta, eli yksinkertaisuudessaan: Nopeus ja poljinanturin avustusherkkyys. Tällähetkellä kaikki kaikki on maksimissa :D

Ja pyörähän on vuosimallia viimevuosi, 2011.

Tässä pyörän nettisivut:
http://performer.nettisivu.org/

t. riku

kaitsu
Viestit: 70
Liittynyt: 03 Kesä 2012, 14:23

Re: Lappeenranta GP - Pyörä + Voittoelektroniikka

Viesti Kirjoittaja kaitsu »

Moottorin tehon määrittelee vain ja ainoastaan ohjainyksikkö sekä akun jännite.
250 w moottoria voi ajaa isoillakin virroilla ja jännitteillä (jännite kertaa virta on teho).
Ja 1000 watin moottoria voi ajaa pienillä virroilla jolloin teho jää pieneksi.

moottorin suositustehoa korkeamman tehon ajaminen moottoriin aiheuttaa ylikuumenemista kun vastus pnn suuri esim ylämäessä ja lumessa . Käräytin yhden kiinalaisen sähköpyörän kun ajoin sillä 50% korkeammalla jännitteellä. Moottori kärähti jo 15 minuutissa.

Jos moottorin huippunopeus on matala esim. 25km/h , niin virrankuluts on huipussaan vain kiihdytyksissä ja kiihtyvyys sekä virrankulutus pienevät kun moottori lähestyy huippunopeuttaan. Eli Hidas moottori ei kulje lujempaa vaikka virranrajoitus poistettaisiin. Vain jännitteen nosto nostaa huippunopeutta.bSilloin lisääntyy ilmanvastus ja virrankulutus.

Yritän täasä vain sanoa että 2000 wattinen moottori on ihan laillinen jos sitä ajetaan 36 voltin akulla ja 10 amppeerin kontrollerilla joka on säädetty lain vaatimusten mukaan niin, että moottori lakkaa auttamasta yli 25 km/h nopeudessa.

Viimeksi muokannut kaitsu, 06 Heinä 2012, 16:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
kaitsu
Viestit: 70
Liittynyt: 03 Kesä 2012, 14:23

Re: Lappeenranta GP - Pyörä + Voittoelektroniikka

Viesti Kirjoittaja kaitsu »

Niin vielä lisään että moottoreita tehdään eri nopeuksille. Nopeuteen vaikuttaa käämikierrosten määrä. Nopeassa on pienempi vääntö ja hitaassa suurempi vääntö. Valmistajien specifications taulukoissa kerrotaan mikä on moottorin huippunopeus eri jännitteillä. Jos joku teistä aikoo tilata Kiinasta moottorin jolla tahtoo ajella maltillisia (laillisia) nopeuksia niin kannattaa varmistaa että moottori ei ole turhan nopea, koska nopean moottorin vääntö on surkea hitailla nopeuksilla 250 w teholla

RTA
Viestit: 61
Liittynyt: 19 Helmi 2011, 08:28
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Lappeenranta GP - Pyörä + Voittoelektroniikka

Viesti Kirjoittaja RTA »

Moi,

Paketti lähtee keväällä 2013 myyntiin.

-Riku

Viimeksi muokannut RTA, 11 Tammi 2013, 10:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Lappeenranta GP - Pyörä + Voittoelektroniikka

Viesti Kirjoittaja optimistx »

kaitsu kirjoitti:

...

Yritän täasä vain sanoa että 2000 wattinen moottori on ihan laillinen jos sitä ajetaan 36 voltin akulla ja 10 amppeerin kontrollerilla joka on säädetty lain vaatimusten mukaan niin, että moottori lakkaa auttamasta yli 25 km/h nopeudessa.

Kuinka varma olet tuosta? Olen kuvitellut, että tehoksi katsotaan valmistajan moottorin tyyppikilvessä oleva nimellisteho, esim. "250 W 24 V".

Olisi rakentajalle tosi hyvä uutinen, jos lausumasi on aivan tosi, pysyisi esim. mahdollisessa oikeudenkäynnissä ( vaikkapa sen jälkeen, kun
rakentaja on törmännyt johonkin pahoin seurauksin ja vastapuolen asianajaja kiinnittää huomiota 2 kW tyyppikilpeen.)

Akun ja kontrollerin huomioonotto mahdollistaisi esim. tehon muuttamisen ohjelmallisesti, vaikkapa salasanan avulla. Kun ajetaan julkisella tiellä, ohjelma antaa max 250 W, ja kun kisataan yksityisalueella, niin ohjelma antaa 2000 W. Muutos muutaman merkin näppäilemällä. Kuulostaakohan liian hyvältä ollakseen totta?

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Lappeenranta GP - Pyörä + Voittoelektroniikka

Viesti Kirjoittaja mhelander »

optimistx kirjoitti:
kaitsu kirjoitti:

...

Yritän täasä vain sanoa että 2000 wattinen moottori on ihan laillinen jos sitä ajetaan 36 voltin akulla ja 10 amppeerin kontrollerilla joka on säädetty lain vaatimusten mukaan niin, että moottori lakkaa auttamasta yli 25 km/h nopeudessa.

Kuinka varma olet tuosta? Olen kuvitellut, että tehoksi katsotaan valmistajan moottorin tyyppikilvessä oleva nimellisteho, esim. "250 W 24 V".

Olisi rakentajalle tosi hyvä uutinen, jos lausumasi on aivan tosi, pysyisi esim. mahdollisessa oikeudenkäynnissä ( vaikkapa sen jälkeen, kun
rakentaja on törmännyt johonkin pahoin seurauksin ja vastapuolen asianajaja kiinnittää huomiota 2 kW tyyppikilpeen.)

Akun ja kontrollerin huomioonotto mahdollistaisi esim. tehon muuttamisen ohjelmallisesti, vaikkapa salasanan avulla. Kun ajetaan julkisella tiellä, ohjelma antaa max 250 W, ja kun kisataan yksityisalueella, niin ohjelma antaa 2000 W. Muutos muutaman merkin näppäilemällä. Kuulostaakohan liian hyvältä ollakseen totta?

Ja mitkä mahdollisuudet tämä antaisi alamäissä käyttää moottoria generaattorina lataamaan akkuja. 250W:n teholla ei paljoa jarrutusenergiaa saada talteen. 2kW olisi jo aivan eri juttu...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin