weapea kirjoitti:Hirrrrveen suuria on noi eturattaat! oon kuullu että himopolkijoilla menee polvet poikki yläkuolokohdassa, ja ihmetelly että miten ne runttaa, en ihmettele enää.
Siihen on syynsä... nimittäin takana kun mennään alle 16-piikkisen rattaan alkaa tulla ketjulinjassa häviöitä. Toisaalta kyllä mun lowracerilla pääsee 70+ km/h kun edessä on "vain" 50-piikkinen ja takana 11 kun takaratas on 28-tuumanen.
Ja mitä tulee näihin ovaaleihin ketjurattaisiin, niillä sain poljinkierrokset nousemaan yli 90:n ja silti reippaasti lisää vääntöä ylämäkiin ja tiukempiin puristuksiin. On möykkärissä ollu vähän ikävä moisia ja kun kävin MetaPhysic:llä ajamassa jossa mokomat on niin johan liikku eri "voimakkaasti".
weapea kirjoitti:mulla oli hybridipyörä, kokeilin maastossa sellasta isoo mäkee polkee ylös, mäki oli lähes 90 asteinen, mutta fillari kaatui, koska en ehtiny polkea niin lujaa ku ykkösellä joutuu polkeen ! kaaduin jokakerta vauhdin uupumiseen... 
Sanoisin että tekniikkavirheestä johtuu. Itsellä oli samoja haasteita kun joskus 90-luvulla yritin 26" joustohaarukka maasturilla pysyä osaavien perässä Kempeleen laskettelurinteen hiekkapohjasessa mäessä... että miten saada poljettua 24-piikkisellä etulehdellä, 28 piikkistä takaratasta, siten että ei keuli koko aikaa ja pysyy vielä 20-30 senttiä leveällä kovemmalla baanalla.
Pitäis kattoa paljonko tossa nousussa on prosentteja, nykyisellä nojakki täpärillä mihin nämä ovaalit tulee, on takana pienin vaihde 32-hampainen mutta rengas 29er kokoa. Sillä on menty 18+% nousut ilman keulimista ihan kevyesti hiekkapohjalla ylös. Samoin kaikki eteen tulleet lumiset (pyörä- ja autoteiden) ylämäet.