mhelander kirjoitti:Syväri kirjoitti:Mä veivaan 175mm kammilla, varmaan lonkkakulmakin vaikuttaa mikä tuntuu oikealta.. lyhyemmät ois myös aerodynaamisemmat
Siis lukkopolkimien klossit kuluttaa lattiaa vai
?
No joo, ehkä vähän aerodynaamisemmat. Itse olen ajanut käytännössä aina 172.5mm:n kammilla ja niillä kun opettelin korkean kadenssin tekniikan niin löytyy sekä kierroksia että vääntöä. Ja molempia parantaa ovaalit ketjurattaat.
Vaikka olen lyhytjalkainen 180 pitkä. Nämä ovat kuitenkin niin yksilöllisiä juttuja että jokaisen on itse kuunneltava polviaan, lihaksiaan ja suoritustaan yleensä eikä lähteä yleistämään kuten pystäripuolen tarjonta on ohjannut.
Minun evoluutio kampien pituudelle on penskana ajetut erilaiset pyörät ja niiden kammet, sitten retki- ja kilpapyöräilyn aloitus siihen aikaan standardeilla 170mm:n kammilla ja kun sitten ostin kunnon kilpurin oli se Rossin korttelirunkoinen pyörä vahvalta ajajalta, ja siinä oli nuo 172.5mm:t. Ja ne tuntu heti eka lenkillä juuri oikeilta.
Tarkoitus on syksymmällä kokeilla vähän eri variaatioita noiden kampien suhteen muiden ideoiden lomassa... mutta yleisillä teillä ajellessa mennään nyt näillä. Hyvin tuntuvat toimivan...
Eli oot ajanu vaan 172,5mm kammilla, jotka oli heti sopivat. Ihan niinku mulle 90mm Ei taida olla oikeen hyvä pohja arvioida lyhyempiä kampia, jos ei oo niitä pidempään testiajanu