Aikaisemmin oli puhetta, että jos vapaarataspaketti olisi vetotangossa ylös-alas liikuteltavissa, kyseessä olisi alkeellinen portaaton vaihteisto. Jos se vielä olisi sellainen, että pysähdyttäessä paketti putoaisi aivan alas lyhyelle ja siis kevyelle välitykselle, liikkeellelähtöön olisi käytössä suuri momentti. Sitten paketti voisi joka heilautuksella niks naks kivuta automaattisesti tangossa ylöspäin pysähtyen haluttuun matkatasoon.
No, tämä oli lähes huumoria, kejuratashupailua.
Alunperin oletettiin, että työntövaihe pitäisi olla kevemmällä välityksellä kuin vetovaihe, jotta liike olisi luonteva. Olet vissiin todistanut tämän empiirisesti.
SH15 Soudettava kinneri
Re: SH15 Soudettava kinneri
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: SH15 Soudettava kinneri
jori kirjoitti:Noita vipusuhteita saat muutettua rakentamalla taitto- ja vapaanapaketjupyöräblokin "teliksi", joka voidaan asentaa kiinteästi soutuvipuun, paitsi vivun suuntaan, kuten nyt, myös eri asentoihin taakse päin kiertämällä lähes siihen asti, kun se on vaaka-asennossa. Aivan vaaka-asentoon asti ei kuitenkaan voi mennä, koska vivun ollessa takana ketju ei saa hangata itseensä edessä olevien taittopyörien päällä. Tällä tekniikalla ketjun pituuden muutoskin vedon eri vaiheilla pienenee korkeuden pienenemisen suhteessa.
Ehdotus on loistava! Kiitos!
Asensin kuvankäsittelyllä "telin" paikalleen:
Sopivan vastuksen löytämiseksi voi teliä nostaa ja laskea varaamalla reikiä ylös ja alas vetotankoon. Nyt tässä versiossa etutaittopyörää täytynee laskea alemmksi.
Myös MM:n ehdottama portaaton vaihtaminen on periaatteessa mahdollinen, mutta kotikonstein todella toimivaksi on jo aika vaativa.
MM:
"Alunperin oletettiin, että työntövaihe pitäisi olla kevemmällä välityksellä kuin vetovaihe, jotta liike olisi luonteva. Olet vissiin todistanut tämän empiirisesti".
Joo näin on!
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: SH15 Soudettava kinneri
Kun tarkemmin ajattelee, ei tuo MM:n ehdottama portaaton voimakkuuden säätö myös kotikonstein ole ehkä ylivoimainen tehtävä. Vaijerein jousin ja kiertovaihtimin toteutettuna tuntuu aivan mahdolliselta. Silloinhan takavaihtaja kävisi melkein tarpeettomaksi!
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: SH15 Soudettava kinneri
Aikamoisen puurtamisen ja kokeilujen jälkeen sain telillä varustetun vetotangon viimein toimimaan:
Vetovaiheessa on ylempi pyörästö vielä liian korkealla. Täytyy kääntää teliä enemmän vaakatasoon tai laskea kiinnityspistettä alemmaksi.
Koeajolla jouduin vastamäessä niin paljon vetämään, että vielä hitsaamaton taittoppyörän kannake meni kulmasta luttuun:
MM:
"Erittäin mielenkiintoista tutkimustyötä. Jospa tuloksena olisi jalkoja, käsiä ja selkää monipuolisesti liikuttava ja kuormittava kulkine".
No tämähän se on tavoitteena ja antaa motiivia puurtaa eteenpäin. On vähän niinkuin silloin, kun sanotaan, että lohi on niin hyvä kala, että sitä kannattaa pyydystää vaikka ei sitä saisikaan!
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: SH15 Soudettava pyörä
Sain hitsautettua etutaittopyörän kannakkeen ja vielä trimmattua teliä niin, että ketjut eivät hypi pois päältä. Toimii nyt suht. koht. hyvin tasaisella, mutta vaikka työntökin toimii, on vastamäet vielä ongelmallisia. Sähköapua tarvittaisiin!
Nojanallen mainio idea sijoittaa aurinkokennot peräkärryyn on innoittanut minua suunnittelemaan vanerisen 1-pyöräisen peräkärryn, jossa olisi 20" moottorivanne, akut ja aurinkopaneelit. Sen voisi hyvin liittää niin soudettavan pyörän kuin muidenkin nojiksien perään. Tarvitsisi vain kiinnittää ohjauspaneli ohjaustankoon.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: SH15 Soudettava kinneri
Olen tässä mietiskellyt, jos muuttaisi SH15:n tavalliseksi tadpoleksi, kun tuo soutusysteemi ei ole oikein luotettava . Ketjut tuossa sauvan rattaissa hyppäävät niin helposti pois päältä, eikä systeemi ole mäkisessä maastossa ole riittävän tehokas. Tadpolena se olisi helppo kattaa kinneriksi
Toisaalta olen ajatellut, että säilyttäisi sen jonkinlaisena museoesineenä?
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: SH15 Soudettava kinneri
irakas kirjoitti:Olen tässä mietiskellyt, jos muuttaisi SH15:n tavalliseksi tadpoleksi, kun tuo soutusysteemi ei ole oikein luotettava . Ketjut tuossa sauvan rattaissa hyppäävät niin helposti pois päältä, eikä systeemi ole mäkisessä maastossa ole riittävän tehokas. Tadpolena se olisi helppo kattaa kinneriksi
Toisaalta olen ajatellut, että säilyttäisi sen jonkinlaisena museoesineenä?
Pidä vaan museoesineenä, tai myy pohjanmaalle tai hollantiin. Tuossa pyörässä on koeiltu niin ainutlaatuista soutumekanismia, että olsi sääli, jos se purettaisiin. Toki voit käyttää sähkökiekot ja muitakin osia, mutta jotenkin tuon säilyttäminen jonkunlaisessa soutukunnossa ja ehkäpä esittely erilaisissa tilaisuuksissa pyöräilyteknisenä erikoisuutena viehättäisi ainakin minun mielikuvitustani. Tasamaan kulkine se on, kuten muutkin soutamalla liikkuvat laitteet, mutta tasaisella varmasti kuntoiluvälineenä kiinnostava. Eikös tällä foormillakin joku taannoin ilmaissut kiinnostuksensa tuollaisen hankkimiseen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: SH15 Soudettava kinneri
jori kirjoitti:irakas kirjoitti:Olen tässä mietiskellyt, jos muuttaisi SH15:n tavalliseksi tadpoleksi, kun tuo soutusysteemi ei ole oikein luotettava . Ketjut tuossa sauvan rattaissa hyppäävät niin helposti pois päältä, eikä systeemi ole mäkisessä maastossa ole riittävän tehokas. Tadpolena se olisi helppo kattaa kinneriksi
Toisaalta olen ajatellut, että säilyttäisi sen jonkinlaisena museoesineenä?
Pidä vaan museoesineenä, tai myy pohjanmaalle tai hollantiin.
Tuossa pyörässä on koeiltu niin ainutlaatuista soutumekanismia, että olsi sääli, jos se purettaisiin. Toki voit käyttää sähkökiekot ja muitakin osia, mutta jotenkin tuon säilyttäminen jonkunlaisessa soutukunnossa ja ehkäpä esittely erilaisissa tilaisuuksissa pyöräilyteknisenä erikoisuutena viehättäisi ainakin minun mielikuvitustani. Tasamaan kulkine se on, kuten muutkin soutamalla liikkuvat laitteet, mutta tasaisella varmasti kuntoiluvälineenä kiinnostava. Eikös tällä foormillakin joku taannoin ilmaissut kiinnostuksensa tuollaisen hankkimiseen.
Joo, olen pitänyt muistoesineenä. Huomasin, että enpä ollut ottanutkaan kuvaa lopullisesta versiosta. Tein tänään pienen koeajon ja homma pelasi ihan hyvin ja siis ilman sähköavustusta. Ketjutkin pysyivät päällä.
Lumia 900 teki taas sumeita kuvia!
Edit 18.4.16
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Re: SH15 Soudettava kinneri
Juu, älä luovuta kun tästä on niin paljon ollut innoitusta muillekin. Kun vekottimessa on jalkaohjaus ja muu infrastruktuuri jo olemassa, voisi ajatella kokeilua sellaisella jalkavammaisten deltatriken käsipyörävedolla, jossa on melko pitkät kampivarret. Tämä vain olisi takaveto. Siinähän liike saadaan muistuttamaan soutuliikettä, mutta on pyöreämpää. Vetotangon kaksinkertaisia vapaarattaitakaan ei tarvittaisi, normaali"vääntiön" vetoratas vain. Mitenkähän soudun oikeaoppisen liikesarjan saisi siihen sovitetttua; jalkojen ojennus, selän suoristus, lopuksi käsiveto.
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: SH15 Soudettava kinneri
MM kirjoitti:Juu, älä luovuta kun tästä on niin paljon ollut innoitusta muillekin. Kun vekottimessa on jalkaohjaus ja muu infrastruktuuri jo olemassa, voisi ajatella kokeilua sellaisella jalkavammaisten deltatriken käsipyörävedolla, jossa on melko pitkät kampivarret. Tämä vain olisi takaveto. Siinähän liike saadaan muistuttamaan soutuliikettä, mutta on pyöreämpää. Vetotangon kaksinkertaisia vapaarattaitakaan ei tarvittaisi, normaali"vääntiön" vetoratas vain. Mitenkähän soudun oikeaoppisen liikesarjan saisi siihen sovitetttua; jalkojen ojennus, selän suoristus, lopuksi käsiveto.
Joo, kiitos MM! Minulla on vielä hyvin tallessa vetotanko-vaihtoehto, jolla vain vedetään. Eihän veneessäkään työnnetä vaan ainoastaan vedetään. Homma on silloin toimintavarmempikin.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26