Kruiseri

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kruiseri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Olisi pieni updaten paikka. Taakse on laitettu läskirengas ja aerobar- tangon lainasin nojapyörästä. (Voi toimia toisinkin päin eli custom tangosta nojakkiin aerotanko...) Sopi yllättävän hyvin, ajoasento tuntuu mukavalta, paitsi yksi juttu: satula. Kun on pysty ajoasento ja poljetaan eteenpäin niin voisi hyvin käyttää leveintä läskiperse satulaa mikä löytyy. Ehkäpä joku tuollainen:
https://www.serfas.com/products/view/20 ... el-saddles

Tässä tämänhetken tilanne:

Liitteet
zopper4.jpg
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kruiseri

Viesti Kirjoittaja PW »

Kuva kuskin kanssa olis kiva :D näkis vähän miten tuolla voi polkee.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kruiseri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

PW kirjoitti:

Kuva kuskin kanssa olis kiva :D näkis vähän miten tuolla voi polkee.

Petri

Ajoasento on sama kuin viestiketjun ekan sivun kuvassa:
Kuva

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kruiseri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Sopi yllättävän hyvin, ajoasento tuntuu mukavalta, paitsi yksi juttu: satula. Kun on pysty ajoasento ja poljetaan eteenpäin niin voisi hyvin käyttää leveintä läskiperse satulaa mikä löytyy.

Ensimmäisessä chopperissani kokeilin tavallista marketin jousitettua mummiskan satulaa, mutta yllättäen itse tehty vaneerinen "penkki" on mukavempi.
Kuva
Kuva
Leveys ja muoto on kaiken a ja o, jousitus ja pehmusteet voisivat toki tuoda mukavan lisän.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kruiseri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:

Ensimmäisessä chopperissani kokeilin tavallista marketin jousitettua mummiskan satulaa, mutta yllättäen itse tehty vaneerinen "penkki" on mukavempi.
....
Leveys ja muoto on kaiken a ja o, jousitus ja pehmusteet voisivat toki tuoda mukavan lisän.
Jukka

Justiinsa näin, ja kun ei valmiina saa tuollaista kaarevan muotoista jakkaraa, päätin tehdä minäkin sen itse. Tähän saattaa ilmaantua siitä kuvakin...
Olikos se Cascon uretaaniliima ok levykerrosten väliin? Käykö myös pehmusteen liimaukseen?

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Kruiseri

Viesti Kirjoittaja irakas »

Jarcco kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Ensimmäisessä chopperissani kokeilin tavallista marketin jousitettua mummiskan satulaa, mutta yllättäen itse tehty vaneerinen "penkki" on mukavempi.
....
Leveys ja muoto on kaiken a ja o, jousitus ja pehmusteet voisivat toki tuoda mukavan lisän.
Jukka

Justiinsa näin, ja kun ei valmiina saa tuollaista kaarevan muotoista jakkaraa, päätin tehdä minäkin sen itse. Tähän saattaa ilmaantua siitä kuvakin...
Olikos se Cascon uretaaniliima ok levykerrosten väliin? Käykö myös pehmusteen liimaukseen?

Minä olen käyttänyt kuvassa olevaa SikaBond-545-uretaaniliimaa puun, vanerin, metallin, polykarbonaattilevyn, polystyreenin, kankaan ja nahkan liimaukseen.

Kuva

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kruiseri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Olikos se Cascon uretaaniliima ok levykerrosten väliin? Käykö myös pehmusteen liimaukseen?

Itselläni ei ole kokemusta kuin bilteman vedenkestävästä puuliimasta. Sillä olen nyt liimannut neljä penkkiä ja kaikki ovat kestäneet. Liima tosin oli erivärisessä pullossa kuin mitä nykyään, liekö samaa tavaraa, kuivumisaika näyttää olevan eri tai ainakin ilmoitetaan eri tavalla. pehmusteiden liimauksesta ei mitään tietoa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kruiseri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Aloitin penkin tekemisen kokeilemalla sopivaa taivutussädettä istumalla puupalikoiden avulla taivutetulle vanerinpalalle. Löytyneen muodon kopioin lankunpätkään, ja sahasin siihen muotoon 2 pätkää. Sitten sahasin rimat niiden väliin ja ruuvasin muotopätkät niiden päihin. Jigistä tein löytyneiden vanerinpalojen levyisen, 32 cm. Välirimat on asetettu seuraamaan penkin muotoa ja siten tukevat liimauksessa keskikohtaa. Näin naarasmuotti oli valmis. Sitten kastelin 3 koivuvanerin palaa kevyesti ja laitoin niiden väliin Wurthin pur-liimaa tasaisesti joka kohtaan. Puupalikoilla ja puristimilla painoin levyt muottia vasten. Tässä oli vähän vaikeuksia saada ne pysymään kohdillaan, mikä oli tarpeen koska ei ollut paljon ylimääräistä pois leikattavaa reunaa. Kannattaisi olla reilusti suuremmat levyaihiot.

Liima osoittautui erinomaiseksi sillä kun pistosahasin muodon niin levyt olivat kauttaaltaan liimaantuneet. Päätin kokeilla ensin ilman pehmustetta ja aloin miettiä kiinnitystä. Päädyin käyttämään vanhasta satulasta irti ruuvattua kiinnikettä joka on paljon parempi kuin eka viritelmä, jota varten on ylimääräiset kiinnitykset (kuvassa keskimmäiset reiät).

Pehmikettä tuntui kaipaavan, niinpä liimailin kahta eri solumuovia vanerin päälle. Huomasin että niitä voi hioa lamellilaikalla mutta aika tarkkana on oltava ettei lähde liikaa. Lopuksi tekonahkaa päälle, sitä ei tarvinnut liimata. Kuvassa vertailun vuoksi leveä mummis satula.

Liitteet
penkit.jpg
verhoilu.jpg
penkin sovitus.jpg
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kruiseri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Valmiina, runko jauhemaalattuna.

Liitteet
slope2.jpg
slope2.jpg (159.44 KiB) Katsottu 6904 kertaa
slope.jpg
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kruiseri

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Lueskelinpa näitä cruiserjuttuja kun rupesi kiinnostamaan ja täytyy sanoa että tuossa on tyyliä! Hieno ja mukavanoloinen pyörä!

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kruiseri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Premnas kirjoitti:

Lueskelinpa näitä cruiserjuttuja kun rupesi kiinnostamaan ja täytyy sanoa että tuossa on tyyliä! Hieno ja mukavanoloinen pyörä!

Kiitos kehuista :D Tämähän on ollut hiljaisessa myynnissä minusta kohtuuhinnalla 200,- (osat maksaa enemmän...) muttei ole mennyt kaupaksi. Sopii yli 170 pituiselle, kenties lyhyemmällekin sovitettavissa. Osta pois!


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kruiseri

Viesti Kirjoittaja Premnas »

No ku mä olen tällanen 165-senttinen, mahtaisko olla liian iso pyörä? Saako tuohon lokareita kiinni? Ootko itse kokeillut millaista tuolla on ajaa talvella?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kruiseri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=4&t=3653

Premnas kirjoitti:

No ku mä olen tällanen 165-senttinen, mahtaisko olla liian iso pyörä? Saako tuohon lokareita kiinni? Ootko itse kokeillut millaista tuolla on ajaa talvella?

Uskon että saisi sovitettua sinun kokoiselle, satulan voi kiinnittää myös viistoputkeen. Taakse saa lokarin helposti tarakan kiinnikkeisiin (myynti-ilmossa näkyy tarakka). Keulassa ei ole valmiita kiinnikkeitä eli pitää itse viritellä. Olen kokeillut talvella ja minusta on kaikin puolin toimiva myös siinä. Ei sudi helposti, vakaa ohjaila ja jaloilla saa nopeasti estettyä kaatumisen jos etupyörä menettää pidon. Se on sanottava että ei ole kovin kevyt laite, varmaan yli 20 kiloa painaa.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kruiseri

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Pah, mun on pakko vielä miettiä tätä, pitihän mun ruveta itse väsäämään talvikruiseria :wink: . Lisäksi pyörän sijainti on hieman kaukana noin koeajoa ajatellen. Täytyisi varmaan käydä jossain kaupassa ensin ottamassa tuntumaa miltä noi cruiserit noin yleensäkin tuntuu ajaa.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kruiseri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Premnas kirjoitti:

Pah, mun on pakko vielä miettiä tätä, pitihän mun ruveta itse väsäämään talvikruiseria :wink: . Lisäksi pyörän sijainti on hieman kaukana noin koeajoa ajatellen. Täytyisi varmaan käydä jossain kaupassa ensin ottamassa tuntumaa miltä noi cruiserit noin yleensäkin tuntuu ajaa.

No tottahan toki itse teet jos on kerran fasiliteetit olemassa! Mutta ennen sitä testailemaan ja sitten suunnittelemaan. Itse tykkään tehdä tarkat suunnitelmat ennen kuin tartun rälläkkään. Ja rakenteluketjuun paljon kuvia :D


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Vastaa Viestiin