Herätetäänpä henkiin tämä keskustelu, viidessä vuodessa kennoteknologia on taatusti kehittynyt.
Suunnittelen telttaperäkärryä ja siinä olisi sitten sopivasti päällä tilaa aurinkokennoille. Mulla on 750W 48V moottori ja kaksi akkua (19Ah ja 17Ah).
On kaiketi mahdollista ladata akkua samalla, kun sitä käyttää, mutta koska toi kahden akun systeemi on jo, niin onko fiksumpaa / helpompaa ladata vain toista? Ihan käsin minä nytkin piuhat joudun toisen akun loputtua vaihtamaan.
Eihän tässä systeemissä mitään järkeä ole, sillä pääsen nytkin Arcuksella näillä kahdella akulla n. 140 km, mutta periaatteessa tällaisen kasaaminen kiinnostaa.
Voisihan sitä osallistua vaikka Sun Trip 2019 -tapahtumaan Ranskassa.
Elektroniikkainsinööriä minussa ei ole nimeksikään, kolvi pysyy kyllä kädessä, joten kaipaan vähän apua peruskäsitteissä. Kaikkien osien pitää olla kaupasta saatavia.
Kennoja löytyy suoraan 48V, mutta voiko käyttää kahta 24V ja kytkeä ne sarjaan? Miten lasketaan tuolla kennopuolella tuo akkulaturin ampeerimäärä?
Sitten on vielä nuo kennojen Watit, hmm. Eli mitä tarvitaan, että saan kasattua aurinkokennoilla esim. 48V ja 2Ah laturia vastaavan systeemin?
Tällainen laite osui silmiin googlatessa. Vai tarvitaanko tällainen?
Tietääkö esim. Jori, löytyykö netistä sellaista opetuspakettia, jossa nämä elektroniikan perusasiat olisi selitetty selkeällä tavalla esim. veden virtaukseen vertaamalla? Jotain tällaista kaipaan suomeksi

Kyllä minä osaan asiakkaalle selittää, että 18Ah akun lataaminen vie 3Ah laturilla 6h ja että 48V ja 18Ah akussa on on "virtaa?" 864Wh. Eli jos moottori käyttää keskimäärin 150W, niin tuolla paketilla voin ajaa vajaat 6h.
Nojanalle rakensi tällaisen systeemin 8 vuotta sitten. Löytyykö apuja?