Laitetaas vielä jotain viimeisesestä kokoontumispäivästä ennen kuin unohtuu ja loppuun joku numeerinen tieto:
Aamupala oli tuttuun tapaan leirintäalueella klo 9 ja sitä ennen laittelin rensselit kasaan ja pyörän lähtövalmiiksi. Kinnerimiehet oli kadonneet jo kukonlaulun aikaan tahoillensa eikä Nojanallekaan aurinkopaneleiden avustamana lähtenyt Kuopion suuntaan (harmitus kun en muistanut kuvata). Kaikilla meillä jotka lähdimme Kuopioon oli kolmipyöräiset pelit alla, Jormalla ja Heikillä se kolmas pyörä oli edessä meillä muilla takana kärryn muodossa 
Vähän ennen Kuopiota oli treffit paikallisten nojailijoiden kanssa jotka ei sairastumis ym. syistä päässeet osallistumaan Riistaveden kinkereihin. Hetki potkittiin renkaita ja muutenkin katseltiin millaisilla peleillä kukin liikkuu.
Paikalliset kierrätti meitä hienoissa maisemissa, melkein harmittaa, ettei reittiä johonkin gps-tsydeemiin tullut tallennettua, siitä olisi myös jälkikäteen helppo arpoa Kuopion läpiajoon reiti kun se ei kovin selkeä ole, jos vaan jatkossa Kuopion suuntaan menee. Kuopio - Siilinjärvi väli kuulema tuottaa ongelmia tai ei nyt ongelmia mutta mutkia mikä on hyvä tiedostaa. Heikki ja molemmat Jormat katosivat teilleen mutta pienellä joukolla kävimme syömässä satamassa rantaravintolassa ja siellä joku Kuosmasen Sakari tarjoili eväät, hyvää oli mutta annoskoko olisi voinut olla tuplat 
Pitkän lounaan jälkeen yksi Kuopion kaveri opasti meidät Jounin kanssa etelään vievälle reitille - kiitos siitä! ja jatkoimme Abc:n suuntaan eväiden ostoon. Kuopion kulmilla keskari oli jotain 16,4 paikkeilla ja suht rauhallista tahtia jatkoimme kohti Suonenjokea mitä nyt yhdessä alamäessä tuli nopeusennätys kärryn kera 58,46 km/h, vakaasti kulki eli pakkaus oli onnistunut mutta jos rekkoja sivuttaisi niin vauhteja saisi ottaa pois, samoin tien kuoppia nuissa nopeuksissa tutkii "sillä silmällä". Suonenjoen jälkeen kävimme Koskelossa kahvilla, Jouni jatkoi Hankasalmelle missä auto odotti ja minä palasin jokusen satametriä takaisin ja lähdin Pieksämäen tietä. 18,1 km/h oli keskari Koskelossa ja matkaa oli taittunut reilu 100 km, semmoinen ajatus oli, että tyyntyvässä illassa yli 20 km/h pitäisi saada päivälle ja aika nopeasti se tuli koska isoja mäkiä ei juuri ollut.
Tuumin etten enää illalla mihkään poukkoile kun iltapalaa oli ostettuna mutta Pieksämäen aakkosbaariin kuitenkin kurvasin koska akun halusin ladata varmuuden vuoksi, juustoaterian siinä mutustelin ja vähän foorumille kommentoin kunnes Kangasniemi kutsui. Parilta suunnalta oli varoitettu, että väli olisi mäkinen ja sitä varten ennakkosuunnitelmana oli 150 km jälkeen katsella teltanpaikkaa mutta kun niitä isoja mäkiä ei tullut (Lapin ja Kainuun jälkeen kumpuilivat ihan kivasti
) ja pyörä kulki kuin ajatus, ajattelin ajavani 200 km, että voi sitten retostella jälkeenpäin nojapyörän erinomaisuutta. 200 km ei tuntunut juuri missään ja jatkoin normitahdilla ajoa, välillä väsytti unenpuutteen vuoksi armottomasti mutta muutama ukkoskuuro virkisti kummasti. Sadevehkeitä en viitsinyt pukea koska päivä oli ollut hiostava (ainakin merinovillaisessa ajopaidassa) ja sade toi mukavan viileyden. Kenkien sadesuojat olisi kuitenkin kannattanut pukea koska kolmannen kuuron jälkeen kengät rupesivat tuntumaan märältä, ensin kantapäästä eli ilmeisesti lahjetta myöden vesi valui. Pullonpohjat toimii aika hyvinä sadeveden ohjureina tiettyyn rajaan saakka... Suunnaton järkytys oli yön pimeys varsinkin tummien pilvien ja sadekuurojen aikaan. Eteenpäin oli yksi huomiovalo mutta taakse vilkkui viisi valoa eli selän takaa ainoastaan sokeat voisi ajaa päälle, huomioväri takki oli puettuna eli aika kirkas menijä varmaankin olin autonvalojen loisteessa. Kun Joutsa läheni niin tuntui järkevältä ajaa 4-tie hiljaisen liikenteen aikaan koska 12 km pätkällä siinä ei ole lainkaan piennarta
aivan käsittämätöntä kun huomio liikennemäärät
Nälkä rupesi vaivaamaan mikä oli lisäyllyke, ostetu karjalanpiirakat ei maistuneet vaan ajoin myslipatukoiden voimalla.
Hartolassa söin yökeiton ja kahvit päälle sekä ostin maitoa ja mustikkakeittoa, harmi vaan kun maito oli vain 0,5 litran purkissa hylana ja mustikkakeitto oli laihduttajan versio mutta nestettä kumminkin. Sysmän suuntaa suuntasin ajoneuvoyhdestelmän ja johan taas kulki, ihmeellistä se ruoka
Sysmässä oli yhdessä hujauksessa mutta sitten tie kääntyi ja tuuli yltyi reippaaksi ja vielä suoraan vastaiseksi ja homma hidastui. Väsymys, siis unen puute vaivasi ja onneksi välillä pientä tihkusadetta oli niin siitä sai virkeyttä. Se ihmetytti miten lihakset pelasi vieläpä vastatuulessa ja mikään paikka ei tuntunut kipeältä. Loppumatkasta rupesin ylimääräisiä vesiä kaatelemaan pois valmistuin viimeisiin nousuihin. Kotomäkeä pelkäsin etukäteen josko siinä hyytyy kun henkisesti on jo perillä ja lihaksilla iso työ takana mutta ei... yli 8 km/h hitaimmassa kohdassa ja on siinä pituuden puolesta veivaamista mutta hyvin meni.
Pakko on huono yllyke eli jos olisi ollut pakko ajaa Riistavedeltä kotiin niin ajatus olisi varmaankin ahdistanut, nyt lomanloppumisahdistuksessa ylimääräinen urheilu teki terää ja kun itselle laittoi 20-50 km välietappeja sekä takaportin, että jos tympäsee niin aina voi lopettaa ja jatkaa levon jälkeen niin matka taittui kuin itsekseen. Luottamus omiin kykyihin kasvoi mutta muistaa täytyy, että yksi ärtynyt jänne voi laittaa mielen nöyräksi.
Tänään piti olla ajamaton päivä mutta maltoinko
6 km kylillä kun vanhojen autojen kokoontumisajoja kävin katsomassa. Eilen illalla venyttelin uudelleen kun koneella istumisen jälkeen jalat tuntui tönköltä. Tänään ei kipuja/jäykkyyttä mutta en ole itseäni rasittanutkaan, huomenna vielä rennosti (mitä nyt pikku lenkki
) ja sitten töihin...
Reissussa kilometrejä tuli n. 2894 km joista kärryn kanssa 2252 km, ahkera siksakin ajo näkyy mutta pieniä teitä kannattaa katsella ihan maisemien vuoksi. Välipäivinä/viikkoina/Riistavedellä ilman kärryä ajoin n. 642 km.
Siirtymätaipaleilla paras keskinopeus oli Pulkkilan ja Limingan väli n. 70 km yli 25 km/h, tasaisuus näkyy... Rovaniemi - Sodankylä n. 130km meni 23,8 km/h reippaaseen myötätuuleen, Elokuvajuhlaruuhkassa kruisailu tiputti päivän saldon 22,25 km/h. Hitaimmillaan mentiin ennen Sallaa mäissä ja vastatuulessa 56 km 18,25 km/h. eli jatkossa jos aikatauluttaa reissua niin voi kohtuu kunnolla luottaa, että 20 km/h ajelee päivän saldoksi ja siinä saa olla kaupunkihissuttelut mukana. Tuntuisi, että 6 h on mukava ajaa ja sen jälkeen vielä menee tarpeen vaatiessa tunti tai pari jos haluaa itsensä asemoida seuraavan päivän lounaspaikkaa ajatellen sopivalle etäisyydelle, yleensä meno jatkuu mukavana tyyntyvässä illassa ja rauhoittuvassa liikenteessä.
Pikku hiljaa kamoja puran ja samalla varusteluetteloa kuvaan ja jos kuvista jonkun tolkun saa niin voisin sen vielä tähän lätkäistä jo itsellenikin muistilapuksi tulevia rientoja varten 
Kilpisjärven reissua jo suunnitellen kiitos ja näkemiin 