PW kirjoitti:tuo penkin kiinnitys noin kapeella alueella, alkaa murtaa penkkiä kiinityksen vierestä tai korkkaa mutterit läpi. Tulee vääntöä sivuttain liikaa.
Petri
Samaa mieltä.
PW kirjoitti:tuo penkin kiinnitys noin kapeella alueella, alkaa murtaa penkkiä kiinityksen vierestä tai korkkaa mutterit läpi. Tulee vääntöä sivuttain liikaa.
Petri
Samaa mieltä.
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
PW kirjoitti:En lujjuuslaskelmista mitään ymmärrä mutt luulisin ett veto ei oo ongelma vaan tuo penkin kiinnitys noin kapeella alueella, alkaa murtaa penkkiä kiinityksen vierestä tai korkkaa mutterit läpi. Tulee vääntöä sivuttain liikaa.
PW on insinööri. Noin minäkin olisin sanonut. Penkki sinänsä kestää vedot ja väännöt, mutta paikallisesti kiinnikkeistä repeää. Laita lisää leveyttä kiinnityslevyyn, eikä pituussuuntainen mittakaan haitaksi ole, penkkiin tulee myös pituussuuntaisia kuormituksia. Isommat kiinnityslevyt ja paljon pieniä ruuveja kestää paremmin. Vastapuolen pelti ei sekään olisi haitaksi. Ei sen tukipellin paksua tarvitse olla alle 2 mm riittää hyvin -allekin, jos pokkaat reunan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Laitan vielä kuvat oman penkin kiinnityksestä vaikka ei ne varmaan tähän rojektiin auta.
Vaneripenkistä se hyöty ett voi ruuvarilla kiitellä kaikenlaista tarpeellista penkkiin, aika huolettomasti.
Ja kun on lyhyet matkat penkistä runkoon ei tuu suuria vääntövoimia.
Kai tuostakin helposti sais semmosen nopeesti irrotettavan penkin.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
jviirret kirjoitti:Kiinnike kestää, mutta mun mielestä tuolla penkkiä vasten tulevalla latalla saisi olla enempi pinta-alaa ja kiinnitysreiät kauempana toisistaan. Epäilen että penkki ei kestä.
Jukka
Juu, siihen tulee leveämpi vanerilevy/muu puukapula vielä päälle. Siihen pulttaan sitten kiinni tuon penkin ja alle varmaan jotain pehmusteita
PW kirjoitti:Mistäs kohtaa tuo taittuu vai tuleeko sen aika myöhemmin ?
Petri
Ei millään kerkiä tehdä taittuvaa vielä ku tää tulee isseelle nokia-pyöräksi mutta tuossa on jo muutama juttu mitä oon suunnitellut sitä varten, kuten tuo penkin kiinnitys, lisäksi ei tarvi muuta kuin runkoputkeen tehdä taittuva kohta.
Luulin Velograftilla tuut Nokialle. Toki mukava ett on omavalmisteita muitakin.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Luulin Velograftilla tuut Nokialle. Toki mukava ett on omavalmisteita muitakin.
Petri
Siis tuun velokraftilla ite, ja mukaan suostuteltu issee ottaa tämän alle sitten
Nyt pitäis alkaa asentaa etuhaarukkaa ja taakse dropoutteja.. Eikös suoraan asentaminen onnistu kun laittaa puristimilla pitkät lankut vanteista kiinni?
Jos vaan lankut on suorat niin noin juuri.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Noniin, dropoutit ja kaulaputki ok, istuinkulma ok, etupuomia lyhensinkin sitten hitusen liikaa, noooooooh
Aattelin sitte kuitenkin värkätä tuonne penkin alle etuosaan vahvistukseksi 3mm vanerista tukilevyn, kaks kerrosta riittänee..saitte mut huolestumaan, onko tuo muovipenkki tosiaan niin heikkoa
Ohjaustanko pitääki sitte taas kikkailla... Etuhaarukka on 1" ja siihen ei löytyny teräksistä stemmiä mistä kustomoida..
Penkin sain asenneltua edellä kuvatulla tavalla.
Voimansiirtoa värkkäsin, miltä näyttää? Ketjunkiristäjä tietysti puuttuu vielä.
Seuraavaksi pitäs vääntää ohjaustanko ja levyjarru..
Minnuu neuvottiin ett ketjulinja rattaalta vetopuolen rissalle pitäs mennä mahollisimman läheltä haarukaa, eli rissan paikkaa sais siirtää eteenpäin. Saattaa ketju hyppiä pois rissalta.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Minnuu neuvottiin ett ketjulinja rattaalta vetopuolen rissalle pitäs mennä mahollisimman läheltä haarukaa, eli rissan paikkaa sais siirtää eteenpäin. Saattaa ketju hyppiä pois rissalta.
Petri
Niin vähän arvelinkin.. toisaalta kun toiseen suuntaan kääntää niin ottaa kiinni haarukkaan.
'
njoo mää siirrän
Näin ainakin polkeminen ja ohjaus vaikuttaa toisiinsa. Ketjulinjan pitää olla mahdollisimman suora vetopuolella haarukkaan nähden.
Komea taittopyörä ja istuimen kiinnitys näyttää sirolta ja hyvältä.. Siirrä taittopyörän akseli juuri ja juuri emäputken etupuolelle. Yhtään ei haitta, vaikka olisi ylempänäkin. Saa nimittäin paluuketjun taittopyörän lähemmäs haarukkaa ja siis kääntökulmaa suuremmaksi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:Komea taittopyörä ja istuimen kiinnitys näyttää sirolta ja hyvältä.. Siirrä taittopyörän akseli juuri ja juuri emäputken etupuolelle. Yhtään ei haitta, vaikka olisi ylempänäkin. Saa nimittäin paluuketjun taittopyörän lähemmäs haarukkaa ja siis kääntökulmaa suuremmaksi.
Näissä etuvedoissa ei vissiin kannattais haarukassa olla jättöä? Eikö se ketju silloin vääntyilis vähiten?
Muttajuu näin pitää tehdä. Ens kerralla vois miettiä hetken ennenku räkäsee paikalleen
Syväri kirjoitti:Näissä etuvedoissa ei vissiin kannattais haarukassa olla jättöä? Eikö se ketju silloin vääntyilis vähiten?
Jättö ei oikeastaan ole haarukan ominaisuus, vaan enemmänkin sen asennon ja muodon tulos. Tarkoittanet taivutusta (offset/rake)
Kyllä sitä taivutusta voi olla, mutta se pitää olla tyvestä asti taivutettu. Jos on alempaa taivutettu, voi sen oikaista ruuvipenkin välissä pitkän jatkoputken avulla. Jaa, minä taisin oikaista oman haaukkani hydrauliprässillä haarukka mahalleen puiden päälle ja prässillä mutkan kohdalta alas -puoli kerrallaan puuta väliin. Mutta menee se isossa ruuvipenkissäkin -puoli kerrallaan, Mittaa sitten tarkasti, että tulee suora, eli molemmat puolet saman verran.
Se menee sitten niin, että jos haarukkaa on oikaistu, pitää ohjausakselin kulmaa saman verran jyrkentää, jotta jättö säilyy samana. Haarukan taivutus on siis vinon ohjauskulman vastalääke ja siis pienentää jättöä. Toisaalta isompi jättö ei ole tässä kohdin pahasta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma