aeropyörä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Vekke

aeropyörä

Viesti Kirjoittaja Vekke »

Terve,

Lyhyt esittely varmaan paikallaan näin alkuun. Eli olen 28 vuotias autoinsinööri ja yrittäjä (Tuneko Oy). Yritykseni tekee autoihin kaikkea millä pystyy alentamaan polttoaineen kulutusta, mutta suurin kiinnostuksen aiheeni on aerodynamiikka. Oma esittely auto menee tänä kesänä kahteen litraan satasen vauhdissa, josta ei olla enää kaukana. Paras tulos 2.24 litraa sataselle.

Oman aeropyörän rakentamisesta olen haaveillut jo pitemmän aikaa, kun näin miten kovaa pystyy jalkavoimilla pääsemään aerodynaamisessa kopassa:
http://www.youtube.com/watch?v=jQwpGLCAMm4
Toki en ole mikään kilpapyöräilijä, mutta silti tuommoisella sukkulalla pääsee yllättävän kovaa tarvittaessa.

Eli jotain tuon tyylistä rakennelmaa pitäisi lähteä kasaamaan. Ensin pitäisi rakentaa runko, jonka jälkeen voisi aloittaa korin rakentamisen.

Pyörästä pitäisi tulla matala, mikä tarkoittaa, että myös aika pitkä koska olen 192 cm pitkä. Muutamia topikkeja olen jo lueskellut läpi täällä, mutta sellaista en ole vielä löytänyt missä keskustellaan osien hankintapaikoista.
Osia pitäisi ruveta pyörään haalimaan niin mikä vaikutus on rullaavuuteen hyvillä laakereilla ja navoilla.

Eli kannattaako yrittää haalia jostain laadukkaita osia vai mennä romikselta etsimään perus markettipyörän raatoja mistä ottaa osat?

Jos jotain askarruttaa aerodynamiikka niin kannattaa kysellä kaikenlaista. Olen näillä näkymin myös tulossa 4.8 pidettävään low ride challengeen katselemaan pyöriä ;).

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja

Re: aeropyörä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Terve tuloa joukkoon nojailevaan. Ennen kaikkea Nokialle kannattaa tulla siellä näkee missä maa menee. :lol:

jviirret

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vekke kirjoitti:

Eli kannattaako yrittää haalia jostain laadukkaita osia vai mennä romikselta etsimään perus markettipyörän raatoja mistä ottaa osat?

Alkuun pääsee noilaa romuosilla, koettaa vaan kahtella sellaisia jotka ovat standardi mitoituksella niin voi sitten vaihdella oman maksukyvyn mukaan parempiin jos tarve vaatii. Eli ei jotakin eksoottisia 22" vanteita kun ei niihin mitään oikeita kumeja saa yms.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Pastori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tohtori on ehkä paras kotimaan osoite hankkia roinia. http://pyoratohtori.fi/

Itse tekisin nyt niin että tuumisin ja operoisin romuilla ja sitten syksyn alesta päivitykset jos on jotain toimivaa tullut tehtyä :)

Vekke

Viesti Kirjoittaja Vekke »

Katselin noita peruspyöriä käytettynäkin, mutta niissä on yleensä vanteet solmussa niin ei niistä kehtaa kauheasti mitään maksaa tai lähteä kauas katsomaan... Tänään tuli sitten käytyä biltemassa niin siellä oli "tarjouksessa" 26 tuumanen miestenpyörä 99€ niin sellainen lähti matkaan
http://biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupy ... 26-271111/

Kalliimmissa olisi ollut ehkä laadukkaampia osia, mutta alumiinirunko ei ole ehkä paras tuohon rakenteluun, vaikka sitäkin osaan hitsata niin ei ole laitteita ja on materiaalien kanssa enemmän yhteensopivuus ongelmia...

Tuosta lähtee siis suunnittelu liikkeelle. Ensiviikolla heitän vielä työmatkaa sillä ja aloitan suunnittelun heti alkuviikosta. Ensitestillä vaikutti ihan toimivalta peruspyörältä.

Laakerit ei ole mitkään parhaat, mutta ei tuohon rahaan paljoa voi toivoakkaan.
Eniten tuossa epäilytty nuo kierrettävät vaihteen vaihtajat, että toimiiko ne miten hyvin modattuna, mutta nekin saa varmaan vaihdettua jos on tarvetta.

jviirret

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuostahan saa kaiken tarvittavan, eikä tarvi tuhlata aikaa osien kunnosteluun. Vaihtelee sitten jos joku menee rikki tai ei toimi kunnolla. Itse olen pärjännyt ihan hyvin tuon tasoisilla osilla, vähän enempi huomiota vaativat kuin kalliimmat.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Syväri
Sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Varmaan tiiätkin mutta purkuvaiheessa kannattaa tarkistaa laakerien tiukkuus, ne halpisvanteet mitä mä oon ostanu niin 3/4 ollu jotain vikaa, joko ei ollenkaan rasvaa tai liian tiukkaan kiristetty.

jori

Viesti Kirjoittaja jori »

Eksyin vahingossa tähän aiheeseen. Olethan Vekke huomannut, että siellä ihan kotikulmillasi tekee Nojailija melko tavalla samanlaista, kuin itse olet suunnitellut rakentavasi. http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=2047

Paljonko on muuten autosi kulutus tällä hetkellä litroina sadalla sataa ajaen ja mitähän se mahtaisi olla jos ajettaisiin 100 km moottoritietä 120km/h.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin