Vanne heittää

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Vanne heittää

Viesti Kirjoittaja irakas »

Ehkäpä tästä on ollut joskus keskustelua, mutta onko kellään mitään poppakonstia, millä saisi vanteen heiton nollaksi, vai pitääkö vain yrittää loputtomasti kiristää ja löysätä pinnoja? :evil:

Olen monta kertaa yrittänyt saada kaiken heiton pois, mutta en ole onnistunut. Vai olenko lopettanut liian aikaisin? :oops:

Muuten tuunaa pyörä kilpailu on ratkaistu viime perjantaina. Kilpailutyöt löytyvät osoitteesta: http://vapriikki.net/tuunatut/?page=info ja kilpailutyöt osoitteesta: http://vapriikki.net/tuunatut/?page=works :roll:

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

Nojaillaan!

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13810
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Alpo Puurosen teksti oli osin aika moista huttua, eikä varmaan auta pätkääkään ongelmassasi.

Vastaus alkuperäiseen kysymykseesi on: Löysää puolien nippelit niin, että pinnoissa ei ole vetojännitystä lainaan. Taivuta vanne suoraksi polvea vasten tai puukapuloihin sahattuja vanteen levyisiä koloja apuna käyttäen. Irrallisen vanteen suoruus on helppo katsoa pöytää vasten, mutta jos napa roikkuu keskellä löysien pinnojen varassa, on homma vähän vaikeampaa, mutta tärkeätä.
Tämän jälkeen kiristä nippelit siten, että pinnan päät ovat täsmälleen saman matkan päässä nippelin päästä. Sitten kiristä puolia tasaisesti enintään kierros kerrallaan, kunnes pinnat alkavat kiristyä.
Tämä toimii aina, kun pinnat ovat uusia ja saman pituisia. Vanhoissa vanteissa pinnanreiät ja toisaalta pinnojen mutkat ovat eri tavalla venähtäneitä ja joudut tekemään tämän vaiheen voimaohjauksella, eli kiristät ensin neljä pinnaa puoleltaan siten, että mittaat navan keskelle ja tämän jälkeen kiristät nippelit hipaisulle vahtien koko ajan, että vannetta ei yhtään puristeta vielä tässä vaiheessa.
Kun pinnoista on löysät pois, mutta pinnoja ei vielä ole kiristetty on käsillä puolauksen tarkin vaihe. Jos vanne oli täysin suora on se myös tässä vaiheessa suora ja pysyy vastakin, kun kiristät kaikkia pinnoja tasaisesti. Jos hipaisulla olevassa vanteessa on sivu- ja pystyheittoja pitää näitä tässä vaiheessa rihtailla varovasti pois kiekosta. Pinnojen ollessa kireällä tämä on jo paljon vaikeampaa.
Perusperiaate on, että vanteessa olevaa mutkaa ei pinnoja kiristelemällä saa pois tai ainakaan pysymään poissa kuin hetken, mutta suoran vanteen saa puolattua suoraksi, kun pinnat kiristää yhtä pitkiksi ja yhtä kireälle.

Jori

Eccumulator
Viestit: 52
Liittynyt: 18 Huhti 2008, 20:45

Viesti Kirjoittaja Eccumulator »

Miten muuten aikaajoin suoritettava pinnojen kiristely pitäisi suorittaa? Ihan järjestyksessä edetä vai onko järjestyksellä väliä?

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

Eccumulator kirjoitti:

Miten muuten aikaajoin suoritettava pinnojen kiristely pitäisi suorittaa? Ihan järjestyksessä edetä vai onko järjestyksellä väliä?

Eipä ole tarvinnut koskaan kiristellä kun kerran. Asiallisesti kasattu kiekko ei tarvitse säännöllistä kiristelyä. Uudella kiekolla ajetaan jokunen sata kilometriä, eli sen verran että pinnat hakevat paikkansa. Suoritetaan kiristys ja se on siinä.

Väittävät jotkut, ettei kunnolla käsin kasattu kiekko tarvitsisi tuota jälkikiristystä ollenkaan, hiukan kyllä epäilen.

Trekkini kiekot on vuodelta 2000 ja pinnat edelleen kireellä ku viulun kieli, koskaan ei ole pinna-avainta niille minun aikanani näytetty, eli vuodesta 2003.

En kyllä ole spesialisti, mutta jos ns. suoraa kiekkoa haluaa kiristellä, niin ihan järjestyksessä etenisin.

Nojaillaan!

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Kunnolla käsin tehtyä kiekkoa ei tarvitse kiristää. Sehän kiristetään kun se tehdään. Minulla on kymmeniä tuhansia kilometrejä ajettuja kiekkoja jotka on ihan riittävän suoria, enkä ole niitä säädellyt sen jälkeen kun olen ne saanut tehtyä. Itse en kyllä ole sellainen nipo kuin jotkut, että katsoisin mittakellon tarpeelliseksi suoruuden mittaamiseksi. Minulle kiekko on suora kun se näyttää silmällä suoralta. Sen samanlaisena pysymisen kannalta huomattavasti tärkeämpää onkin että pinnojen kireydet ovat parin prosentin sisällä samat.

Paskojen robottien tekemissä kiekoissa on se vika, että niissä usein pinnat on kierteellä, ja kierteet sitten hiljalleen oikenevat ajettaessa. Tämä sitten sotkee kireyden, ja sitten kiekot ovat solmussa. Tämä nyt on vain robottien tekijöiden halpuutta/ajattelemattomuutta/ilkeyttä, koska olisi täysin mahdollista rakentaa robotti, joka tekisi kaikin puolin parempia kiekkoja kuin kukaan ihminen. Jobst Brandtilla taisi olla siitä jopa jonkinasteinen suunnitelma esitettynä. Pitkälle pääsisi jos nykyisiin laitteisiin lisäisi sellaisen vivun, joka työntäisi kehää pinnan puolen suuntaan kun pinnaa kiristetään, jolloin pinnan jännitys kiristysvaiheessa pienenisi, ja sen kierteellemenoalttius laskisi huomattavasti.

Jorin selityksestä nyt voi helposti saada sellaisen kuvan mikä on vähän ristiriidassa todellisuuden kanssa. Oikeasti ne osat ei ole koskaan täsmälleen samanlaisia, joten niitä eroja pitää pikkuisen seurata siinä tehdessä. Mutta se osa ko. selityksestä on kyllä ihan totta, että helpointa on, kun kiekko on koko ajan kiristettäessä suora joka suuntaan. Loppuvaiheessa on vähän hankalaa korjailla asiaa, koska isommalla jännityksellä vaikutukset ylettyvät niin monen pinnanvälin päähän.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13810
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Eccumulator kirjoitti:

Miten muuten aikaajoin suoritettava pinnojen kiristely pitäisi suorittaa? Ihan järjestyksessä edetä vai onko järjestyksellä väliä?

Jos vanne on suora, kierretään kaikki pinnat tasaisesti tasakireälle puoli kierrosta kerrallaan venttiilin kohdasta aloittaen ja päättäen.
Tuo on kuitenkin teoreettinen tilanne, sillä pinnat löystyvät yleensä vain ylikuormituksen takia. Ylikuormitus on käytännössä mahdollinen vain sivuvoimien takia, sillä symmetrinen pystykuormitus rasittaa pinnoja niin tasaisesti ja vähän verrattuna sivuvoiman aiheuttamaan voimaan. Sivusuunnassa kuormaa kantaa vain muutama pinna kerrallaan, pystysuunnassa näitä muutamaa vailla kaikki. Sitäpaitsi sivusuunnassa pinnavoima kertautuu suhteessa: pinnan pituus kiekon säteen suunnassa / pinnalaipan etäisyys nippelitasosta akselin suunnassa (esim. 265mm/27mm10).
Jos pieniä ylikuormituksia tulee tasaisesti joka puolelle vannetta, pysyy vanne suorana ja riittää, kun kiristetään kaikki pinnat tasaisesti. Jos taas johonkin kohtaan tulee isompi mälli, venähtävät pinnat tältä kohtaa pidemmiksi, ylimääräinen löysyys välittyy navan kautta vastakkaiselle puolelle (akseli menee vinoon) ja vannetaso taipuu kaarelle. Sanotaan, että kiekko meni kahdeksikoksi. 8-muoto on sama muoto, kuin u-muoto, 8-vaikutelma riippuu vain katselusuunnasta. Jos et usko, kokeile jäätelötötterön, tai muovipurkin, pyöreällä kannella tai rompulla taivuttamalla ja katsomalla niitä reunan suunnasta.

Miksi niitä pinnoja muuten pitäisi kiristellä, jos vanne on suora, eikä heittoja ole.
Löysäpinnainen pyörä on ajossa ihan yhtä hyvä, kuin kireäkin, kestää vain paremmin sivutällejä, kun pinnassa on enemmän voimareserviä ennen kuin se myötää. Tietenkin sillä edellytyksellä, että pinnat ovat tasaisen löysät, eikä varsinaista välystä muodostu. Paljon tärkeämpää, kuin pinnojen kireys, on pinnojen kireyden tasaisuus.

Jori

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Kunnolla käsin tehtyä kiekkoa ei tarvitse kiristää. Sehän kiristetään kun se tehdään. Minulla on kymmeniä tuhansia kilometrejä ajettuja kiekkoja jotka on ihan riittävän suoria, enkä ole niitä säädellyt sen jälkeen kun olen ne saanut tehtyä.

Mitä mieltä olet tästä. Väittivät liikkeessä, ettei 20 tuumasesta vanteesta saa selkäheittoa pois rihtaamalla. Kuulemma pieni kiekko ja palijo pinnoja tekee homman mahdottomaksi, miksihän mua vähän arvelluttaa tuo?

Isommista kiekoista kuulemma saa selkäheiton rihtaamalla mutta ei noista pienistä.

Nojaillaan!

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Trek r200 kirjoitti:

Mitä mieltä olet tästä. Väittivät liikkeessä, ettei 20 tuumasesta vanteesta saa selkäheittoa pois rihtaamalla. Kuulemma pieni kiekko ja palijo pinnoja tekee homman mahdottomaksi, miksihän mua vähän arvelluttaa tuo?

Isommista kiekoista kuulemma saa selkäheiton rihtaamalla mutta ei noista pienistä.

Lähinnähän iso pinnamäärä kelpottaa kaikenlaisia operaatioita. Pieni kehän koko kieltämättä vaikeuttaa. Mutta jos se kehä olisi suora kun kaikki pinnat irroitetaan (niin kuin se on, ellei ole tapahtunut jotain suurenergistä), se on rihdattavissa suoraan.

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

Teemu Kalvas kirjoitti:
Trek r200 kirjoitti:

Mitä mieltä olet tästä. Väittivät liikkeessä, ettei 20 tuumasesta vanteesta saa selkäheittoa pois rihtaamalla. Kuulemma pieni kiekko ja palijo pinnoja tekee homman mahdottomaksi, miksihän mua vähän arvelluttaa tuo?

Isommista kiekoista kuulemma saa selkäheiton rihtaamalla mutta ei noista pienistä.

Lähinnähän iso pinnamäärä kelpottaa kaikenlaisia operaatioita. Pieni kehän koko kieltämättä vaikeuttaa. Mutta jos se kehä olisi suora kun kaikki pinnat irroitetaan (niin kuin se on, ellei ole tapahtunut jotain suurenergistä), se on rihdattavissa suoraan.

Siis kiekko on suora mutta soikea :cry: eli selkäheittoa on, ei muka saa rihtaamalla pyöreäksi.

Nojaillaan!

Vastaa Viestiin