Kuvat:
Hienoa Hopea, että tuosta onnettomuuden jälkitilanteesta tuli edes yksi kuva. Olihan tunnelma tietenkin sekava, kun ei oikein tiedetty miten pahasti kävi kuskille, mutta kuva on tärkeä muistin avuksi ja tapahtuman ymmärtämiseksi.
Mitenkäs muiden kuvat. Voisiko kuvalinkkejä lisätä tälle foorumille?
Huoltoauto:
Minä olin jotenkin lukenut huonosti ohjeet Viron retkeä varten. Viesti tuli sellaiseen aikaan, kun töissä oli ns. kevätkiireet ym ja tuhomäärin muuta muistettavaa. Luin huolimattomasti, enkä osannut maksaa ajoissa enkä tiennyt tuleeko huoltoauto vai ei. Huoltoauton puuttuminen tarkoitti, että minulla oli tavarani, johon kuului mm. melko kattava pyörätyökalusetti, mukanani tavallisessa matkakassissa rungon alla roikkumassa. Olin aiemmin mitannut pyörien välimatkan pyörän mahan alla ja todennut sen kassia pidemmäksi. Täyteen lastattu kassi kuitenkin laajeni myös pituussuuntaan, eikä mahtunut hankaamatta renkaisiin.
Tavarateline:
Hätäkorjauksena lisäsin lattialistasta tehdyn riman takahaarukan yläpuolelta alas siten, että se tuki/painoi kassia keskeltä takaa kuopalle siten, että takapyörä mahtui pyörimään. Samalla riman yläosa nousi istuimen yläreunan yli niskatueksi. Ja kypärätelineeksi. En voinut käyttää kypärää, koska jouduin pyörittämään lippistäni aina tien kääntyessä auringon suuntaan varjostaakseni edes hiukan pirullisena räkittävää aurinkoa.
Olin tuohon tavarankuljetussysteemiin erittäin tyytyväinen. Kassi riippuu alla omista kahvoistaan istuimen selkänojan takana takahaarukan akselointiputkessa. Kiristin vielä irtoremmillä kahvoista liian pituuden pois, jotta kassi ei ottanut töyssyissä maahan. Taidan rakennella tuollaisen tavaratelineen, jossa huomioidaan vielä sadekelin olosuhteet. Virossa ei satanut, mutta ennen lähtöä Kangasalle Markulle ajellessa satoi kunnon ukkoskuuron, jolloin tie kastui ja renkaat heittivät vettä kassin päihin ja takarengas myös korvan taakse. Yhdet sukat kastuivat niin pahasti, etten voinut niitä ottaa mukaan. Telineessä täytyy siis huomioida kurakaariominaisuus.
Aurinko:
Ei se lippiksen kiertäminen auringon suuntaan auttanut. Nyt on naama saanut liikaa aurinkoa ja varsinkin leukanahka kiristää. Täytyy varmaan ruveta suunnittelemaan aurinkokatosta pyörääni. EIhän siitä mitään tule, kun nuo pyöräreissut ovat aina huonoimpana mahdollisena aikana, kun aurinko on korkealla ja paistaa pilvettömältä taivaalta. Ei sovi minulle ilman suojaa, eikä auta edes grilliöljy.
Kerran Itävallassa vastaavassa tilanteessa pöllytin ylleni savilaastin valmistamisessa käytettävää savipölyä. Teho oli täydellinen, kunhan pölyä saattoi aina lisätä, kun hien pyyhkiminen vei kerroksen mennessään. Toisaalta ulkonäköni jo nyt pelottaa pienimpiä. Jos ryhdyn käyttämään tuota myös sikojen ja elefanttien suosimaa aurinkosuojamenetelmää, voi vaikutelma olla kenties liian hurja.