Laakeriherkyyksiä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Laakeriherkyyksiä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Mikä pyörä alle. :lol: :lol: :lol:

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Laakeriherkyyksiä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tästähän siittä loppujen lopuksi on kysymys. :shock: :shock:

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Laakeriherkyyksiä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tähän pyritään kaikessa herkyydessä. Sillä on loppujen lopuksi suurikin väli, jos ei muuta kuin syykkeelle- :oops: :oops: :oops: :oops:

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Laakeriherkyyksiä

Viesti Kirjoittaja irakas »

Ovatpa uskomattoman herkkiä pyörimään nämä keraamiset laakerit. Ovatkohan kalliitakin? :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Laakeriherkyyksiä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pyörivätköhän kuormattunakin yhtä herkästi?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Laakeriherkyyksiä

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Mun uuden hiilarisen kampisarjan keraamiset GXP-laakerit pyöri nihkeämmin kuin mitä korvasivat. Toki uusissa oli jotkut vaseliinit sisässä ja syksyllä asennetuilla on jotain yli kaksi tonnia ajettu kaikissa säissä.

PItääpäs käydä katsomassa pyöriikö ei-keraamiset SKF E2-laakerit 451-pyörissä 5min 40sec kuten tuossa ekassa videossa. Ja miten käy 90-luvun Roval kuula-kartio-kuppi laakeroidun etupyörän kanssa joka on itse katettuna ja 18 litatulla pinnalla vastaava kuin ekan linkin etupyörät.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Laakeriherkyyksiä

Viesti Kirjoittaja Syväri »

mhelander kirjoitti:

Mun uuden hiilarisen kampisarjan keraamiset GXP-laakerit pyöri nihkeämmin kuin mitä korvasivat. Toki uusissa oli jotkut vaseliinit sisässä ja syksyllä asennetuilla on jotain yli kaksi tonnia ajettu kaikissa säissä.

PItääpäs käydä katsomassa pyöriikö ei-keraamiset SKF E2-laakerit 451-pyörissä 5min 40sec kuten tuossa ekassa videossa. Ja miten käy 90-luvun Roval kuula-kartio-kuppi laakeroidun etupyörän kanssa joka on itse katettuna ja 18 litatulla pinnalla vastaava kuin ekan linkin etupyörät.

Komia kampisatsi oli kyllä.. eikö ne keraamiset laakerit kuulu voidella jollain sitkeällä ja ohuella öljyllä? Vaseliinin kanssa menee ominaisuudet hukkaan..

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Laakeriherkyyksiä

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Syväri kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Mun uuden hiilarisen kampisarjan keraamiset GXP-laakerit pyöri nihkeämmin kuin mitä korvasivat. Toki uusissa oli jotkut vaseliinit sisässä ja syksyllä asennetuilla on jotain yli kaksi tonnia ajettu kaikissa säissä.

PItääpäs käydä katsomassa pyöriikö ei-keraamiset SKF E2-laakerit 451-pyörissä 5min 40sec kuten tuossa ekassa videossa. Ja miten käy 90-luvun Roval kuula-kartio-kuppi laakeroidun etupyörän kanssa joka on itse katettuna ja 18 litatulla pinnalla vastaava kuin ekan linkin etupyörät.

Komia kampisatsi oli kyllä.. eikö ne keraamiset laakerit kuulu voidella jollain sitkeällä ja ohuella öljyllä? Vaseliinin kanssa menee ominaisuudet hukkaan..

Kampien keraamisissa laakereissa on tehtaan voitelu. Muuten voitelin asennusohjeen mukaan ja kiristin momenttiin. Kävin äsken testaamassa ja nihkeästihän ne pyörii ilman ketjua joten löysäsin kammen ja kiristin ohjeen mukaan uudestaan momenttiin sekä tarkistin että kammen ja laakerin pölysuojan/painepinnan väliin tuleva aaltomainen prikka ei puristu ohjeen mukaista enempää kasaan. Edelleen on nihkeä, ennen kiristystä pyöri kyllä hyvin.

Pitää vissiin ajaa vielä jokunen tonni, jos ei siitä notkistu niin Apex:n mukana tullut keskiölaakerisarja vaihtuu tilalle.

Pitää myös muistaa ettei keraamiset laakerit ole ongelmattomat kun pääsevät kastumaan. Voi olla etten kehtaa niillä ajaa ensi talvena.

Ai niin, siinä rassatessa nostin lowracerin etupään ilmaan ja pyöräytin levytetyn etukiekon pyörimään ja ajanotto käyntiin... kyllästyin odottelemaan pysähtymistä kahdeksan minuutin jälkeen. Samalla kun odottelin heitin sen itse katetun Roval-etukiekon rihtaustelineeseen ja pyöräytin liikkeelle... hyvin pyöri vielä viiden minuutin jälkeen.

Oli tarkoitus kokeilla vielä 3-lapanen 451-kiekko samoilla laakereilla mutten löytänyt sopivaa holkkia heti jolla olisin saanu sen kiinni telineeseen. Jotta selviää ero ilmanvastuksessa paikallaan pyörimisen suhteen.

Eli ei kannata heittää rahojaan kankkulan kaivoon heti ja hankkia moninkertaisesti kalliimpia keraamisia laakereita (tai napoja tms joissa sellaiset).

Jos on kiintolaakerit kyseessä, hankkii vaan vaikkapa eBay:n laakerikauppiailta laadukkaat rosteriset laakerit (kuten on Hopen ja WTB:n navoissa valmiiksi), ja jos löytyy (ja pienehkö klappi sisäänajon jälkeen ei haittaa) niin SKF E2-tyyppiset. Jos taas perinteiset kuppi-kuula-kartio tyyppiset niin pitää niin voideltuna ettei pääse pinnat (tai kuulat) syöpymään ja säätää tarkasti kartion kireyden niin että hyvin pyörii myös pistoakselin kanssa muttei klappaa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin