Vannekatteet ja pinnarattaan levytys

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Vannekatteet ja pinnarattaan levytys

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Duunasin kaikessa hiljaisuudessa kesäloman aikana levyt lowracerin 451-eturattaaseen sekä keveimpään takarattaaseen.

Aloitin 451-eturattaasta joka on siis M5:n vakio suorapuolattu aero-vanteella varustettu malli ja 55mm:n navalla. Otin gummit pois ja akselin. Pingotin lycra-kankaan vanteen yli, leikkasin n. 5-10 cm vannetta leveämmäksi ja parsinneulalla pujotin raksamiestin linjalangan (jotakin nylonia) kääntöpuolelle jolla kiristelin kankaan riittävään ja tasaiseen kireyteen. Ai niin, pyörittelin tuorekelmuun koko rattaan ennen kankaan asennusta. Koska seuraavaksi tuli pensselöytiä Biltema-epoksi kankaaseen.

Kuivuttaan seuraavana aamuna käytin tätä muottina hiilikuitu+epoksi katteelle, kankaan päälle tuorekelmua ja perään kuitukangas epoksilla kyllästettynä (ja liiat pois rullattuna karhennuskankaan & puuvillakankaan avulla).

Kuivuttuaan merkitsin vanteen rajan molempiin katteisiin ja leikkasin terävällä katkoteräpuukolla reunat sekä keskelle juuri navan reunaa suuremman reiän. Ja tein venttiilin täyttämiseksi reiän lycra-katteeseen joka tulee vasemmalle puolelle, kuituinen ketjun puolelle kun se joskus hakkaa renkaaseen.

Käytin paksumpaa kaksipuoleista teippiä jolla kiinnitin puoliskot pinnoihin navan luota ja joustavaa lämpöäsietävää mustaa uretaaniliimaa vanteen ja katteen väliin, sekä tiivistin sillä katteen ja navan raon. Lopuksi mustaa automaalia molempiin jotta näyttäisi edes vähän siedettävältä.

Ihan toimivat tuli mutta lycra epoksilla kyllästettynä on vähän painavaa, kuidusta tehty painaa alle puolet mutta ei niin vakavaa kun on pieni eturatas. Tätä testailin sitten parilla lenkillä ja hyvin toimi ja pysyi paikallaan.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

622-takarattaan levytys

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Koska eturatas onnistui näinkin hyvin niin mitä jos kokeiltais tehdä katteen puolikkaat takarattaaseen. Tässä on sitten vähän enemmän haasteita koska säde on suurempi, kiinnitystä ei voi tehdä vanteen sivuun (Arc en Ciel -vanne jossa koko sivu on jarrupintaa) ja navan kiinnityksessä tulee haasteita (kuten ettei ketju & takavaihtaja ottaisi katteeseen kiinni).

Tein ensin vaikeamman eli vetävän puolen, 50mm:n PVC-putkesta pieni koroke napaa vasten, kangas perään ja reikä vapaarattaalle. Tietysti tuorekelmutettuna ratas alla. Pingotus kuten eturattaalle ja epoksia pensselillä.

Kuivuttuaan kokeilin että on liian lepsu suuremman säteen takia. Ja hiilikuidut on loppu joten Biltemasta 300g/m2 lasikuitukangasta yksi kerros kankaan päälle. Vanteen reunan merkintä ja leikkaus. Keskelle navan laipan kokoinen reikä.

Tämän leikkaus onnistui niin hyvin että vain palko uretaaniliimaa 45-asteen kulmassa vanteen sisäsyrjään, kate paikalleen ka kuivuttuaan nylon-narulla ompelu pinnoihin navan puolelta, narun reikiin ja navan väliin uretaaniliimaa tukkeeksi.

Sitten seuraava puoli, sama prosessi. Tästä tuli leikattuna väljempi joten eka liimaus epäonnistui. Joten pistin uretaaniliimaa vain tipat 45-asteen kulmassa pinnojen väliin ja kuivuttuaa terävällä puukolla leikkasin tipat oikeaan tasoon jotta levy pysyy paikallaan, sitten tasainen palko ja levy paikalleen. Kuivuttuaan venttiilin reiän leikkaus ja navan puolen ompelu ja reiän tiivistys mustalla jeesusteipillä.

Tämä takaratas painoi tuubirenkaan ja pakan kanssa 1.2kg ilman katetta ja noin 2kg katteen kanssa. SIkana tuli painoa mutta ei silti paina enempää kuin venäläinen suora levykiekko 90-luvulta joka oli mun kevein levykiekko.

Näillä väännettiin siis lowracerilla Nokialla lauantain vauhtilajit. Lowracer painoi 14.7 kg kun sunnuntaina 60mm hiilarivanteisella takarattaalla ja M5 3-lapaisella eturattaalla painoi 13.3 (vai oliko se 13.8 ) kg.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Vannekate Roval-suorapuolattuun etupyörään

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Kun nyt sitten levytys onnistui kohtuudella ja lasikuidusta ei ollut puutetta, ja aikaa kisoihin viikko niin kokeillaan saanko tehtyä 60mm:n hiilarivanteesta kopiot katteeksi Roval suorapuolatulle eturattaalle jotta tytär saisi nopsat kiekot alle.

Jostakin mielenhäiriöstä kuvittelin että purkamatta saan "kopioitua" vanteen muodon puolikkaiksi jotka sitten liimaan yhteen ja viimeistelen. Vähän sinnepäin oli prosessi ja päivässä sain paskarreltua puolikkaat. Sitten loppuviikko meni niiden yhteen liimaamisessa, sisäkaaren muodon kanssa taistellessa ja sivuille syntyneiden ryppyjen poistamisessa.

Purin Roval:n kokonaan osiin, lopulta liimasin 15 minuutin epoksiliimalla katteen vanteeseen, porasin pinnoille reiät (älysin mitata mistä porata ennen purkamista) ja kasasin rattaan uudestaan. Tällä kertaa vedin pinnat sellaiseen kireyteen että eivät "hölsky" ja tietysti täysin suoraksi. Teippasin vanteen jarrupinnat ja pinnat katteen läheltä ja mustaa automaalia päälle.

Katteessa on siis kaksi kerrosta 300g/m2 lasikuitua, sisäkurvissa vielä yksi 5cm:n kaista. En jaksanu alkaa pakkeloimaan katetta vaikka mieli teki, aika vaan loppu kesken ja painoa tällekin tuli jotain yli 200g. Ratas painaa paljaaltaan non 800g joka on siis mun keveimmän takarattaan paino paljaaltaan. Välttää, olkoon.

Kävin 60mm:n rattailla kisaa edeltävällä viikolla ajamassa pari lenkkiä ja hyvin kulkee. Tuuli ei vaikuta ajamiseen juuri enempää kuin 32mm:n syvillä R520-vanteilla. Ei ole meluisa (tuo eturatas) ja ihan tukevan tuntuinen.

Jos vielä teen vanteelle katteen niin ehdottomasti pitää muottina käytetty vanne purkaa irtaalleen. Säästää päiväkausia työaikaa, epoksin kanssa kun touhuaa niin kerran-kaksi päivässä voi laminoida kuivumisajan takia.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Ideoita seuraavalle "kierrokselle"

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Kun kerran aloitti niin piti jatkaa aloitettua tietä... kuvia tuli otettua luvattoman vähän (muutama löytyy) ja muutenkin ideointi jäi vähemmälle.

Tässä viikolla on sitten tullut tutkittua muitakin vaihtoehtoja. Kuten lentokoneissa ja kanooteissa käytettyä monokote ja dacron -tuotenimillä olevaa polyester-kangasta joka liimataan paikalleen ja silittämällä kiristetään.

Aiheesta turisin tuttujen kanssa ja lopulta päädyin paikallisen taitolentokoneiden kanssa puuhaavan juttusille eilen, ihmettelin pajassa työn alla olevan koneen kankaan muotoja, jäykkyyttä ja sileyttä. Sain hyviä vinkkejä miten kangasta käsitellään sekä rullallisen jätepaloja kokeiltavaksi. Kuulemma noin ison pyörän vannekatteenkin saisi tehtyä kunhan käyttää muottia sisäkaarteelle tai kiristää kankaan muottivanteen päälle.

Kangashan on kangasta kiristettynäkin. Ilmailukäytössä pintaan maalataan hopea "dope"-maali joka sulkee huokoset ja suojaa UV-säteilyltä. Perään voi sitten heittää muutakin väriä ja koristetta, tämän takia keveimmät kisavehkeet on hopean värisiä (mini paino kun ei muuta väriä). Liima on sellaista joka sivellään pintaan, annetaan kuivua ja kangas asetellaan päälle. Liuottimella pensselillä kankaan läpi liima sulatetaan ja heti kun liuotin kuivuu pehmennyt liima tunkeutuu kankaan rakenteeseen ja se tarttuu kiinni.

Ja mikä parasta liiman saa vaikkapa vanteen jarrupinnalta pois liuottimella ja pyyhkimällä. Näin jos liimaa suoraan jarrupintaan kankaan kiinni, silittää kireäksi, dope-maali päälle ja kuivuttuaan leikkaa vanteen sisäreunaa pitkin pois, liuottaa vanteen pinnasta kankaan ja liimat veks ja lopuksi uretaaniliimalla liimaa paikalleen.

Nyt pitää hommata pienet purkit (1L ?) liimaa, liuotinta ja dope-maalia ja alkaa kokeileen. Veikkaisin painoksi katteille 100g per puoli täysin valmiina, max. Loppu paino tulee vanteeseen liimaamisesta ja mitä navan puolelle joutuu tekemään.

60mm:n vannekatteen voisi ehkä tehdä helpoiten siten että hiilikuituvanteen jarrupinnat teippaisi. Sitten loput käsittelisi muotin irroitusvahalla. Sitten teipit pois jarrupinnoilta ja liimaa tilalle. Kankaasta sopivan levyinen kaista joka liimataan sylinteriksi. Liimaus jarrupinnoille puoli kerrallaan, silitys ensin jarrupinnan osalta. Lopuksi silitys jotta pingottuu vanteen päälle kunnolla ja dope-maalaus. Reunan leikkausmerkintä jarrupinnan alapuolelle, liuottimella irroitus, epoksiliimalla liimaus Roval-vanteelle, reiät pinnoille, rattaan kasaus ja maalaus.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Vannekatteet ja pinnarattaan levytys

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Voisitko listata materiaalien tuotenimet ja hankintapaikat. Aiemminhan on pohdittu muidenkin katteiden rakentamista lennokki/lentokone tyyppisesti tekemällä samantapaisia sisäkaari - rimoitusratkaisuja.

Kuva

Mosquito on toki vaneripäällysteinen - mutta idea nyt tästä välittynee.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Vannekatteet ja pinnarattaan levytys

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Jokos on kilometreja takana katetulla etukiekolla? Nämä katteet ovat kai tyypillisesti aika pian poistuneet etukiekoista, kun ei uskalla ajaa sivutuulella. Ängeslevän pyörä ängesevineen on kai poikkeus?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vannekatteet ja pinnarattaan levytys

Viesti Kirjoittaja mhelander »

tavasti kirjoitti:

Jokos on kilometreja takana katetulla etukiekolla? Nämä katteet ovat kai tyypillisesti aika pian poistuneet etukiekoista, kun ei uskalla ajaa sivutuulella. Ängeslevän pyörä ängesevineen on kai poikkeus?

Jotakin 500-700 Nokian kisa mukaan lukien on kelattu. 451 ei ole niin iso etukiekko etten sen kanssa olisi pärjännyt levytettynä. Hieman vikurampi on puuskasessa tuulessa ja rekkojen ohitellessa jos molemmat on levytetty.

En nimittäin kehtaa ottaa vielä pois edestä katetta kun on vain kaksi 451-etupyörää joista tuo M5:n hiilikuituinen 3-lapainen ei oikein kestä lenkkikäyttöä. Kunhan saan rullauskokeet tehtyä niin etukate lähtee "talvilomalle".

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin