Nuoli kiitää

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
pketola
Viestit: 111
Liittynyt: 11 Elo 2009, 10:54
Paikkakunta: Hervanta, Tampere
Viesti:

Nuoli kiitää

Viesti Kirjoittaja pketola »

Morjensta rakentajat ja muut aiheesta kiinnostuneet!

Sain juuri jonkin aikaa kestäneen askarteluprojektin valmiiksi. "Nuoli" -velomobiili elikkä kinneri on aloittanut kiitämisen Hervannan kaduilla ja toivottasti kohta laajemminkin.
Parinkymmenen kilsan koeajon perusteella kulku on varsin mukavaa.

Hommat jatkuu talven jälkeen sen mukaan mitä virittelytarvetta ilmenee.

Lisätietoja ja kuvia täältä:
http://www.kolumbus.fi/ketola_ap/nuoli

Kiitokset Jorille asiantuntija-avusta sekä muillekin osia ja vinkkejä tarjonneille!

Pekka

Liitteet
nuoli_vasen_pieni.jpg

================
Ajatar 1&2 - Nuoli - KMX - Catrike700

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nuoli kiitää

Viesti Kirjoittaja jori »

Kuva
Tuossa se on nuolimainen :) runko. Vertaan sitä tässä hiukan perustriken runkoon, jossa etuakseli on kampikeskiön takana ja jalkojen alapuolella.

Nuolessa etuakseli kulke polkimien etupuolella ja kurottaa sieltä taakse siten, että pyörät ovat suurin piirtein kampikeskiön kohdalla. Kun etuaksein ei tarvitse väistää kantapäitä, vaan se on siirretty jalkojen etupuolelle reilu puoli metriä edemmäs, on etuppyörien kuormaa saatu kevenemään, joka vastaavasti on siirtänyt painoa enemmän suuremmalle takapyörälle pidon ja rullaavuuden parantamiseksi. Tässä se on erityisen tärkeää, sillä kiekot ovat KMX settiä ja etupyörät siis vain 16" kokoiset.

Olka-akselit ovat mikroautosta, mistä syystä ohjainvarret ovat taakse päin ja raidetanko on jouduttu asentamaan poikittain yli rungon. Jalkojen liikkeelle jää niukalti ilmaväliä, mutta mahtuvat ne siinä juuri ja juuri pyörimään. Oikean suuntaiset ohjainvarret olka-akselissa olisivat mahdollistaneet raidetangon suuntautuvan vinosti eteen akseliputken suuntaan. Raidetankokompromissista huolimatta nuolimaisessa rungossa on erinomaiset tilat kulkea istuimelle, eikä tarvitse pelätä, että etuakseli jyrää kantapäille, jos jalat putoavat polkimilta.

Toki haittaakin tuosta runkokonseptista on. Kauempana painopisteestä oleva etuakseli antaa samaa raideleveyttä kohti hitusen vähemmän sivuttaisvakavuutta ja runkoon tulee pidemmälti putkea. Putken ei kuitenkaan tarvitse olla niin vahvaa, kuin perustriken etuakselissa, joten ihan varma ei voi olla, olisiko rakenne optimoituna painavampi kuin perusmalli.

Laittaisitko Pekka sisäkuvia / alta, jossa näkyy tekniikka ja punnitsisit painon.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nuoli kiitää

Viesti Kirjoittaja PW »

Eli tässä on vähän saman tyyppinen ku Zoxin yhessä trikemallissa, Kinnerit senku lisääntyy :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nuoli kiitää

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Eli tässä on vähän saman tyyppinen ku Zoxin yhessä trikemallissa,..

Siitä juuri idea.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nuoli kiitää

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Hieno. Mukava myös että ihmiset kokeilee ennakkoluulottomasti kaikkia tällaisia erikoisempiakin ideoita.
Mistäs tuo keulakappale on? Onko ehditty jo törmätä?
Vielä katto tai vähintään tuulilasi niin jopa on mukava ajella syys keleillä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

pketola
Viestit: 111
Liittynyt: 11 Elo 2009, 10:54
Paikkakunta: Hervanta, Tampere
Viesti:

Re: Nuoli kiitää

Viesti Kirjoittaja pketola »

Tänään talvisäilöstä ulos, ja saman tien kurvailemaan. Ei tarvinnut kuin hiukan takarengasta pumpata.

Kuvassa etuosan rakennetta.

  • Metallikehikko suojaa jalkoja törmäyksessä (vielä ei ole sattunut...)
  • Polkimien sijainti säädettävissä
  • Poljinten välistä lähtee punainen ohjaussauva. Tässä vielä haasteena pienen ohjausta häiritsevän klapin poisto.
  • Alemman ketjun vieressä näkyy ohjausnivelen toteutusta. Vasemmalle ja oikealle lähtee vivut etupyöriin. Pituutta helppo säätää aurauskulman fiksaamiseksi.
  • Etuvaihteet vaihtuu valkoisesta putkesta vääntämällä
Liitteet
nuoli _ohjaus2.jpg

================
Ajatar 1&2 - Nuoli - KMX - Catrike700

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nuoli kiitää

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Olisko tähäns aatavilla rakennetta vielä selventäviä kuvia- vaiheesta ilma koria. Ja Jori voisi laittaa ton kuvalinkin kondikseen = ladata tiedoston foorumille.

Kävi nimittäin mielessä että olisko tässä simppeli ratkaisu kasvuikäisen laitteeksi?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nuoli kiitää

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:

Olisko tähäns aatavilla rakennetta vielä selventäviä kuvia- vaiheesta ilma koria. Ja Jori voisi laittaa ton kuvalinkin kondikseen = ladata tiedoston foorumille.

Kävi nimittäin mielessä että olisko tässä simppeli ratkaisu kasvuikäisen laitteeksi?

Pyytelin itsekin niitä rakennekuvia jo ensimmäisessä viestissäni. Nyt Pekan sivusto on kadonnut, enkä pysty enää lataamaan kuvaa tänne, enkä tiedä mistä katoamisessa on kysymys.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nuoli kiitää

Viesti Kirjoittaja Pastori »

No niin. Nyt kun Pekka on tänne taas aktivoitunut niin voisitko päivittää nuo materiaalilinkit väkkärästä kuntoon.

Ryhdyn näetsen vakavasti pohtimaan moisen rakentamista perheen pienimmälle. Olisin hyvin kiitollinen kuvien tuomasta avusta.

pketola
Viestit: 111
Liittynyt: 11 Elo 2009, 10:54
Paikkakunta: Hervanta, Tampere
Viesti:

Re: Nuoli kiitää

Viesti Kirjoittaja pketola »

Runko hitsattuna, ohjaus paikallaan, ensimmäiset polkaisut koeajettu.

Liitteet
nuoli_proto.jpg

================
Ajatar 1&2 - Nuoli - KMX - Catrike700

pketola
Viestit: 111
Liittynyt: 11 Elo 2009, 10:54
Paikkakunta: Hervanta, Tampere
Viesti:

Re: Nuoli kiitää

Viesti Kirjoittaja pketola »

Metallirunko rakennettu KMX:n takahaarukan päälle. Etuosan metallirakenteen tarkoitus suojata jalkoja törmäyksen sattuessa. Rungon muoto selittää ajopelin nimen.

Liitteet
nuoli_runko.jpg

================
Ajatar 1&2 - Nuoli - KMX - Catrike700

pketola
Viestit: 111
Liittynyt: 11 Elo 2009, 10:54
Paikkakunta: Hervanta, Tampere
Viesti:

Re: Nuoli kiitää

Viesti Kirjoittaja pketola »

Takaosan konstruktiota. Valkoiset putket ovat selkänojan tukirakenteet.
Huomaa aukeava kuskin ovi.

Liitteet
nuoli_taka.jpg

================
Ajatar 1&2 - Nuoli - KMX - Catrike700

pketola
Viestit: 111
Liittynyt: 11 Elo 2009, 10:54
Paikkakunta: Hervanta, Tampere
Viesti:

Re: Nuoli kiitää

Viesti Kirjoittaja pketola »

Etuohjauksen konstruktiota. Perustana on mikroauton ohjausnivelet.

Liitteet
etuohjaus.JPG

================
Ajatar 1&2 - Nuoli - KMX - Catrike700

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nuoli kiitää

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kiitti.

MItes noi eturenkaat, noi lienee 16 tuumaiset. Oliko tuommoisia valmiina, vai oletko kasannut itse. Onko noi siis napa jossa menee 20mm tms. tanko siittä suoraan läpi?

Onko tuo nivel kohtisuorassa maahan nähden?

Onko tossa rungossa keskellä taitos? Kts. kuva.

Kuva

Ai niin. Mikäs on toi etupyörien välinen etäisyys. Sanotaanko sitä nyt raideväliksi.

pketola
Viestit: 111
Liittynyt: 11 Elo 2009, 10:54
Paikkakunta: Hervanta, Tampere
Viesti:

Re: Nuoli kiitää

Viesti Kirjoittaja pketola »

Pastori kirjoitti:

MItes noi eturenkaat, noi lienee 16 tuumaiset. Oliko tuommoisia valmiina, vai oletko kasannut itse. Onko noi siis napa jossa menee 20mm tms. tanko siittä suoraan läpi?

-> Kyllä vaan. Alkuperäiset KMX:n pyörät ja osat. Sisälle sorvattiin metallista holkki, että saatiin tarkasti paikalleen.

Pastori kirjoitti:

Onko tuo nivel kohtisuorassa maahan nähden?

-> Pyörän nivel on ei ole kohtisuorassa. Akselin yläpää on siis taaempana. Tällä tehtiin ohjautuvuutta samaan tapaan kuin polkupyörässä. Kulma taitaa olla n. 15 astetta. Muut kulmat tulivat suoraan mikroauton ohjausnivelistä.

Pastori kirjoitti:

Onko tossa rungossa keskellä taitos? Kts. kuva.

-> Ei ole taitosta. Takahaarukka on KMX:n haarukka, jonka sisään on viety teräspalkki (jossa siis koko etuhaarukka), ja kiristetty kiinni. Teräspalkin avulla voidaan pyörän pituutta säätää.

Etupyörien välinen etäisyys on 80cm siihen kohtaan mistä pyörän akseli alkaa. Leveys on hiukan turhan suuri, koska kokonaisleveys renkaiden kanssa on enemmän kuin normaalista ovesta mahtuu sisään. Jos tekisin uudestaan niin kaventaisin leveyttä n. 10-15 cm.

Tällä hetkellä haasteena on saada viritettyä ohjauskulmat ym. kuntoon. Nyt ei mene kovin sujuvasti varsinkaan tiukoissa kurveissa. Tuon suunnitteluun kannattaa käyttää muutama tuumaustauko.

Lainaus korjattu, mustasudenkorento

================
Ajatar 1&2 - Nuoli - KMX - Catrike700

Vastaa Viestiin